Sittställning
R Robert-san01 skrev:
Men det kan du inte bara göra utan omvandling då det skulle bli kortslutning. Det är det som är hela grejen med FerroAmp, den undviker kortslutningen med att omvandla från AC till DC och tillbaka till AC.

Assymetrisk utmatning har alla moderna växelriktare som har stöd för 3-fas backup.
Jag tror det köra via DC bussen, oklart. Det låter som du har bättre detaljkunskap kring detta.

Om du vill jag kör något test kan jag göra det.

Men effekten är att jag kan köra stora laster på 1 fas, inom några millisekunder så har VR balanserat ut det, även när batteriet är tomt.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Jag tror det köra via DC bussen, oklart. Det låter som du har bättre detaljkunskap kring detta.

Om du vill jag kör något test kan jag göra det.

Men effekten är att jag kan köra stora laster på 1 fas, inom några millisekunder så har VR balanserat ut det, även när batteriet är tomt.
Kan den det även utan sol är närvarande? Typ om du skulle ha både DC brytare och batteri avslaget och bara AC tillkopplad?

Sittställning
R Robert-san01 skrev:
Kan den det även utan sol är närvarande? Typ om du skulle ha både DC brytare och batteri avslaget och bara AC tillkopplad?
Jag har inga solceller kopplade till solinteg.

Jag har kört med tomt batteri länge, och batteriet går inte sakta neråt.

Kika på bilden från feb. Här är min förbrukning jämt över alla faser, tror batteriet laddar då. Ingen sol lyser.

Dom andra bilderna visar hur den aktivt balanserar, batteriet laddar inte då. Men förbrukningen är helt jämn mellan faserna.

• Screenshot_20260515_101803_HomeWizard.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screenshot_20260515_101907_HomeWizard.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_20260515_101914_HomeWizard.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…

Kika på bilden från feb. Här är min förbrukning jämt över alla faser, tror batteriet laddar då. Ingen sol lyser.

Dom andra bilderna visar hur den aktivt balanserar, batteriet laddar inte då. Men förbrukningen är helt jämn mellan faserna.
Går det att få grafer från växelriktaren också, dvs se exakt vad den gjort med resp faser?

Sittställning
Anledningen till att jag börja bygga ett progressivt matning baserat på pris och % procentuellt pris är just att batteriet bollar min förbrukning helt när den matar. Jag har senare byggts på både procent pris och rena kvartar.

Ena bilden ser man styrning, andra bilen är så jag kör just nu, allt rött, full matning alltid eftersom jag laddar gratis från solen varje dag. Även molniga dagar lyckas ladda så mycket att jag praktiskt har 0 förbrukning mot nätet.

Men på vintern vill jag bara träffa dom dyraste timmar för att aktivt sänka mitt månadsmedel maximalt.

• Screenshot_20260515_102257_Home Assistant.jpg
  • Screenshot_20260515_102331_Home Assistant.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
  • Laddar…
Sittställning
R Robert-san01 skrev:
Går det att få grafer från växelriktaren också, dvs se exakt vad den gjort med resp faser?
Den vill just nu göra en firmware uppdatering så jag kommer inte åt det just nu. Måste först läsa vilka förändringar som planerar innan jag vågar uppdateras.

Men i appen ser man att det står l1 8.1A, l2 4A, l3, 2A och min förbrukning är då 0 mot nätägaren, eller jämn mot nätägaren. Kika ovan så det du.

Men batteriet slut är t.ex 20%, min soc on grid. Då fortsätter den med detta beteende ändå.

• Gilla
  • Laddar…
Har faktiskt fått frågan tidigare om jag kan hjälpa till, även en firma visade intresse för denna typ av konsult verksamhet. Jag tror det tar batteriet och effektiviten till nästa nivå.

Bor du i se4?

Det man behöver är en home Assistant dator, finns att köpa färdiga Raspberry pi, lite nätverkskabel och några timmar framför datorn. Komplexiteten är i vad du behöver/vill uppnå.

Jag tycker detta är svinkul så därför bygger jag export moduler som enbart exporterar vid xx och xx tröskelvärde baserat på dagens spread
Bor tyvärr i Se3 - kranskommun i norra Stockholm.

Alltså skulle du kunna sälja en sådan färdigprogrammerad Raspberry pi? Det tror jag eventuellt med hjälp kan fixa men att hitta rätt modbus register i Solaredge är bara att fetglömma…?😅

Det jag tänkte mig är att mestadels använda batteriet själv men även ibland att sälja när det ger ordentligt betalt. Men borde väl kunna lära mig att ändra på tröskelvärden? 🤔

Har bara 5 kwp solceller så blir nog inte så mycket arbitragehandel.

Mvh

Sittställning
D Dortmunder DAB skrev:
Bor tyvärr i Se3 - kranskommun i norra Stockholm.

Alltså skulle du kunna sälja en sådan färdigprogrammerad Raspberry pi? Det tror jag eventuellt med hjälp kan fixa men att hitta rätt modbus register i Solaredge är bara att fetglömma…?😅

Det jag tänkte mig är att mestadels använda batteriet själv men även ibland att sälja när det ger ordentligt betalt. Men borde väl kunna lära mig att ändra på tröskelvärden? 🤔

Har bara 5 kwp solceller så blir nog inte så mycket arbitragehandel.

Mvh
Kan säkert hjälpa dig på något sätt. Jag tror att register koderna är universella för Solaredge. Faktiskt. Man måste slå på modbus i "set app". Vilken VR har du ?

Kan säkert hjälpa dig på något sätt. Jag tror att register koderna är universella för Solaredge. Faktiskt. Man måste slå på modbus i "set app". Vilken VR har du ?
Du vet väl att SolarEdge även kan välja styras enligt Sunspec? Har dock inte koll på vad Sunspec registren kan och inte då det var före batteriernas tid jag jobbade med integrering av SolarEdge mot DUC.

Sittställning
R Robert-san01 skrev:
Du vet väl att SolarEdge även kan välja styras enligt Sunspec? Har dock inte koll på vad Sunspec registren kan och inte då det var före batteriernas tid jag jobbade med integrering av SolarEdge mot DUC.
Tror det är det jag gör, men solaredge ville inte berätta för mig vilken registerkod jag skulle använda för att styra power.

Såhär va det.. jag hade funktionen men efter en firmware uppdatering så försvann funktionen från mig. Då hittade jag registerkoden, testade att skriva till VR och den tog emot det. Nu har jag en enkel slider i home Assistant där jag kan styra max effekten den får mata.

Jag läste någonstans att funktionen är till för nätägare att kunna styra VR och att i framtiden kan det bli att nätägaren aktivt styr matningen för att balansera näten central.

skriver till register 61441 på SolarEdge

commitar ändringen

bygger egen throttling mot säkringsgräns

kopplar ihop batteri + sol + P1 + EV

använder Home Assistant som central logikmotor

• Wow
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Solaredge Se5k, har funkat helt utan problem 👍

Har för mig att i SetApp fick man välja under kommunikation vilket protokoll som den ska lyda. SolarEdge eller SunSpec. De har gjort om appen på senasre tid så jag vet inte hur det ser ut idag.

Walle85

Men så länge batteriet laddar så bör det väll vara lätt att balansera upp faserna, den bara ökar de som har mindre belastning med laddning till batteriet. Är väll först när solcellerna samt batteri inte kan bidra på något sätt som det är intressant, då måste växelriktare sköta allt för att få jämn belastning.

Sittställning
Walle85 Walle85 skrev:
Men så länge batteriet laddar så bör det väll vara lätt att balansera upp faserna, den bara ökar de som har mindre belastning med laddning till batteriet. Är väll först när solcellerna samt batteri inte kan bidra på något sätt som det är intressant, då måste växelriktare sköta allt för att få jämn belastning.
Den gör det oavsett om batteri / solceller matar. Den jämnar ut alltid. Jag kan följa detta i home wizard via P1 porten.

Jag tror dock det är så att man betalar för summan av 3 faser? Om jag köper 1 kw, och matar ut 1 kw = 0? Detta har jag inte kollat upp då behovet försvann efter att jag alltid ligger samma belastning över alla 3 faser.

Sittställning
Jag stängde av matningen från batteriet, för att visa att den ändå balanserar faserna. Den visar väl inte riktigt hur den gör det dock.

• Screenshot_20260516_215901_IntegHub.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_20260516_215917_IntegHub.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_20260516_215959_HomeWizard.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.