91 721 läst ·
367 svar
92k läst
367 svar
Bedragare på Blocket har skrivit sig på vår adress!
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 612 inlägg
Jag skrev till blocket direkt när de införde den idiotiska regeln att man inte ska få se mailadress eller IP-nummer, men de påstår att det är av säkerhetsskäl. Anledningen är att de tror att alla bedragare annonserar. Min erfarenhet är att det är tvärtom, det är de som svarar på annonser som är bedragare, men i vilket fall var det bättre när man själv kunde spåra dem. Skriver någon in sin mailadress i konversationen, så tar de dessutom alltid bort den "av säkerhetsskäl".I Ingper skrev:Jag har samma erfarenhet som du, MEN tyvärr oftare även den motsatta. Och på senare tid har det blivit ännu mer av det sistnämnda. Mycket verkar hänga på vilken handläggare som tar tag i det, och då detta är besvärligt, och kanske för att det ställer krav på handläggaren att bedöma trovärdigheten i anmälarens historia upplever jag att det mer än ofta numera sopas under mattan och ärendet s.a.s. rinner ut i sanden.
Blockets krav på att alla meddelanden skall gå via dem är heller inget steg framåt, precis som du skriver. Omöjligt att göra någon research själv eller hitta ledtrådar i mailens källkod.
Dessutom raderas mailadresser nästan automatiskt om man anger dem i konversationen. Då detta dock är krav för att avisera i vissa fall har Blockets personal då helt sonika rekommenderat mig att hålla kontakten med köparen/säljarenvia SMS istället (!) och skicka all info där.
Sedan jobbar de tydligen på en helhetslösning för att skicka saker också "och då kommer allt sådant att lösa sig", så då blir man väl helt i händerna på Blockets enda valbara transportsätt. Ingen högoddsare att de kommer få bäst pris av PostNord vid upphandlingen och man tvingas skicka allt med dem.
Ändringar "av säkerhetsskäl".....nej knappast. Enbart ekonomisk vinning, tror jag.
(F.ö. har jag exempel på annonser som ligger ute nu från en notorisk bedragare som under senaste fem åren blivit fälld för över 200 bedrägerifall på just Blocket, där bl.a. jag varit målsägande så jag har all info. Men Blocket bryr sig inte då det inte till 110% kan bevisas att det är han. 100% räcker tydligen inte).
Han hade flera annonser ute, jag köpte spel av honom till Playstation. Det stod i annonserna att varorna kunde skickas. Tyckte allt verkade trovärdigt, och han var trevlig i meljkontakten. Efter betalning slutade han att svara..
Försökt att hitta annonserna nu i efterhand men det verkar vara bortplockade.
Hade meljkontakt med blocket säkerhetsavdelning i morse.
”Hej —-
Tack för uppgifterna.
Vi har lokaliserat annonsen och sammanställt det material vi registrerat för polisens räkning.
Hälsningar,
Stefan
Blockets Kundsäkerhetscenter”
Försökt att hitta annonserna nu i efterhand men det verkar vara bortplockade.
Hade meljkontakt med blocket säkerhetsavdelning i morse.
”Hej —-
Tack för uppgifterna.
Vi har lokaliserat annonsen och sammanställt det material vi registrerat för polisens räkning.
Hälsningar,
Stefan
Blockets Kundsäkerhetscenter”
Redigerat:
Min son råkade ut för en Blocketbedragare för några år sedan. Vi polisanmälde, det blev rättegång och fällande dom. Som målsägande fick vi domen hemskickad och bara i den rättegången var det runt 50 målsägande totalt som hade blivit lurade. Givetvis finns inte ett öre i tillgångar, så att få tillbaks några pengar kan man ju glömma. Läste man i domen så var det inte första gången personen var åtalad och dömd för samma brott, så tyvärr hjälper det föga att den sortens människor åker dit - Varken för den drabbade eller framtida återfall.
Ja det kan man göra med hjälp av bankid, men om man vill flytta en ovälkommen gäst kan man fortfarande fylla i en pappersblanket (på nätet) som man skickar med vanlig post.
Har man login på ratsit får man personnummer inkl fyra sista därifrån. Och underskrift får man hitta på.
Och om inte marlen gör det men en forummedlem gör det anonymt , är dwt svårt att hitta den skyldiga till urkundsförfalskningen
Har man login på ratsit får man personnummer inkl fyra sista därifrån. Och underskrift får man hitta på.
Och om inte marlen gör det men en forummedlem gör det anonymt , är dwt svårt att hitta den skyldiga till urkundsförfalskningen
Inte säker, men tror inte man behöver bank-id på adressändring.se, räcker med personnummer.harry73 skrev:
Ja det kan man göra med hjälp av bankid, men om man vill flytta en ovälkommen gäst kan man fortfarande fylla i en pappersblanket (på nätet) som man skickar med vanlig post.
Beror på https://www.adressandring.se/private/watchPeter2400 skrev:
Urkundförfalskning räknas som ett tämligen allvarligt brott. Det är inget som ska rekommenderas.harry73 skrev:
Det olustiga är att polisen kan inte avvisa någon som är skriven på adressen ifall den trängersig in i hemmet,
Personligen skulle jag skrivit över inträngaren till ett härbärge för hemlösa eller liknande,
Alternativt på den polisen som lägger ner anmälan
Personligen skulle jag skrivit över inträngaren till ett härbärge för hemlösa eller liknande,
Alternativt på den polisen som lägger ner anmälan
Så du menar att om jag skriver mej hos dej så har jag rätt att bo där?B Byggvargen skrev:
Helt lagligt?
Kanske dags att sälja huset och leva upp pengarna.
Marlen - det är sagt i tråden förut, men detta är ett vanligt första steg för att sedan vidarebefordra posten ( varvid nya falska avtal tex i inte hamnar hos dig). Detta hände Bert Karlsson för något år sedan. Lås adressändring!
Nej, nu blandar du ihop saker. Det finns ingen anledning att skriva sig på adressen om man vill eftersända någons post.