B
ingen ide att förklara hur marknaden funkar förstår jag
 
byggare henke skrev:
ingen ide att förklara hur marknaden funkar förstår jag
Har du ens läst och tagit till dig vad Mattiasp skriver? Hans uppfattning delas av väldigt många andra i det här landet och gäller givetvis inte bara verktyg och maskiner utan alla typer av varor.

Fundera lite på varför en vara, som exempel en Makita skruvdragare, kostar 20-70% mer i Sverige än i Tyskland eller Storbritannien. Två anledningar är momssatserna och valutaeffekter. Momsen i Tyskland är 22,5(?)%, i Storbritannien 20%. Det gör direkt att varorna till privatkund blir billigare. Till detta kommer valutaeffekter. Just nu är den svenska kronan stark mot både euron och pundet. Det förklarar fortfarande inte den enorma prisstegringen. Vi går nu baklänges från dig som kund till tillverkaren. Det är rimligt att anta att handlarnas marginaler i Sverige är ungefär samma som i Tyskland och Storbritannien. Vad är då nästa steg? Jo eventuell grossist eller mellanled. Något sådant finns mig veterligen inte hos Makita i Sverige. Nästa steg är då importör/generalagent. Rimligtvis är det här pengarna tjänas. Varför den svenska generalagenten väljer att lägga på större marginaler än motsvarande i Tyskland och Storbritannien kan man fundera på...

Visst kommer då din lokala handlare i kläm eftersom denne går miste om försäljning vid inköp från utlandet. Det är dock handlaren som måste driva detta bakåt/uppåt mot generalagent/grossist. Är handlaren inte intresserad av detta är han ju indirekt inte intresserad av att anstränga sig för att sälja till dig som kund. Sist men inte minst kanske de lokala handlarna ska fundera lite vad de pysslar med. I stället för att koncentrera sig på att ge bort gratisfrukost till de lokala byggarna kanske de i stället ska anstränga sig lite för dig som privatkund. Är de inte intresserade av detta så är vi tillbaka i resonemanget att de inte vill sälja till dig om det innebär en ansträngning.

En intressant tanke är hur priserna hade sett ut om det hade rådit samma prispress och konkurrens inom bygg/maskin/verktyg som det gör på hemelektronik. Då jävlar hade det kanske hänt något!

Det fina är dock att du kan välja att handla dyrt hos din lokala skojare samtidigt som andra väljer att avnjuta fördelarna med konkurrens och fria marknad :)
 
Redigerat:
Sen ska vi ju inte glömma att vi har 25% moms om man köper produkter som privatperson. I USA ligger väl sales tax på 8-12% beroende på delstat. Vet inte momssatserna i övriga EU. Har mest handlat från USA på resor där och via nätet.
 
Valde att inte ta med USA i mitt resonemang då privatimport därifrån är lite av ett wildcard, åminstone om man väljer att skicka hit sakerna. Man slipper då oftast momsen (som endast gäller för köp inom delstaten). Dock ska man betala både svensk moms och tull på varorna och frakten (nåja, ingen tull på frakten). Dock kan ens paket ibland slinka igenom och man slipper dessa tråkiga extrakostnader. Eftersom all import bygger på att varor tullas och momsas är jämförelsen med handel inom EU inte jämförbar om man räknar med att slippa betala dessa extra kostnader. Slutpriset till dig som kund blir ju dock lägre även om samvetsgranna individer kanske lider av dåligt samvete.
 
Du har fel....
Hört talas om undantag? Sverige har en hel rad av undantag på miljöområdet.
Men det är ingen skatt, utan en avgift, som tas ut för hantering (jämför hantering av pant på returglas/burkar) och då går det utmärkt att ha en sådan. Ett annat exempel är den sk. kasettskatten som är väldigt olika inom EU...



mattiasp skrev:
När det gäller miljöavgifter för batterier, så skulle avgifter som är högre i Sverige än i resten av EU utgöra ett handelshinder. Sådana är ju strängeligen förbjudna inom EU, och förhållandet borde i så fall anmälas till någon EU-instans. Jag är oklar över hur det bör gå till. Jag ställer mig tvivlande till uppgiften att det skulle vara högre i Sverige.
!
 
Humulus skrev:
Du har fel....
Hört talas om undantag? Sverige har en hel rad av undantag på miljöområdet.
Men det är ingen skatt, utan en avgift, som tas ut för hantering (jämför hantering av pant på returglas/burkar) och då går det utmärkt att ha en sådan. Ett annat exempel är den sk. kasettskatten som är väldigt olika inom EU...
Jaha, i så fall väljer jag att betala den lägre avgiften genom att köpa från någon icke svensk handlare. Inte mitt problem.

@Humulus: Kan du ge mig en källa på exakt vad som gäller för miljöavgifter och svenska undantag när det gäller batterier till batteridrivna verktyg, tack!
 
Nej, du får googla själv...
Men i det här fallet är det ju inget undantag utan en avgift som jag skrev, bör finnas info på elkrektsens sida (det är dom som sköter det).

Jag skulle också kunna tänka mig att importera själv - och gör det i fallet med optiska media och kommer att göra det med USB-minnen...
Det visar dock på att ett skevt regelverk påverkar den inhemska handeln på ett negativt sätt! (och undadrar staten inkomster i form av mervärdesskatt).
 
Redigerat:
Miljöavgiften på batterier till en skruvdragare bör ligga på ett par kronor!

Jobbade förr med att sälja datorer med tillbehör mm., och en UPS på 35kg kunde kosta 50:- i miljöavgift. Alltså betydligt mer än ett fluttigt skruvdragarbatteri. Dock var det aningen större andel bly i den kan jag tro, men jag tror ni fattar att miljöavgiften inte är särskilt hög...
 
skalman1 skrev:
hmm, du verkar ha köpt likadana batterier som mig till samma pris.
Fast mina verkade vara riktiga bosch batterier.
Jag har kollat dom väldigt noga....... :)
Fungerar dina tyskbatterier lika bra som dina garanterat original (de som följde med maskinen)? Jag vill så gärna tro att jag gjort en kanonaffär!
 
Fluxor skrev:
Fungerar dina tyskbatterier lika bra som dina garanterat original (de som följde med maskinen)? Jag vill så gärna tro att jag gjort en kanonaffär!
Ja dom funkade jättebra så länge jag hade maskinen.
Jag köpte 2st 2,6Ah batterier som komplement till maskinens 1,3Ah batterier.
Med originalbatterierna så drog jag ca 100st trallskruv, med dom tysklandsköpta batterierna med dubbla kapaciteten drog jag 250st.

Så nog presterade dom bra iaf, men jag sålde maskinen efter några veckor så jag vet ju inte hur livslängden är på dom men jag är övertygad om att det var äkta bosch batterier. :)
 
skalman1 skrev:
Ja dom funkade jättebra så länge jag hade maskinen.
Jag köpte 2st 2,6Ah batterier som komplement till maskinens 1,3Ah batterier.
Med originalbatterierna så drog jag ca 100st trallskruv, med dom tysklandsköpta batterierna med dubbla kapaciteten drog jag 250st.

Så nog presterade dom bra iaf, men jag sålde maskinen efter några veckor så jag vet ju inte hur livslängden är på dom men jag är övertygad om att det var äkta bosch batterier. :)
Jag har fyra 2.6Ah för tillfället. Ett är så slut det kan bli konstigt nog. Tre kommer nog räcka bra :)

Hoppas bara att jag fick lika bra som dem du fick!
 
Ni "verkar" ha köpt samma batterier tror ni, men ingen av er har skrivit vem ni köpte av (eller missade jag det)? Länkar och tips är alltid bra.. :)
 
ojojoj så mycket fel det vart här.:S

Undantag från EU regler gäller att man inte behöver leva upp till dessa o inte tvärt om. Alla länder kan lägga på extra krav, avgifter o skatter hur dom vill så länge det inte gynnar egen industri.
Sveriges kanske mest kända undantag är drogliberalt då det faktiskt är tillåtet att sälja snus i Sverige vilket annars är olagligt.

Roligt att läsa att svenskar tror att vi är så duktiga på miljöområdet..... det tycker alla andra länder åxå.:D

Hacka inte ner på Byggare Henke, han ber ju faktiskt om hjälp för att förstå hur en marknad fungerar.:)
 
Jag köper mycket svenska prylar för att gynna svensk industri (och indirekt innovation). Däremot är jag mindre intresserad av att stödja detaljhandeln, särskilt om produkterna är exakt desamma och dubbelt så dyra här.

Men jag ska ha lite dåligt samvete om jag lämnar batterierna till svensk återvinningscentral, och kanske kommer jag den dagen köpa ett paket trallskruv på den lokala järnhandeln för att kompensera ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.