91 721 läst ·
367 svar
92k läst
367 svar
Bedragare på Blocket har skrivit sig på vår adress!
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Chansen eller risken är väl att bedragaren byter tel nr lite då och då... IP adress vore nått? Om Man använder samma ISP så är chansen stor att IP adressen är samma Eller är det jag som sett för mycket CSI på tv? 
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Jag tror inte att de ser mellan fingrarna eftersom de förlorar mycket mer än de tjänar på bedragarna och fifflarna. De allra flesta som säljer på blocket är som tur var inte fifflare och bedragare. Det ligger i Blockets eget intresse att få bort dessa.hsd skrev:
Det är som sagt enkel matematik. En fifflare som gav 20kr för en annons. Risken är att den eller de som går på detta skyller på blocket och vill inte annonsera där själva. Även om det bara vore en som drabbades skulle han berätta det för en person som då också väljer att inte annonsera på blocket.
Det innebär att den intäkten på 20kr ska mötas mot en förlust av två annonsörer det innebär att de går miste om en intäkt på 40kr. Så den annonsen vart dyr... Sen om sanningen ska fram så är det inte så enkelt naturligtvis. Det skulle inte ens märkas i bokföringen mitt exempel. Det haltar säkert lite men jag tycker ändå att det är ganska bra exempel.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Jag kan dock tycka att Blocket borde göra det möjligt att söka rätt på tidigare annonser via tel nr även IP adress borde sparas. Om de kan misstänkas fiffla borde de vara snabba på att stoppa annonsen
Administrator
· Skåne
· 6 716 inlägg
Jag fick hans telefonnummer, ringde men får bara svaret "Numret du ringer används inte längre" så nu har jag skickat vidare namnet, numret och en av hans gamla adresser till Blockets mailadress och bett dem blocka honom så att inte fler blir lurade av honom. Hoppas Blocket tar det på allvar och åtgärdar.galento skrev:
Blocket kan man nå på : [email protected]
Om inte nån skrivit detta tidigare.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Det finsn en hel dle att tänka på om man gör blocket affärer.
En bekant sålde en pryl för 500kr. Köparen skulle betala in pengarna.
Dagen därpå kom det in 5 000 kr på kontot. Och "köparen" ringde och undrade om pengarna hade kommit fram, och hävdade då att han råkat betala för mycket, bad om att få pengarna återbetalda till ett konto han angav.
Min kompis blev misstänksam, och begärde att få se bevis/kontoutdrag som visade att det verkligen var han som hade betalat. "Köparen" blev arg och höll på att lirka på olika sätt.
Min kompis gick till banken för att försöka få betala tillbaka summan till det konto den kommit ifrån. Det gick inte, banken vägrar avslöja var pengarna kommer ifrån, men antydde att kontot ifråga inte innehdes av samme person som hade kontot som ville få tillbaka pengarna. Det krävdes en polisanmälan för att släppa uppgifterna.
Då gick han till polisen, som menade att det krävdes en anmälan från den okände betalaren.
Min kompis behöll pengarna i väntan på en polisanmälan, det hände aldrig.
Här har altså bedragaren först "köpt" en pryl för 500 kr, fått ett kontonummer att betala till. Sedan "sålt" ex. en iphone/tegelsten för 5000 kr, angivit kontonumret till den köparen, och sedan räknat med att få pengarna från min kompis. Iphoneköparen blir blåst. Ev. upprepar han proceduren ett par varv till, så att det inte skall gå att spåra tillbaka.
Det tråkiga här är att den lurade köparen kan mycket väl ha gjort en polisanmälan, som polisen lägger ned innan de ens spårat kontot som pengarna gått till.
En bekant sålde en pryl för 500kr. Köparen skulle betala in pengarna.
Dagen därpå kom det in 5 000 kr på kontot. Och "köparen" ringde och undrade om pengarna hade kommit fram, och hävdade då att han råkat betala för mycket, bad om att få pengarna återbetalda till ett konto han angav.
Min kompis blev misstänksam, och begärde att få se bevis/kontoutdrag som visade att det verkligen var han som hade betalat. "Köparen" blev arg och höll på att lirka på olika sätt.
Min kompis gick till banken för att försöka få betala tillbaka summan till det konto den kommit ifrån. Det gick inte, banken vägrar avslöja var pengarna kommer ifrån, men antydde att kontot ifråga inte innehdes av samme person som hade kontot som ville få tillbaka pengarna. Det krävdes en polisanmälan för att släppa uppgifterna.
Då gick han till polisen, som menade att det krävdes en anmälan från den okände betalaren.
Min kompis behöll pengarna i väntan på en polisanmälan, det hände aldrig.
Här har altså bedragaren först "köpt" en pryl för 500 kr, fått ett kontonummer att betala till. Sedan "sålt" ex. en iphone/tegelsten för 5000 kr, angivit kontonumret till den köparen, och sedan räknat med att få pengarna från min kompis. Iphoneköparen blir blåst. Ev. upprepar han proceduren ett par varv till, så att det inte skall gå att spåra tillbaka.
Det tråkiga här är att den lurade köparen kan mycket väl ha gjort en polisanmälan, som polisen lägger ned innan de ens spårat kontot som pengarna gått till.
Intressant sätt att snurra runt pengarna men om det blir polisutredning så är det ju ändå relativt enkelt att se hur transaktionerna gått - även om det är många konton. Eller?
Medlem
· Östergötland
· 612 inlägg
Jag annonserar regelbundet på Blocket och de tar tag i anmälan direkt och stänger av den som fifflat. Lite för enkelt ibland, för det är inte alltid säkert att det är fiffel, det kan vara hämnd också. Däremot så har de numera ändrat "av säkerhetsskäl" så all konversation går genom Blocket. Man kan alltså inte längre se vare sig mailadress eller IP-adress. Själv tycker jag att det p.g.a. det är mycket svårare att avgöra om någon är bedragare, för som sagt, nästan alla som annonserar är hederliga
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Jag hade visst redan spärrat för 16 månader sedan, hade jag glömt.D09 skrev:
Var nån skriven i min lägenhet en gång, kom kravbrev på ej återlämnade låneböcker mm.
Anmälde till Skatteverket, lämnade posten till hyresbolaget första gången, sen blev det soptunnan. Var väl 30 år sen eller så.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Jag har samma erfarenhet som du, MEN tyvärr oftare även den motsatta. Och på senare tid har det blivit ännu mer av det sistnämnda. Mycket verkar hänga på vilken handläggare som tar tag i det, och då detta är besvärligt, och kanske för att det ställer krav på handläggaren att bedöma trovärdigheten i anmälarens historia upplever jag att det mer än ofta numera sopas under mattan och ärendet s.a.s. rinner ut i sanden.J Johnsson 56 skrev:Jag annonserar regelbundet på Blocket och de tar tag i anmälan direkt och stänger av den som fifflat. Lite för enkelt ibland, för det är inte alltid säkert att det är fiffel, det kan vara hämnd också. Däremot så har de numera ändrat "av säkerhetsskäl" så all konversation går genom Blocket. Man kan alltså inte längre se vare sig mailadress eller IP-adress. Själv tycker jag att det p.g.a. det är mycket svårare att avgöra om någon är bedragare, för som sagt, nästan alla som annonserar är hederliga
Blockets krav på att alla meddelanden skall gå via dem är heller inget steg framåt, precis som du skriver. Omöjligt att göra någon research själv eller hitta ledtrådar i mailens källkod.
Dessutom raderas mailadresser nästan automatiskt om man anger dem i konversationen. Då detta dock är krav för att avisera i vissa fall har Blockets personal då helt sonika rekommenderat mig att hålla kontakten med köparen/säljarenvia SMS istället (!) och skicka all info där.
Sedan jobbar de tydligen på en helhetslösning för att skicka saker också "och då kommer allt sådant att lösa sig", så då blir man väl helt i händerna på Blockets enda valbara transportsätt. Ingen högoddsare att de kommer få bäst pris av PostNord vid upphandlingen och man tvingas skicka allt med dem.
Ändringar "av säkerhetsskäl".....nej knappast. Enbart ekonomisk vinning, tror jag.
(F.ö. har jag exempel på annonser som ligger ute nu från en notorisk bedragare som under senaste fem åren blivit fälld för över 200 bedrägerifall på just Blocket, där bl.a. jag varit målsägande så jag har all info. Men Blocket bryr sig inte då det inte till 110% kan bevisas att det är han. 100% räcker tydligen inte).
Redigerat:
Inkompetent och lat kundservice är tyvärr alltför vanligt. Klart att de kan söka om de vill. HUACA* kan hjälpa i dessa fall... Ibland får man faktiskt tag i någon vettig.Per Eskilsson skrev:
* "Hang Up And Call Again"