2 920 läst ·
35 svar
3k läst
35 svar
Batterier
Sida 1 av 3
Själv köpte jag Bosch 14.4V li-on på Ebay i Tyskland. De annonserades som "nya" Bosch original, men med AEG som tillverkare. Köpte två stycken 2.6Ah för 680:- inklusive frakt (som tog tre dagar till dörren). I Sverige kostar tar Proffsmagasinet 995:- exkl. moms för samma batteri. Per styck.
När de anlände noterade jag att täcklocken över vissa skruvar var modifierade. På mina batterier som följde med maskinen står det klart och tydligt "VOID" på täcklocken, på Ebay-batterierna så är det smält och utan text. Jag misstänker att de bytt battericeller.
Har inte provat dem särskilt mycket, så tiden får utvisa huruvida de är lika bra som de som ursprungligen levererades med maskinen eller inte. För priset jag betalade kunde jag chansa lite...
När de anlände noterade jag att täcklocken över vissa skruvar var modifierade. På mina batterier som följde med maskinen står det klart och tydligt "VOID" på täcklocken, på Ebay-batterierna så är det smält och utan text. Jag misstänker att de bytt battericeller.
Har inte provat dem särskilt mycket, så tiden får utvisa huruvida de är lika bra som de som ursprungligen levererades med maskinen eller inte. För priset jag betalade kunde jag chansa lite...
hmm, du verkar ha köpt likadana batterier som mig till samma pris.Fluxor skrev:Själv köpte jag Bosch 14.4V li-on på Ebay i Tyskland. De annonserades som "nya" Bosch original, men med AEG som tillverkare. Köpte två stycken 2.6Ah för 680:- inklusive frakt (som tog tre dagar till dörren). I Sverige kostar tar Proffsmagasinet 995:- exkl. moms för samma batteri. Per styck.
När de anlände noterade jag att täcklocken över vissa skruvar var modifierade. På mina batterier som följde med maskinen står det klart och tydligt "VOID" på täcklocken, på Ebay-batterierna så är det smält och utan text. Jag misstänker att de bytt battericeller.
Har inte provat dem särskilt mycket, så tiden får utvisa huruvida de är lika bra som de som ursprungligen levererades med maskinen eller inte. För priset jag betalade kunde jag chansa lite...
Fast mina verkade vara riktiga bosch batterier.
Jag har kollat dom väldigt noga.......
Varför skulle batterier bli billigare i Sverige för att man köper dom dyrt här, det är ju tvärt om.byggare henke skrev:
Jag som trodde vi hade en marknadsekonomi
precis, om man kan köpa maskiner och tillbehör för typ halva priset utomlands så får ju svenska butiker stå ut med att man gör det.Nimajneb skrev:
Dock så köper jag i sverige när det inte skiljer så mycket, köpte t.ex nu senast en skruvdragare hos toolab.
Jag har inget emot att betala premium för en premiumprodukt. Däremot ser jag ingen anledning till att bidra till den 1800-talsmässiga svenska handelsstrukturen med en massa grosshandlare (grossister och andra mellanhänder) som skall skära emellan på varenda pryl de säljer. Jag har därför sedan mer än 10 år köpt oräkneliga produkter från Tyskland, UK, USA, och till och med Danmark. Eftersom jag alltid gör noggranna undersökningar på nätet om de produkter jag beställer, vet jag i alla fall mer om produkterna än säljarna i den svenska fackhandeln. All info finns därute, om man är beredd att läsa engelska och ibland tyska. Oftast finns det info om vilka produkter som har missnöjda användare, så att man kan hålla sig borta från dem. Jag har med ett undantag aldrig drabbats av någon produkt som behöver reklameras. Om prylarna behöver reklameras så har de flesta handlare i Europa ungefär samma lagstiftade skyldigheter som de svenska handlarna att ta tillbaka returer.byggare henke skrev:
Undantaget där en maskin behövde reklameras var ju lite speciellt; Jag beställde en ny bandsåg av en svensk återförsäljare. Det tog fyra månader att leverera den, mot utlovade 2 månader. När den väl kom var den feltillverkad. Jag fick själv mäta upp felen, fotografera, och skicka allt till den svenska återförsäljaren. De skickade vidare allt till Österrike. Österrikarna skickade omedelbart en ny såg, och jag fick ta ytterligare två halva semesterdagar för att ta emot den nya sågen, och sedan emballera och skicka iväg den felaktiga.
När det gäller miljöavgifter för batterier, så skulle avgifter som är högre i Sverige än i resten av EU utgöra ett handelshinder. Sådana är ju strängeligen förbjudna inom EU, och förhållandet borde i så fall anmälas till någon EU-instans. Jag är oklar över hur det bör gå till. Jag ställer mig tvivlande till uppgiften att det skulle vara högre i Sverige.
Det enda skälet för mig att köpa verktyg och småmaskiner i Sverige, skulle vara om något havererar och jag är mitt uppe i ett projekt och inte kan vänta några dagar på en leverans.
Ge mig ett enda ytterligare skäl att köpa 30-70% dyrare av en svensk handlare, tack!