Jag kan förstå varför vi i Sverige har högre priser på elverktyg än övriga industriländer.
Jag bor strax utanför Skövde och den staden är ju ingen miljonstad precis. Det finns ca 10 sk "gubbdagis" som säljer nämnda verktyg. Hur många säljer man då per dag?
Om man tänker sig till England/Tyskland så har man där en befolkning på ca 65 miljoner. Det är ju klart att nätbutik/butik säljer flera gånger mer per dag. USA, med en befolkning på ca 300 miljoner, ska vi inte tala om.
Jag tycker att internet är i stort sett en jättelik dynghög, men det som är bra är att vi kan hitta begagnade verktyg till vettiga priser. Själv har jag nog det senaste året betalt bortemot 6000 kr för verktyg som haft ett nypris på det fyrdubbla. Det är ju bara bra för det ger oss byggamatörer en chans att förverkliga våra drömmar.
Jag bor strax utanför Skövde och den staden är ju ingen miljonstad precis. Det finns ca 10 sk "gubbdagis" som säljer nämnda verktyg. Hur många säljer man då per dag?
Om man tänker sig till England/Tyskland så har man där en befolkning på ca 65 miljoner. Det är ju klart att nätbutik/butik säljer flera gånger mer per dag. USA, med en befolkning på ca 300 miljoner, ska vi inte tala om.
Jag tycker att internet är i stort sett en jättelik dynghög, men det som är bra är att vi kan hitta begagnade verktyg till vettiga priser. Själv har jag nog det senaste året betalt bortemot 6000 kr för verktyg som haft ett nypris på det fyrdubbla. Det är ju bara bra för det ger oss byggamatörer en chans att förverkliga våra drömmar.
Uppenbarligen har du inte koll på folkmängder o antalet nätbutiker samt inte förstått betydelsen av EU.Callemaja skrev:
Förstår ej heller kopplingen mot bajshögar....
Jag tror att Callemaja menar att det råder en överetablering av verktygshandlare i Sverige. Sådant brukar ju leda till så låga priser och så låga marginaler att några av dem går omkull. Det är något sjukt med strukturerna i svensk byggvaruhandel. Sådant tänker i alla fall jag inte acceptera. Mina beställningar går till allt annat än Sverige. Om man har bråttom brukar faktiskt Amerikanerna vara snabbast. De är ju rätt bra på marknadsekonomi... Jag beställde en gång samtidigt en pappspikpistol från Colorado och spik från Karlsborg. Gissa vad som kom fram först? Båda hade prylarna på hyllan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden