S sommarlyckan skrev:
Avkastningen på börsen är skattepliktig medan intäkt på solcellerna är skattefri. När man pratar om lönsamhet kan aldrig uttala sig generellt. Man måste göra en egen kalkyl utifrån sina egna förutsättningar.
Om man med säkerhet VET att man kan få 7 % på börsen varje år framöver i 20 år, kan man belåna huset och allt man äger och investera på börsen, och fundera mindre på om solceller är lönsamt eller ej.

Här behöver man också ta hänsyn till att risken ser annorlunda ut.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sittställning
Uppdate:

Januari
Förbrukning: 2 776 kWh
Spotpris optimering: 641 kr
Solcell egenförbrukning: 280 kr
Export: 0 kr
Totalt: 956 kr

Februari
Förbrukning: 2 388 kWh
Spotpris optimering: 569 kr
Solcell egenförbrukning: 566 kr
Export: 0 kr
Totalt: 1 168 kr

Mars
Förbrukning: 1 416 kWh
Spotpris optimering: 560 kr
Solcell egenförbrukning: 1 381 kr
Export: 35 kWh
Totalt: 1 941 kr

April
Förbrukning: 552 kWh köpt el
Total förbrukning: ca 1 822 kWh
Spotpris optimering: 187 kr
Solcell egenförbrukning: 2 021 kr
Export: 120,43 kWh (kommer senare)
Totalt: 2 208 kr

Summa
Totalt: 6 273 kr

Sittställning Sittställning skrev:
Har nu fått installerat 38kw med solinteg växelriktare. Hittils väldigt nöjd, inväntar nu att ai läget lär känna vårt förbrukningsmönster, sen hoppas jag på lite besparingar dårå.

Jag upptäckte av en slump att min Solinteg inte bara lastföljer, utan även fasbalanserar i realtid. Jag satt i HomeWizard och kliade mig i huvudet när alla tre faser låg nästan exakt lika, trots att jag visste att jag hade två luft luft på samma fas. Jag började testa, slog av och på olika laster, ökade börvärden och försökte provocera fram en tydlig snedlast. Ingenting syntes på elmätaren. Faserna låg kvar som tre raka streck.

Till slut insåg jag vad som faktiskt händer. Växelriktaren matar olika mycket effekt på varje fas. Den tar lite mer från en fas, trycker in lite på en annan vilket innebär att jag importerar jämt från nätet. Effekten blev att min interna snedlast inte längre syns utåt.

Det innebär något rätt oväntat för mig. Jag kan nu belasta huset hur snett jag vill på insidan. Växelriktaren fångar upp skillnaderna och levererar ett snyggt balanserat trefasflöde mot nätet. För mig betyder det att jag kan plugga in till exempel en högtryckstvätt eller en större maskin i vilket uttag som helst utan att tänka på vilka faser som råkar vara hårt belastade just då. Inget knäcker säkringar eller drar sneda toppar på elmätaren eftersom invertern planar ut allt i bakgrunden, inom ramen för vad varje grupp är avsäkrad då så klart.

Jag såg också att HomeWizard visade runt 17 kW under billaddning, och det såg helt fel ut vid första anblick, men så vitt jag förstår är det ingen fara. Systemet summerar både nätets effekt, batteriets effekt och eventuell solel, så om laddboxen tar 11 kW och batteriet samtidigt matar in 6 kW internt blir totalsiffran 17 kW även om elmätaren mot nätet bara ser 11.
Vilken växelriktarmodell från Solinteg är det du har? Att den fasbalanserar på liknande/samma sätt som Ferroamp fast till ett säkerligen mycket mer attraktivt pris är mycket intressant.

Har hittat ett bra erbjudande där förhoppningsvis samma växelriktarmodell som du har ingår:

https://www.northcharge.se/produkt/...istorlek=25,6kWh&attribute_vaxelriktare=10+kW

Om jag har förstått rätt så har även du solceller med optimerare och Solaredge växelriktare som då är ihopkopplad/installerad med Solinteg? Och allt lirar bra ihop med home wizard?

Tack för att du har varit så aktiv och delat med dig av dina erfarenheter på forumet!

Mvh

D Dortmunder DAB skrev:
Vilken växelriktarmodell från Solinteg är det du har? Att den fasbalanserar på liknande/samma sätt som Ferroamp fast till ett säkerligen mycket mer attraktivt pris är mycket intressant.

Har hittat ett bra erbjudande där förhoppningsvis samma växelriktarmodell som du har ingår:

[länk]

Om jag har förstått rätt så har även du solceller med optimerare och Solaredge växelriktare som då är ihopkopplad/installerad med Solinteg? Och allt lirar bra ihop med home wizard?

Tack för att du har varit så aktiv och delat med dig av dina erfarenheter på forumet!

Mvh
Skiftar Solintegen last mellan faserna eller matar den bara ut assymetriskt? FerroAmpen kan utan batterier förbruka på en fas och skicka ut på en annan.

Sittställning
D Dortmunder DAB skrev:

[länk]

Mvh
MHT 10K 25 heter min växelriktare.

Så här fungerar lösningen i praktiken:

Jag har en s.k. duo dongel till batteriväxelriktaren där jag anslutit ethernet. När nätverk används aktiveras Modbus TCP och växelriktaren exponeras i nätverket.

Därefter har jag lagt in den i Home Assistant via integrationen Home Assistant och integrationen SolaX Modbus. Därifrån kan jag styra växelriktaren direkt, bland annat hur många ampere batteriet får ladda eller ladda ur. Det ger full kontroll över både laddning och matning.

För SolarEdge gjorde jag något liknande. Nätverksporten sitter dock internt i växelriktaren, så jag fick öppna den och ansluta ethernet manuellt. Därefter kopplade jag upp den via en SolarEdge Modbus integration i Home Assistant.

Där finns dock en begränsning. SolarEdge har inte publicerat Modbus-registret för “power factor”, vilket krävs för att kunna styra produktionen fullt ut. Jag lyckades däremot hitta rätt register ändå och byggde en egen Modbus-lösning direkt i Home Assistant via den inbyggda Modbus-funktionen. I praktiken en egen integration för styrning av effektbegränsning.

Home Assistant är sedan själva knutpunkten för hela systemet. Det är där all logik och automation sker med “if this then that”-flöden.

Exempelvis har jag byggt egna funktioner och knappar för EV-laddning, där jag kan välja om husbatteriet ska få stötta bilen under laddning eller inte. Jag ska bygga så att balancerar helt mellan solceller och batteri, jag vill inte att bilen ska ladda av husets batteri eftersom det cyklar batteriet i onödan då. batteri förlust på batteriförlust dessutom.

Gällande fasbalansering så är den alltid aktiv i realtid, även när batteriet inte matar ut effekt. Systemet balanserar kontinuerligt över alla tre faser och fungerar extremt stabilt.

Varje grupp är dessutom avsäkrad med 10A eller 13A, så det går inte att överbelasta grupperna ändå. Därför ser jag ingen egentlig risk i upplägget.

• Älska
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…

Jag har en s.k. duo dongel till batteriväxelriktaren där jag anslutit ethernet. När nätverk används aktiveras Modbus TCP och växelriktaren exponeras i nätverket.

Därefter har jag lagt in den i Home Assistant via integrationen Home Assistant och integrationen SolaX Modbus. Därifrån kan jag styra växelriktaren direkt, bland annat hur många ampere batteriet får ladda eller ladda ur. Det ger full kontroll över både laddning och matning.

För SolarEdge gjorde jag något liknande. Nätverksporten sitter dock internt i växelriktaren, så jag fick öppna den och ansluta ethernet manuellt. Därefter kopplade jag upp den via en SolarEdge Modbus integration i Home Assistant.

Där finns dock en begränsning. SolarEdge har inte publicerat Modbus-registret för “power factor”, vilket krävs för att kunna styra produktionen fullt ut. Jag lyckades däremot hitta rätt register ändå och byggde en egen Modbus-lösning direkt i Home Assistant via den inbyggda Modbus-funktionen. I praktiken en egen integration för styrning av effektbegränsning.

Home Assistant är sedan själva knutpunkten för hela systemet. Det är där all logik och automation sker med “if this then that”-flöden.

Exempelvis har jag byggt egna funktioner och knappar för EV-laddning, där jag kan välja om husbatteriet ska få stötta bilen under laddning eller inte. Jag ska bygga så att balancerar helt mellan solceller och batteri, jag vill inte att bilen ska ladda av husets batteri eftersom det cyklar batteriet i onödan då. batteri förlust på batteriförlust dessutom.

Gällande fasbalansering så är den alltid aktiv i realtid, även när batteriet inte matar ut effekt. Systemet balanserar kontinuerligt över alla tre faser och fungerar extremt stabilt.

Varje grupp är dessutom avsäkrad med 10A eller 13A, så det går inte att överbelasta grupperna ändå. Därför ser jag ingen egentlig risk i upplägget.
Har du kunnat läsa av att den importerar samtidigt som den matar ut på olika faser när varken batteriet laddar/laddar ur eller det finns sol?

Sittställning
R Robert-san01 skrev:
Har du kunnat läsa av att den importerar samtidigt som den matar ut på olika faser när varken batteriet laddar/laddar ur eller det finns sol?
Yes, man ser i appen att den matar samt att i Home Wizard via P1 porten i mätartavlan. får jag en jämn förbrukningskurva mellan faserna. Även bekräftat på

"Grid unbalanced output" heter den och jag kan slå av och på den. Det roliga är att jag kan bara komma åt funktionen i Home assistant via Modbus, annars är det en installer funktion.

På bilderna ser du av respektive på.

• Screenshot_20260515_094538_HomeWizard.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screenshot_20260515_094528_HomeWizard.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Skiftar Solintegen last mellan faserna eller matar den bara ut assymetriskt? FerroAmpen kan utan batterier förbruka på en fas och skicka ut på en annan.
Mycket bra fråga, ska undersökas.

Mvh

Sittställning
R Robert-san01 skrev:
Den gör detta. Även när batteri inte matar så balanserar den.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Om batteriet är tomt, solaredge matar, då balanserar den också mellan faserna kan jag tillägga

• Gilla
  • Wow
Dilato och 3 till
  • Laddar…

Herregud detta är (långt!) över min förmåga, jag anade i och för sig att det inte var plug and play men detta…

Är en enkel långtradar chaffis 💩😁

Vad tar du för installera all mjukvara med home assistant? 😇

(Kan inte se din profilsida så kan inte skicka meddelanden privat)

Mvh

Sittställning
D Dortmunder DAB skrev:
Herregud detta är (långt!) över min förmåga, jag anade i och för sig att det inte var plug and play men detta…

Är en enkel långtradar chaffis 💩😁

Vad tar du för installera all mjukvara med home assistant? 😇
Har faktiskt fått frågan tidigare om jag kan hjälpa till, även en firma visade intresse för denna typ av konsult verksamhet. Jag tror det tar batteriet och effektiviten till nästa nivå.

Bor du i se4?

Det man behöver är en home Assistant dator, finns att köpa färdiga Raspberry pi, lite nätverkskabel och några timmar framför datorn. Komplexiteten är i vad du behöver/vill uppnå.

Jag tycker detta är svinkul så därför bygger jag export moduler som enbart exporterar vid xx och xx tröskelvärde baserat på dagens spread

• Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Den gör detta. Även när batteri inte matar så balanserar den.
Så den tar från en fas och skickar ut på en annan, samtidigt? Då borde du ha helt jämn belastning på de 3 faserna även du har enbart en stor 1-fas förbrukare inkopplad.

Att jag frågar så detaljerat är för att det står inget om detta i databladet eller manualen till Solinteq 10-20kW hybrider, bara att den kan mata ut assymetriskt.

Fasskift är en rätt stor försäljnings fördel så det borde ha varit nämnt.

Sittställning
R Robert-san01 skrev:
Så den tar från en fas och skickar ut på en annan, samtidigt? Då borde du ha helt jämn belastning på de 3 faserna även du har enbart en stor 1-fas förbrukare inkopplad.

Att jag frågar så detaljerat är för att det står inget om detta i databladet eller manualen till Solinteq 10-20kW hybrider, bara att den kan mata ut assymetriskt.

Fasskift är en rätt stor försäljnings fördel så det borde ha varit nämnt.
Aa vet, säljaren va helt förvånad också.

Den lånar in effekt från andra faser, aktivt.

• Älska
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Aa vet, säljaren va helt förvånad också.

Den lånar in effekt från andra faser, aktivt.
Men det kan du inte bara göra utan omvandling då det skulle bli kortslutning. Det är det som är hela grejen med FerroAmp, den undviker kortslutningen med att omvandla från AC till DC och tillbaka till AC.

Assymetrisk utmatning har alla moderna växelriktare som har stöd för 3-fas backup.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.