Jag har en bastu med en harvia Kip 60 aggregat som efter att jag värmt upp bastun efter cirka 60 minuter slår ut den ena fasen inne i huset.
Ingen av säkringarna för bastun slår ut bara den ena huvudfasen. Vilket resulterar i att grabbens rum med dator slås av som exempel.
Jag har kollat vad annat som ligger på den fasen och inget som jag ser ska dra extra mycket över det normala.
Var kan felet vara? Jag blir inte klok på detta!!
Ingen av säkringarna för bastun slår ut bara den ena huvudfasen. Vilket resulterar i att grabbens rum med dator slås av som exempel.
Jag har kollat vad annat som ligger på den fasen och inget som jag ser ska dra extra mycket över det normala.
Redigerat:
Har du inget värmesystem som drar el nu under vinter?H Hugoboss skrev:Jag har en bastu med en harvia Kip 60 aggregat som efter att jag värmt upp bastun efter cirka 60 minuter slår ut den ena fasen inne i huset.
Om en huvudsäkring löser, men inte någon av bastuns säkringar och det sker först efter en timme så är det nästan säkert fråga om överbelastning av huvudsäkringen. Är det alltid samma säkring så går det förmodligen att flytta om belastningar mellan faser så att det fungerar. I annat fall kan en lösning vara att hitta en stor belastning på den fasen och stänga av medan man bastar. Eller om inte heller det fungerar får du säkra upp.
20 a på vardera fas. På denna fas har jag som går samtidigt bara två rum och kylen.S SirKnasen skrev:
Värmepumpen har ju fördelat på 3 fas och den är ny.
Men fasen är varm då jag tror att något överbelastar eller så är det nara en kabel som är lös…
skaffa en HAN-Portläsare så kan du veta med exakthet hur mycket som drars och när.H Hugoboss skrev:
Jag har en sån här men det finns flera andra.
Det är inte annat att göra än att titta noggrannare. Lasterna i huset tillsammans överbelastar den säkringen. Det är utgångspunkten. Vad finns det inkopplat i de två rummen? Är värmepumpen med trefaskompressor? Vad är det för märkeffekt på grabbens dator, och spelar han på den när säkringen går?H Hugoboss skrev:
Om det är som du säger inget som belastar fasen i de två rummen och köket så är det ju bara värmepumpen kvar.H Hugoboss skrev:
Vad är det för modell av värmepump?
Är det i samband med dusch inför bastandet som huvudsäkringen går?
Bastuaggregatet drar nästan 9A per fas.
Värmepumpen är med 3 fas kompressor.A Avemo skrev:
Just i detta rum spelar han nu på en PS5 och fendrar som mest 220w. Och ja hann spelar nästan hela tiden.
Skulle man kunna installera en fas fördelare som jämnt fördelar effekten ?S SirKnasen skrev:
Är det dyrt? Och skulle det vara värt besväret?
Jag installerade just en ny frånluftvärmepump Nibe 470 för några dagar sedan, men detta problemet har pågått några veckor, trodde det skulle upphöra efter bytet då den gamla bara mer eller mindre gick på elpatron sista tiden.S SirKnasen skrev:
Men problemet kvarstår.