D Daniel 109 skrev:
Går det att få ut informationen elektroniskt från den burken? Eller ja det går ju efter som den har en yttre display, men finns protokollet dokumenterat?
Vilken av dem tänker du på?

O ortoman skrev:
  1. Skaffa dragbegränsare
  2. Kalibrera panntermometern och se vad den visar i kokande vatten
  3. Montera rökgastermometer och när den sitter kolla om jag behöver dra ut några turbolatorer
  4. Vrida upp drifttemp över stoppet som sitter vid 93 grader
Jag hade börjat med att montera en rökgastermometer.

I mitt fall hade jag önskat att dragbegränsaren var monterad i en sotlucka nere vid golvet. Detta går tyvärr inte hos mig pga konstruktionen av skorsten.

Förresten, panntermometerns bulb ligger kanske dåligt ann i dykröret?

Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Vilken av dem tänker du på?
Den du länkade till i inlägg 57.

Jag vet inte vilka möjligheter man får med LD Performance, men det borde i alla fall gå att logga genom analoga 0-5V signalen? Kontakta LD Performance för utförligare info. Jag ser detta som ett billigare alternativ till Innovate om man endast vill ha en enkel indikering av restsyret.

J
O ortoman skrev:
Kunna ladda tankarna med mer än 72 grader första varvet
Kommer du aldrig att få,pannan kan inte leverera mer än den är tillverkad för,sen kan inte lyfta tempen så högt, utan att flödet genom den kanske bara ska vara ca 5 Liter per minut och då kommer den säkert att koka efter som den inte kyls av på rätt sätt i förhållande till avgiven effekt och flöde

J jesper33 skrev:
Kommer du aldrig att få,pannan kan inte leverera mer än den är tillverkad för,sen kan inte lyfta tempen så högt, utan att flödet genom den kanske bara ska vara ca 5 Liter per minut och då kommer den säkert att koka efter som den inte kyls av på rätt sätt i förhållande till avgiven effekt och flöde
Jodå, det går alldeles utmärkt. Laddomat på högsta fart. Solo Innova 50.

Laddomat för värmesystem med tre termometrar och en grön pump mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ortoman
  • Laddar…
J
Jodå, det går alldeles utmärkt.
Hur stora tank/ar har du och hur är dom kopplade paralellt eller serie, vet du hur många liter flödet är till tank med den höjningen av temperaturen , det inte vara många liter, hur lång tid tar det att fylla tank/ar till 90 C som den visar som är laddtemp

J jesper33 skrev:
Det går att reglera laddningen mot ut temperaturen om man vill det. Men det är inte så laddomat 21 funkar. Det kräver aktiv reglering för att få till. Men visst går det.

J
D Daniel 109 skrev:
Det går att reglera laddningen mot ut temperaturen
Det finns inget behov att ladda mot en utetemp i vedeldarkretsar, det är tankar som ska laddas till max och sparas för användning, annars kan man lika bra ha panna och elda för kråkorna

Nej, det funkar ändå, men visst går det. Ett exempel närman vill ha det är om man har flera tankar i serie och inte vill ladda alla tex.

J jesper33 skrev:
Det finns inget behov att ladda mot en utetemp i vedeldarkretsar,
:crysmile:

Redigerat:
:crysmile:
Ojdå, jag tolkade det nog inte som det var tänkt. Det är så uppenbart att jag inte ens tänkte att man kunde resonera så.

D Daniel 109 skrev:
Går det att få ut informationen elektroniskt från den burken? Eller ja det går ju efter som den har en yttre display, men finns protokollet dokumenterat?
Jag pysslade lite med det med en vad jag misstänker äldre variant av LC-2. Protokollet över RS-232 är ett binärt protokoll som är ganska enkelt som jag minns det. Med reservation att det var 5-6 år sen jag pysslade med det sist.

Förresten, panntermometerns bulb ligger kanske dåligt ann i dykröret?
Har också funderat på det, men då tycker jag det borde ge lägre temp istället för högre.
Men ska undersöka den biten också. Har tom handlat lite kylpasta jag tänkte smeta på proben och stoppa ner i dykröret.

Jodå, det går alldeles utmärkt. Laddomat på högsta fart. Solo Innova 50.
Precis det där vill jag se hemma hos mig!
Vackert är det :)

• Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.