3 513 läst ·
91 svar
4k läst
91 svar
Batterikalkyl - Komplettera/kritisera
Tack för svar - ja, man kan ju ha låga förkunskaper och lära sig efterhand på olika forum och att lyssna till några olika säljare kan väl aldrig skada?H hempularen skrev:
Jag tror att alla har olika hög kalkylränta. TS hade 0, någon annan kan ha 5 %. Det påverkar pay off. Vissa vill testa nya saker och andra vill vara miljömedvetna. Så det som är en dålig kalkyl för en kan vara en bra kalkyl för en annan.
Köps batterierna i Sverige eller utomlands, det verkar påverka priset mycket?
Behöver de står isolerade eller till och med uppvärmda och behövs brandskydd för så stora batterier som TS räknar på?
Ja, stämmer.N Ny_husägare skrev:
Kan ställa det mot mina 10% på börsen, men jag ser det som att diversifiera OCH jag trivs faktiskt med att ha ett system att optimera och då optimera efter bekvämlighet, jag vill ha låga driftskostnader men hög komfort.N Ny_husägare skrev:Jag tänker att du helt saknar kapitalkostnaden. Den spelar en viss roll på 8 år. Dvs du behöver anta en så kallad "kalkylränta". Det kan vara räntan på ett banklån du skulle ha kunnat lösa in i stället för att köpa batterierna, eller den avkastning du skulle ha kunnat investerat till med samma pengar. Det är upp till dig och personligt. Har du pengarna i madrassen idag kan du anta 0 %, men annars måste du anta något värde. Minst 3 % per år eller totalt 25 % kapitalkostnad över 8-10 år ska du nog räkna med efter skatt. Det försämrar kalkylen i motsvarande mån. dvs 15-25 % av din årliga besparing äts upp av dina kapitalkostnader.
Jag skulle tro att den har ca 70% kapacitet efter 6000 cykler, anta en cykel varje dag = 16år. Många varande för att solcellernas växelriktare skulle gå sönder, optimera skulle fallera. 5 år har det funkat kanon iaf. Solcellerna kommer nyttjas maximalt nu med batteri.N Ny_husägare skrev:
Det tåls att räkna på, jag tror jag gjort ett litet fel. Jag räknar flytt av el till billiga timmar. Jag har inte lyckats skapa en beräkning på detta tillförlitligt för att ge faktiskt data men jag lägger 3 bilder som visar. T.ex den 5e januari laddade jag på batteriet 8kWh inför stora toppen där, bara där är 8kr. Sen nyttjar man inte hela 38kwh man sätter batteri gräns på 20% botten, 10% om man vågar.N Ny_husägare skrev:Timprisoptimering. Jag tänker också att du kan tjäna mer på att flytta förbrukning under dygnet, men det beror på elprisområde och årstid. Vi bor i SE3 och på vintern skiljer det hyggligt ofta minst 100 öre över dygnet, som idag 18.00 (180 öre) och 24.00 (76 öre). I morgon skiljer det 70 öre mellan två kvartar och nästan 200 öre som mest över dagen. På sommaren skiljer det oftast mindre, men då förbrukar man ju mindre och kan lagra en större mängd el under de billiga perioderna.
På 150 dagar ger 38 KWh arbitrage på 1 kr en gång per dygn 5.700kr.
Vi har inga effekt tariffer(än) så det är lite svårt att räkna på fram till dom kommer. Men det är lite detta du är inne på "vill inte ladda tvättmaskin på natten" .. nä inte jag heller. Jag vill använda prylar när jag känner för det. Just därför finns det en vinning för mig som är utöver kronor.N Ny_husägare skrev:Effekttopparna känns också konservativt beräknade. Vi har 3 kWh på sommaren och 8 kWh på vintern om det är kraftiga minusgrader som nu och det ska lagas mat och tvättas och diskas samtidigt (vi vill inte ladda tvättmaskinen mitt i natten). Men, hur stora effekttoppar får du av att ladda ett så stort batteri under de få timmar elen är billig. Och när är det värt att ta en kort effekttopp för billig el (betänk att om topparna är tagna 1, 2 och 3 januari ju allt upp till samma toppar resten av månaden gratis. Och räcker nuvarande säkring, eller är det intressant att säkra upp. 40 kWh gör vi av med en normal vinterdag för oss, och någon enstaka dag faktiskt 80 kWh. En sommardag kan vi klara oss på 10 KWh och som minst förbrukar vi under 5 kWh. Hur räknar man ens på det?
Värmepump styr jag idag, kör 10kw laddning av batteriet. Huset drar mellan 1-3kwh i standby. Du har rätt att det konkurrerar, ska jag även ladda bilen krockar det. Detta underskattade jag. Men, ganska enkelt att kontra, ABC Always be charging, bilen. Försöker men värmepump + batteri går hur bra som helst.N Ny_husägare skrev:
Solel är "gratis" inga överföringasavgifter. Att flytta förbrukare till soltimmar är en omöjlighet, inte ens om vi tvättar aktivt, diskar alla soltimmar så lyckas vi. Jag kommer behöva sälja el på soltimmar även med batteriet. Men nu när 60 öringen är borta känns det som ett tvång att fånga in och kunna sälja / nyttja. Den största nyttan blir besparing på överföringsavgifter. Jag tror vi kommer ha ca 7 månader med 0kr elräkning eftersom batteri täcker hela behovet sommartid. Att kunna dumpa några kwh i nätet vid kö 17-20 när elen är "dyr" blir en bonus men självförsörjande är det jag är mest ute efter.N Ny_husägare skrev:Solelen är också det jag tror minst på. Dvs du du räknar in flytt i solelen, men den flytten kan du väl lika gärna göra med köpt el också på sommaren? Elen tenderar ju att vara väldigt billig de timmar solen skiner. Men i takt med att överföringsavgifterna stiger kan insparad överföringsavgift kanske till och med ge ett större bidrag än insparad elkostnad på sommaren.
Kraftigt har jag svårt att tro, men gå ner tror jag. Tekniken kommer nog bli bättre med.N Ny_husägare skrev:
Aa... Dom där apparna och ai vet jag inte... Jag tror jag hade kunnat styra det bättre själv. Vilket jag också kan. Jag har min inställt på att ladda dom billigaste 20%, använda mellan 20-80% och 80-100 % ladda ur i nätet, dumpar inget just nu. Man kan ställa den på öre också, kan stämma den på öre också men då går jag "miste" om besparing eftersom elpriset kan jag inte påverka.N Ny_husägare skrev:
Ai funktionerna har jag inte sett något märkvärdigt av.
Överföring och skatt är det enda som faktiskt är fast på räkningen, den förändras ju bara uppåt varje år (i snitt då) .. nu har man väl sänkt men nästa val löser väl det.....N Ny_husägare skrev:
Har en 25 år gammal jordvärme, den drar så jäkla mycket. Planen är att byta den inom kort. Då vill jag ha en uppkopplad modell så jag kan styra smartare. Kunna tillverka extra varmvatten när solen är framme. Idag står pumpen för en väldigt stor del av vår dagsförbrukning, oerhört störigt.N Ny_husägare skrev:
Hoppas jag kunde besvara något iaf.. har inte kalkylen framför mig eller i huvudet mer, fastnade i home assistant träsket, vill ha mina mätare klara så jag kan kika på faktiskt data dagligen och timvis 😁
Min säljare sålde ej till mig. Jag köpte för jag ville. Han körde 0 sälj snack.H hempularen skrev:
Faktum är att jag tror inte kalkylen är omöjlig, vad är det du ser som en omöjlighet? Jag köper billigare än snittet idag, det är ett faktum. När solen lyser idag måste jag inte stressa med att starta en tvätt maskin, eller disk. När våren kommer lär mina dagar blir 0 ganska fort.
Redan i mars kommer jag ligga nära 0. Ca 1000kwh förbrukade och ca 1000 producerade. Räkna.. 70% av det för att det är molnigt vissa dagar. Sen att jag inte behöver stressa med disk och tvätt när det är lite sol. Dom flesta går till jobbet när solen börjar lysa, kommer hem när den börjar röra sig neråt, det är lättare att starta en tvätt när man känner för det än att starta massa timers på alla prylar.
Tror inte man ska underakatta hur man effektiviserar.
Har installerat dom där oljetanken stod tidigare. Det är typ typ ett bradsäkert rum. Men dom står inomhus. Dom är klassade för att kunna stå ute också, men då får en viss effekt är till kyla/värme tror jag.N Ny_husägare skrev:Tack för svar - ja, man kan ju ha låga förkunskaper och lära sig efterhand på olika forum och att lyssna till några olika säljare kan väl aldrig skada?
Jag tror att alla har olika hög kalkylränta. TS hade 0, någon annan kan ha 5 %. Det påverkar pay off. Vissa vill testa nya saker och andra vill vara miljömedvetna. Så det som är en dålig kalkyl för en kan vara en bra kalkyl för en annan.
Köps batterierna i Sverige eller utomlands, det verkar påverka priset mycket?
Behöver de står isolerade eller till och med uppvärmda och behövs brandskydd för så stora batterier som TS räknar på?
En annan effekt jag inte vet om jag skrivit är att den balanserar husets internt.
Om jag tidigare hade
L1 10 amp
L2 15 amp
L3 5 amp
Så balanserar den ut detta till
L1 10
L2 10
L3 10
Det innebär att jag kan leva ännu mer bekvämt med min snedlast i huset haha.. badtunnans värmare stör inte länge kaffe maskinen. Förutsatt att det är separata grupper.
Då har jag sammanställt Q1 2026 enligt nedan och det landar på en besparing på 45kr per dag i snitt. Detta tycker jag är helt fantastiskt. Taktar på 5 år avbetalning i denna takten. Ca 16.5k per år. Dock förutspår jag att april kommer landa på 3k i besparing speciellt om det fortsätter bara kallt på nätter och kvälla. Best case blir då 4år återbetalning i den takten.
Januari
Förbrukning: 2 776 kWh
Spotpris optimering: 641 kr
Solcell egenförbrukning: 280 kr
Export: 0 kr
Totalt: 956 kr
Februari
Förbrukning: 2 388 kWh
Spotpris optimering: 569 kr
Solcell egenförbrukning: 566 kr
Totalt: 1 168 kr
Mars
Förbrukning: 1 416 kWh
Spotpris optimering: 560 kr
Solcell egenförbrukning: 1 381 kr
Export: 35 kWh
Totalt: 1 941 kr
Summa
Totalt: 4 065 kr
Underförstått är att detta kan förändras väldigt mycket kommande år, månader. Både positivt och negativt.
Januari
Februari
Mars
Summa
Underförstått är att detta kan förändras väldigt mycket kommande år, månader. Både positivt och negativt.
Så länge man har bolån, kan man räkna på 0% då, oavsett hur mycket man plockar från madrassen?N Ny_husägare skrev:
Nu kanske TS har 0 kr i lån så kanske inte relevant i detta specifika fall, svårt för mig att veta. Men man får väll generellt se på helheten.
Du kan räkna på valfritt sätt. Men ekonomer brukar räkna på det som kallas alternativkostnad. De pengar du köper anläggningen för hade annars använts till något annat. Avbetala bolån, spara på banken, köpa aktier eller fonder, isolera vinden eller lägga i madrassen. Bara du vet vad du avstår från. Räkna med några procent (2-5), så hamnar du någorlunda rätt. Undantaget är väl just om pengarna annars verkligen igger i madrassen, då är alternativkostnaden 0.Walle85 skrev:
I jmf med annan förräntning är din besparing skattefri. Du kan förmodligen oxå få 0,1% lägre låneränta på ditt huslån om du har lån och energiklass dit hus. Elbil förbättra förmodligen kalkylen ytterligare.Sittställning skrev:
Bakgrund: Jag kommer att installera ett batteri på 38kwh. Vill inte ändra mina levnadsvanor utan batteriet ska hjälpa till att dra ner månadskostnaden, alltså kapa befintliga elräkning. Jag kommer optimera till viss del, dvs styra om lite men målet är att ha det bekvämt & billigt.
Solceller 9,25 kW
Årsproduktion cirka 10 000 kWh
Egenanvänd solel cirka 4 000 kWh
Exporterad solel cirka 6 000 kWh
Förbrukning 2024 11 523 kWh
Förbrukning 2025 hittills 9 529 kWh
Total årlig elförbrukning cirka 10 000–11 500 kWh Säsongsmönster högst vintertid januari–mars och november–december, lägst sommartid maj–augusti
Solel produktion snitt
Januari ca 4 kWh per dag
Februari ca 12 kWh per dag
Mars ca 25 kWh per dag
April ca 35 kWh per dag
Maj ca 48 kWh per dag
Juni ca 48 kWh per dag
Juli ca 40 kWh per dag
Augusti ca 37 kWh per dag
September ca 29 kWh per dag
Oktober ca 19 kWh per dag
November ca 9 kWh per dag
December ca 2 kWh per dag
Elöverföring
2024 (endast elöverföring)
Januari 2 003 kr
Februari 1 424 kr
Mars 1 149 kr
April 970 kr
Maj 612 kr
Juni 514 kr
Juli 572 kr
Augusti 627 kr
September 680 kr
Oktober 1 087 kr
November 1 335 kr
December 1 476 kr
Summa 2024: 12 449 kr (≈1 037 kr/mån)
2025 (endast elöverföring)
Januari 2 005 kr
Februari 1 739 kr
Mars 1 371 kr
April 948 kr
Maj 829 kr
Juni 834 kr
Juli 754 kr
Augusti 816 kr
September 866 kr
Oktober 1 653 kr
Summa 2025 t.o.m. okt: 11 815 kr (≈1 182 kr/mån)
Batterikalkyl
1. Timprisoptimering (arbitrage, okt–feb)
Batteriet laddas under lågpristimmar och används under högtimmar vintertid när prisskillnaden är som störst.
Besparing: ca 2 500–5 300 kr/år
2. Flytt och egenanvändning av solel (mar–sep)
Solel lagras istället för att säljas billigt och används senare, vilket minskar inköpt el samt kostnader för överföring och skatt.
Besparing: ca 5 300 kr/år
3. Försäljning av solel under högpristimmar
Överskott som inte används själv säljs vid höga timpriser. Beräknat på ca 3 000 kWh × 0,70 kr marginal.
Besparing: ca 2 100 kr/år (konservativ uppskattning – faktiska prisskillnader har ofta varit högre, upp mot 1–2 kr/kWh vissa dagar)
4. Effekttoppskapning
Batteriet jämnar ut förbrukningen och sänker den högsta effekt som nätavgiften baseras på.
Besparing: ca 2 500 kr/år
Total årlig besparing: ca 12 400–15 200 kr/år
Investeringskostnad: 85 000 kr
Beräknad återbetalningstid: cirka 6–8 år beroende på prisgap, användningsgrad och cykler.
Komplettera/kritisera gärna.
Jag har undersökt lite med att energiklassa men tror inte jag når upp till målen med mitt hus från 68. Kostar mer än räntanS sommarlyckan skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 259 inlägg
Hur har du räknat avbetalningen?Sittställning skrev:
Då har jag sammanställt Q1 2026 enligt nedan och det landar på en besparing på 45kr per dag i snitt. Detta tycker jag är helt fantastiskt. Taktar på 5 år avbetalning i denna takten. Ca 16.5k per år. Dock förutspår jag att april kommer landa på 3k i besparing speciellt om det fortsätter bara kallt på nätter och kvälla. Best case blir då 4år återbetalning i den takten.
Januari
Februari
Mars
Summa
Är det bara för batteriet eller har du även med kostnaden för solcellerna?
Tänk på att under sommaren hade du troligen kunnat importera solelen väldigt billigt, så då blir värdet av "solcell egenförbrukning" lågt.
Några underhållskostnader i kalkylen?
Panelerna har jag haft i 5 år, dom är i princip avbetalda.R Robert-san01 skrev:
Därför får anläggningen i sin helhet betala av batteriet nu, kanske orättvist men jag räknar det till samma konto.
Hur menar du importera solel?
exempel för kostnad per kWh,
Antag spotpris: 10 öre/kWh (0,10 kr)
Dina komponenter:
Elhandel påslag: ~5 öre
Elöverföring: ~18 öre
Energiskatt: 36 öre
Summa före moms: 0,10 + 0,05 + 0,18 + 0,36 = 0,69 kr/kWh
Moms 25 %: 0,69 × 1,25 = 0,86 kr/kWh
Slutpris vid 10 öre spot: ~0,86 kr/kWh
En egen lagrad Sol kWh kostar mig betydligt mindre.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 259 inlägg
El som andra solanläggningar producerat. Det är rätt ofta som det är negativa elpriser om sommaren nu mer och oftare kommer det att bli med flera stora parker i nätet.
Ankkurvan är nu mer en Svan.
Ankkurvan är nu mer en Svan.
I princip är jag självförsörjande genom solel nu, så jag slipper helt överföring. Även om pris luckorna är tydliga så har jag ett lägre pris än spotpriset i praktiken.R Robert-san01 skrev:
Behöver jag ladda batteriet från nätet gär jag det enbart dom billigaste kvartarna, eller om jag behöver stötta elbilsladdning från nätet, det sker alltid som billigaste kvartarna.
0.74 öre är priset vid 0 öre spot.
Jag väger inte min besparing kontra spot utan mot måndags rörligt elspot efter som det är alternativet till min setup.
Exempelvis fick jag 45 öre i snitt på spot i mars, medans spot medel var 85 öre i se4.
Ligger stålarna på ett sparkonto får man räkna med sparräntan. 2%?Walle85 skrev:
Måste man låna upp på huset får man räkna med bolåneränta. 2.6%?
En bra kommentar. Dvs egen solel och även egen batterilagrad solel kommer bli billigare än att köpa även vid NordPool-pris på 0 öre/kWh.Sittställning skrev:
exempel för kostnad per kWh,
Antag spotpris: 10 öre/kWh (0,10 kr)
Dina komponenter:
Elhandel påslag: ~5 öre
Elöverföring: ~18 öre
Energiskatt: 36 öre
Summa före moms: 0,10 + 0,05 + 0,18 + 0,36 = 0,69 kr/kWh
Moms 25 %: 0,69 × 1,25 = 0,86 kr/kWh
Slutpris vid 10 öre spot: ~0,86 kr/kWh
En egen lagrad Sol kWh kostar mig betydligt mindre.
Givet då att man köper batteriet till mer optimalt pris än vad solpanelsförsäljarna tar för sina batterier.
Producerad solel ökar, vilket pressar priserna mitt på dagen. Men BESS ökar också vilket höjer elpris mitt på dagen och sänker på morgon/kväll.R Robert-san01 skrev:
Har man bra tak och plats för batterier så är det antagligen en bra ide att brassa på med paneler och batterier. Sedan kommer man nog under en längre tid plågas av att det blir billigare och bättre nästa år. Så det blir en vånda över när man skall slå till.
När man kan köpa Na-jon batterier till bra pris slipper man också tänka på brandrisken som finns för Li-jon batterier.