Hur vet du att de visar exakt om du inte kalibrerat dem?

D Daniel 109 skrev:
Hur vet du att de visar exakt om du inte kalibrerat dem?
Nej, det kan jag inte helt veta men jag gissar det då jag har flyttat runt de där termometrarna och den som går rakt uppåt har visat på de 3 olika termometrarna ~72 grader med 72 graders termostatpatron.

Den digitala kalibrerade pt1000 givaren i tanktoppen visar 71.8 så jag gissar att de här termometrarna inte visar helt åt skogen.
Digital RESOL termostat med display som visar en temperatur på 71.8 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Så här såg det ut när jag kalibrerade tanktermometrarna. Tycker det är en rolig bild bara, och när jag bar upp dem från pannrummet undrade frun om jag kom med en bukett :)
Flertalet termometrar kalibreras i kokande vatten i en kastrull, varierande temperaturvisningar.
Skapa konto

I kokande vatten visade de allt mellan 90 - 105 grader innan jag kalibrerade dem.

• Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
O ortoman skrev:
Film på hur det såg ut ca 1.5 timme in i eldningen på (vet inte vad de heter) flärparna vid primär/sekundären som drar in luft.
[länk]

De åker fram och tillbaka rätt kraftigt och jag kunde samtidigt se att lågan pulserade.
Ute var det vindstilla men så såg det tidigare ut på dragbegränsaren om det blåste ute.

Den pulserande lågan försvann av sig själv så det var bara precis då som jag såg det.
Att flärparna åker fram och tillbaka i filmklippet är inte så farligt. Jag har lyckats få mina att gå från ändläge till ändläge, men detta tror jag har att göra med tokigt drag i skorstenen och/eller underdimensionerad tilluft i pannrummet.

Pulserande låga tror jag har med sekundärluftjusteringen att göra, ev för mycket sekundärluft. Detta är svårt att helt justera bort eftersom en panna utan reglering måste ha en något sämre kompromiss av spjällinställningen som gör att panna brinner någorlunda under hela eldningen. Därav måste man kanske acceptera att pulserande låga uppträder någonstans i senare startskedet.

Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Pulserande låga tror jag har med sekundärluftjusteringen att göra
Kanske någon vänlig själ som vill översätta budskapet i filmklippet?

S
Pulserande låga tror jag har med sekundärluftjusteringen att göra
Jag har råkat ut för att vedklabbar rasat ner bland kolbitar på keramiken och till stor del blockerat hålet i keramiken.
Då uppstår en starkt pulserande och flämtande låga tills hålet är frilagt igen.

O ortoman skrev:
I kokande vatten visade de allt mellan 90 - 105 grader innan jag kalibrerade dem.
Innan du justerade. Kalibrering är det du gör när du kokar dem.

Att flärparna åker fram och tillbaka i filmklippet är inte så farligt. Jag har lyckats få mina att gå från ändläge till ändläge, men detta tror jag har att göra med tokigt drag i skorstenen och/eller underdimensionerad tilluft i pannrummet
Det skulle vara skorstenen då för att jag eldade med dörren ut öppen (förutom ventilerna) för att undvika tilluft som felkälla.
Draget kan det vara, vet inte riktigt hur jag skall felsöka ifall det är för högt eller lågt.

Pulserande låga tror jag har med sekundärluftjusteringen att göra, ev för mycket sekundärluft.
Innan jag tätade vedluckan och andra springor fick jag känslan av att det var för mycket primärluft. Såg ofta att det var som eldmoln och inga flammor ner i flammbaljan. Har fått för mig att det är tecken på för mycket sekundärluft?

D Daniel 109 skrev:
Innan du justerade. Kalibrering är det du gör när du kokar dem.
Spännande. Jag har aldrig reflekterat tidigare vad ordet kalibrering egentligen betyder. För mig har kalibrering == justering i sammanhanget. Roligt att lära sig något nytt!:ok:

Redigerat:
O ortoman skrev:
Draget kan det vara, vet inte riktigt hur jag skall felsöka ifall det är för högt eller lågt.
Ett bra sätt är att skaffa en dragbegränsare. Då blir man klok på vilket drag man har.

O ortoman skrev:
Innan jag tätade vedluckan och andra springor fick jag känslan av att det var för mycket primärluft. Såg ofta att det var som eldmoln och inga flammor ner i flammbaljan. Har fått för mig att det är tecken på för mycket sekundärluft?
Du menar primärluft?

Du menar primärluft?
Ja, precis. När det blir som eldmoln och inga flammor.
Edit: Såg nu vad du menade i tidigare inlägg... Förstår att det blev förvirrat då.

Det jag saknar är bilder/video på "om flamman ser ut så här så är det för mycket/för lite av primär/sekundärluft".

Det bästa jag har hittat hittills är från Baxi's manual:
Instruktionsbilder för inställning av sekundärluft i en vedpanna, som visar felaktig och rätt flamfärg och längd.
Skapa konto

O ortoman skrev:
Jag vill helst ladda systemet med 87 grader för att trycka in så mycket som möjligt i ackarna men det blir svårt om panntempen ligger 5-8 grader över och då stannar rökfläkten.
Men vad är problemet egentligen? det klart att om man har för hög temp in i botten på pannan och hög effekt med ett något för klent flöde så blir det svårt att balansera uttempen. och det är ju vitsen med en värmepanna att det skall vara varmare ut än in.

jag kör med 72 graders termostat. och när hela tankarna är värmda så kommer varmt vatten tillbaks till laddomaten och så får det gå en vända till genom pannan och då trycker den ut ca 95° . så nog trycker jag in max temp.
Och skulle då fläkten stanna till någon gång då spelar inte det sån stor roll för då är det nästan bara glöd kvar i pannan i alla fall.

///BG

O ortoman skrev:
Det jag saknar är bilder/video på "om flamman ser ut så här så är det för mycket/för lite av primär/sekundärluft".
[bild]
Det bästa sättet är att installera rökgastermometer och en restsyremätare, s.k bredbandslambda.

Innovate Motorsport LC-2,

eller liknande:
https://ldperformance.co.uk/product/wideband-controller/#reviews

BG.s BG.s skrev:
jag kör med 72 graders termostat. och när hela tankarna är värmda så kommer varmt vatten tillbaks till laddomaten och så får det gå en vända till genom pannan och då trycker den ut ca 95° . så nog trycker jag in max temp.
Ursprungsproblemet var/är att jag vill kunna ha högre än 72 grader i toppen första tanken utan att behöva ha värmt hela acktankvolymen till 72 grader först. Vi talar då om 30-40 grader som kommer in i botten.

Det andra problemet är att jag misstänker fel på panntermometern som verkar visa +8-10grader från vad laddomaten ger iväg.
När jag tittar på delta-t på laddomaten som ibland ligger så lågt som 1-2 grader tolkar jag det som att pannan ger ifrån sig betydligt mindre effekt än vad laddomaten orkar med att skyffla undan.

Sedan finns det ett tredje problem också vilket är att pannan ger långt ifrån 50kw utan verkar brinna med samma effekt som min gamla mollepanna.

Min attackplan nu är:
  1. Skaffa dragbegränsare
  2. Kalibrera panntermometern och se vad den visar i kokande vatten
  3. Montera rökgastermometer och när den sitter kolla om jag behöver dra ut några turbolatorer
  4. Vrida upp drifttemp över stoppet som sitter vid 93 grader
Med mål att:
  1. Kunna ladda tankarna med mer än 72 grader första varvet
  2. Få ut 50kw från pannan
Men börjar få slut på ideer om vad jag kan hitta på.

Innovate Motorsport LC-2,
Jo, har spanat på lambdastyrning och/eller mätning. Jag gillar att pilla med elektronik och vedpannor så det vore ett bra och roligt projekt.

Dock tänkte jag mig att se om jag kunde få i ordning grejerna manuellt först så att säga - dvs 50kw laddningseffekt med 80-90 grader temp på vattnet in i tankarna.

Går det att få ut informationen elektroniskt från den burken? Eller ja det går ju efter som den har en yttre display, men finns protokollet dokumenterat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.