Byggahus.se

Baxi Solo Innova 50kw - skillnad på panntemp och laddomat temp?

1. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    Hur skulle något av ovanstående INTE kunna påverka de upplevda problemen?

2. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Problemet var ju att pannan och laddomaten som förväntas ha samma temperatur verkar ha väldigt olika temperatur. Hur skulle det kunna orsakas av förbränningsfaktorer?

3. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    Att termometrarna inte överensstämmer med varandra samt inte är 100% pålitliga är konstaterat.

Det väsentliga problemet är att TS får fläktstopp, därav mina frågor.

Dessutom kan ett symptom av fel förbränningsfaktorer vara att temperaturen i panntopp blir högre än i Laddomat-topp.

4. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Nej, det kan det inte. Laddomaten tar vatten från panntoppen.

Men TS har ju ritat en fin bild som visar att stopp är förväntat.

5. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    Det kan mycket väl vara så att tempen blir högre vid dykröret än i Laddomat-huset vid en lokal kokning som TS troligtvis har pga eventuellt felaktiga förbränningsfaktorer.

Att fläken slår av trots enligt termometrarna låga temperaturer stärker teorin.

6. M
    Medlem Nivå 12
    Drag av ratten för driftstermostaten, runt axeln finns en mutter med ett spår i som du vrider motsols en aning. Lämpligen med en spetsig tång. Då ökar tillåten maxtemp innan termostaten bryter. Lämpligt att ligga nära 100 grader.

• Laddar…
  7. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    Välkommen tillbaka Matss! Var har du hållit hus de senaste 7 åren? Du har varit saknad av många!

• Laddar…
  8. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
  9. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Jag håller inte med om att det har med eventuell luft att göra. Driftstermostaten ställer man lämpligtvis så högt så högt det går utan att nödkylning eller termosäkring riskerar att lösa ut.

10. J
    Medlem · Nivå 8
    Det är helt ok. Jag har en 72 graders på laddomaten och pannan går upp till 77-78 ca som mest när det brinner på ordentligt. Om det hade varit luft så hade det nog punktkokat, vilket jag frågat om i annan tråd, pga att återcirkulationen då blir dålig. Baxi avråder från att elda högre än 87 pga risk för sprickor.

11. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Sprickrisken kan inte påverkas av vad termostaten står på. Möjligen av pannans effekt.

12. J
    Medlem · Nivå 8
    Återger bara vad baxi säger. Elda inte över 87 därav inställningen så att fläkten stänger ner.

13. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Skulle stålet spricka vid 90? Det handlar snarare om att ha tillräcklig marginal innan en eventuell nödkylningsventil öppnar. Det finns inget magiskt metallurgiskt som sker vid 90grader.

14. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    Hur har du löst avluftning i rördragningen? (Ladda upp bild)
    Kör du Laddomat på högsta hastighet?
    Har du 35mm kopparrör eller större?

15. J
    Medlem · Nivå 8
    Jag? Eldade på. Har inte sluten tryckbehållare utan på vinden och rören rätt så efter termostatbytet och ngr eldningar så funkade allt som innan. Luftar sig själv.
    Jag, liksom många andra, har inget nödkylningssystem. Svetsar och punksvetsar verkar vara deras problem därav vill de via max 87 grader " friskriva" sig från den sprickbildning som flera råkat ut för. JAG har inga som helst kunskaper om det stämmer det som de anför.