3 423 läst ·
91 svar
3k läst
91 svar
Batterikalkyl - Komplettera/kritisera
Var lite det jag fiskade efter, de flesta har bolån, men istället för att betala av använder de pengarna till annat. Så att då säga att man inte behövde låna pengarna eftersom man hade dem i madrassen är ju inte riktigt sant.D daVinci skrev:
Men att i dagsläget räkna på 2,6% är väldigt högt sett till att du får göra avdrag på ditt bolån.
Ja, visst kan man tänka sig att räkna på lite lägre. Men ingen ränta kommer vara rätt för alla. Och en del kommer säga att dom då måste minska sin exponering mot aktiemarknaden och hävda att dom har en högre avkastning där. Och mena att 2.6% är för låg kalkylränta.Walle85 skrev:
Var lite det jag fiskade efter, de flesta har bolån, men istället för att betala av använder de pengarna till annat. Så att då säga att man inte behövde låna pengarna eftersom man hade dem i madrassen är ju inte riktigt sant.
Men att i dagsläget räkna på 2,6% är väldigt högt sett till att du får göra avdrag på ditt bolån.
Man får nog för ett allmänt resonemang hugga till med något "i mitten". För den enskilde kan dom ju välja något som stämmer mer med deras situation.
Jag har precis beställt utökning med 10kWh till. Det verkar som att snitt priset per kWh förblir högt även under sommaren (men med dipp mitt på dagen). Då blir det bra med batteri. Och 50% statligt stöd....
https://www.byggahus.se/dubbla-elpriser-vantas-fram-till-midsommar
https://www.byggahus.se/dubbla-elpriser-vantas-fram-till-midsommar
Jag har funderat på en sak.
Man blandar ihop två helt olika saker när man jämför börsen med sol och batteri. Börsen växer av sig själv. Sol ger pengar i handen som du själv måste välja vad du gör med.
Om man tar ett enkelt exempel.
160 000 kr på börsen med 7 % i 5 år
Det blir ungefär 224 000 kr
Alltså runt 64 000 kr i ökning
Solceller som ger 16 000 kr per år
På 5 år blir det 80 000 kr rakt av
Men det intressanta är ju vad man gör med de där 16 000 varje år.
Om de också stoppas in och får 7 % så landar det runt 90 000 efter 5 år
Så egentligen är det inte så att sol saknar snöbollseffekt.
Det är bara att den inte sker automatiskt.
Låter man pengarna bara försvinna så blir det linjärt.
Använder man dem rätt så får man samma effekt ändå.
Detta förutsätter att elpriset är typ samma kommande 5 år.
Man blandar ihop två helt olika saker när man jämför börsen med sol och batteri. Börsen växer av sig själv. Sol ger pengar i handen som du själv måste välja vad du gör med.
Det var lite det jag försökte få fram i en annan tråd där det diskuteras liknande saker.Sittställning skrev:
Se detta samt detta inlägg.
Tror det är där jag fått inspirationen 🫣Walle85 skrev:
En annan sak som jag fått till mig att man får göra avdraget vid försäljning av hus, det ingår inte i dom 5år. Spelar ingen roll för mig dock.
Med ett sånt enkelt exempel så ska man ju minnas att solcellerna inte varar för evigt. Om man nu väljer mellan att investera 160 000 i solceller som ger 16 000 om året eller börsen som ger 7% årligen så ska man ju minnas att man får sätta en gräns när man anser solcellerna är värda 0 kronor. Säg 20 år. Då är det antingen dags att byta ut dem, byta taket, reparera osv så att man då sätter gränsen för dess livslängd.Sittställning skrev:
Då kan man se att värdet för solcellerna + insparade pengar är lägre än värdet på börsen i 14 år tills de sticker över börsen. OM grejorna håller i dessa 14 år kan man således efter det se fram emot en bättre värdeökning än om man satt pengarna på börsen direkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Något som många återkommer till är underhåll och utbyte av paneler och VR.Tomtom79 skrev:
Med ett sånt enkelt exempel så ska man ju minnas att solcellerna inte varar för evigt. Om man nu väljer mellan att investera 160 000 i solceller som ger 16 000 om året eller börsen som ger 7% årligen så ska man ju minnas att man får sätta en gräns när man anser solcellerna är värda 0 kronor. Säg 20 år. Då är det antingen dags att byta ut dem, byta taket, reparera osv så att man då sätter gränsen för dess livslängd.
Då kan man se att värdet för solcellerna + insparade pengar är lägre än värdet på börsen i 14 år tills de sticker över börsen. OM grejorna håller i dessa 14 år kan man således efter det se fram emot en bättre värdeökning än om man satt pengarna på börsen direkt.
[bild]
Man kan få en likvärdig VR för 2-4k
Paneler går att få för runt 1k styck och då är dom drygt 15-25% bättre än dom jag har idag. Det skulle bli 25 lax förutsatt att jag byter själv, vilket jag är fullt kapabel till. Idag finns det även roliga paneler som har "panel" på båda sidorna vilket ger ca 10% extra. Nu har jag mörkt tak så det är inte super roligt, men möjliger finns.
Panelerna är nog god för 30 år skulle jag tro dock.
Poängen är att har man anläggningen är mer en halva jobbet gjort vid utbyte/uppgradering. Därför är jag inte super rädd för det.
Växelriktare är sådan elektronik som man nog får räkna med havererar efter kanske 15 år. Så 1 eller 2 sådana byten är det vettigt att räkna med under 30 års drift.Sittställning skrev:
Något som många återkommer till är underhåll och utbyte av paneler och VR.
Man kan få en likvärdig VR för 2-4k
Paneler går att få för runt 1k styck och då är dom drygt 15-25% bättre än dom jag har idag. Det skulle bli 25 lax förutsatt att jag byter själv, vilket jag är fullt kapabel till. Idag finns det även roliga paneler som har "panel" på båda sidorna vilket ger ca 10% extra. Nu har jag mörkt tak så det är inte super roligt, men möjliger finns.
Panelerna är nog god för 30 år skulle jag tro dock.
Poängen är att har man anläggningen är mer en halva jobbet gjort vid utbyte/uppgradering. Därför är jag inte super rädd för det.
Paneler håller nog i 30 år. Eller så har dom blivit skadade i hanteringar och då går dom sönder ganska snart.
Sedan är panelerna ganska billiga numera. Det är mest arbetskostnaden att montera som kostar.
Den egna tiden är inte gratis, så även om man gör jobbet själv så bör man ju räkna med den kostnad.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 256 inlägg
Växelriktare brukar skrivas av på 7år i kommersiella system och 10år på villor.
Avkastningen på börsen är skattepliktig medan intäkt på solcellerna är skattefri. När man pratar om lönsamhet kan aldrig uttala sig generellt. Man måste göra en egen kalkyl utifrån sina egna förutsättningar.Sittställning skrev:
Det är sant, plus courtage & avgifter på börsen, den ser jag inte många räkna med.S sommarlyckan skrev:
Om du inte kör day trading samt använder ISK är det väll egentligen ganska lätt att räkna med schablon på ca 1% per år av kapitalet man har.Sittställning skrev:
Men de har väll nyligen höjt taket för vad som är skattefritt på ISK, 300 000 kr har jag för mig att det är.