91 721 läst ·
367 svar
92k läst
367 svar
Bedragare på Blocket har skrivit sig på vår adress!
Behöver man verkligen betala skatt för sina lyckade blocketbedrägerier?harry73 skrev:
Tror inte Umeå kommun går miste om så mycket.
Administrator
· Skåne
· 6 716 inlägg
Administrator
· Skåne
· 6 716 inlägg
Marlen har polisanmält via telefon men polisen tog inte emot anmälan. De hänvisar bara till Skatteverket. När jag ringde till vår kommun så svarade de att ingen hos dom kunde hantera ärendet. Kommunen hänvisade till polisen och Skatteverket.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 817 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 817 inlägg
Begär skriftligt att polisen ska kontakta skatteverket, förklara att skatteverket måste få anmälan från en myndighet
Hmmm
Skogsstyrelsen är ju en myndighet
Jag hade en gång en bilskada som ett företag orskat men inte ville stå för, polisen vägrade ta upp anmälan men då jag krävde att polisen skulle göra en notering om ärendet tvärvände företaget och betalade skadan.
Finns det skriftligt brukar de flesta räta upp ryggen istället för att kasta saker mellan stolarna
Hmmm
Skogsstyrelsen är ju en myndighet
Jag hade en gång en bilskada som ett företag orskat men inte ville stå för, polisen vägrade ta upp anmälan men då jag krävde att polisen skulle göra en notering om ärendet tvärvände företaget och betalade skadan.
Finns det skriftligt brukar de flesta räta upp ryggen istället för att kasta saker mellan stolarna
Varflr skulle skatteverket kräva att informationen kommer från en myndighet?
Administrator
· Skåne
· 6 716 inlägg
Jag tror inte Skatteverket kräver att informationen kommer från en annan myndighet men enligt intervjun med Skatteverket som jag länkade till tidigare (46 sekunder in) så har andra myndigheter enligt en annan lag skyldighet att anmäla till folkbokföringen om de t ex fått tillbaka ett brev som de försökt skicka till någon.
Skulle tro - eller hoppas åtminstone - att myndigheterna har en rutin för hur de rapporterar när detta sker och att det därför går fortare än när en medborgare hör av sig.
Skulle tro - eller hoppas åtminstone - att myndigheterna har en rutin för hur de rapporterar när detta sker och att det därför går fortare än när en medborgare hör av sig.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
För min del ville de att jag skickade in där jag skrev vilka som var folkbokförda och som inte skulle vara det. Sedan så tog SKV bort dessa. Det tog säkert ett par månader. Detta var väl 3år sedan
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Självklart hanterar Skatteverket ärendet när det anmäls av privatpersoner också.
Men de måste ju göra en utredning och kolla upp saker innan de kan fatta beslut.
SKV vet inte om det är X som ljuger om var han bor eller om det är Marlene som försöker få bort någon som faktiskt bor där. Utan de behöver samla mer info än bara anmälan att gå på. Så det sker inte över en dag.
Men de måste ju göra en utredning och kolla upp saker innan de kan fatta beslut.
SKV vet inte om det är X som ljuger om var han bor eller om det är Marlene som försöker få bort någon som faktiskt bor där. Utan de behöver samla mer info än bara anmälan att gå på. Så det sker inte över en dag.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
I mitt fall gjorde de ingen utredning
Det angränsar till OT, men:Per Eskilsson skrev:
Jag tror inte Skatteverket kräver att informationen kommer från en annan myndighet men enligt intervjun med Skatteverket som jag länkade till tidigare (46 sekunder in) så har andra myndigheter enligt en annan lag skyldighet att anmäla till folkbokföringen om de t ex fått tillbaka ett brev som de försökt skicka till någon.
Det är min uppfattning att lagen säger att myndigheter måste anmäla till SKV om de har information att en medborgare finns tillgänglig på en annan adress än den/de som finns i Folkbokföringsregistret. Utifrån min erfarenhet så ska man INTE anta att myndigheterna har processer som hanterar detta, tyvärr.
Du har rätt, det var inte eftersändning/adressändring utan LAGRING av posten. Genom att själv vara skriven där ordnade bedragaren sedan med att all post till adressen lagrades, i syfte att offret (Bert) inte skulle ta emot meddelanden om ändringar i sina bolags styrelser. Avsikten var så klart att sedan agera som bolagens representant (läs ta ut pengar).D Daniel 109 skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 716 inlägg
Nu har vi börjat få post. Två brev från Kronofogden, ett från Transportstyrelsen, ett från Vismas inkassotjänst och tre reklamerbjudanden.harry73 skrev:
Jag stryker över adressen och skriver ”Fel adress. Personen bor inte här. Drogproblem.” och skickar tillbaka.