D Dilato skrev:
vi är många som kan leva utan bastu, har du funderat på att inte använda den när strömmen inte räcker till ?
Det är inte ett alternativ att inte basta på vintern.
Jag ska gå till botten med detta.
Ringer en elektriker i veckan och återkommer förhoppningsvis med lösningen på problemet.
 
  • Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
Purre
Går frånluftsvärmepumpen på elpatron på 8-10kW så förstår jag att säkringen går.
Bastuaggregatet verkar vara på 3x10A.
Frånluftsvärmepumpen drar 17,9A på ena fasen vid de effekterna. Misstänker det är L1 som löser ut då.

Sidan 21.
https://cdn.jseducation.se/files/pages/nibef470install.pdf
 
  • Gilla
SirKnasen och 1 till
  • Laddar…
H Hugoboss skrev:
Det är inte ett alternativ att inte basta på vintern.
Jag ska gå till botten med detta.
Ringer en elektriker i veckan och återkommer förhoppningsvis med lösningen på problemet.
Jag kan inte tänka mig annat än att det är din Nibe F470 som är orsaken.
Det en elektriker skulle kunna göra är att säkra upp till 25A för att lösa problemet.
Det du själv kan kolla är manualen till din F470.
https://assetstore.nibe.se/hcms/v2....andbok_Frånluftsvärmepumpar_F470_831768-1.pdf

Den har mängder med smarta funktioner.
Jag hade kollat meny 4.9.5 Schema Blockering.
Och där schemalagt blockering av tillsatsvärme varje fredag mellan 20 och 22 eller när ni nu vanligen bastar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H Hugoboss skrev:
Det är inte ett alternativ att inte basta på vintern.
Jag ska gå till botten med detta.
Ringer en elektriker i veckan och återkommer förhoppningsvis med lösningen på problemet.
Hur stor är bastun, finns ju mindre aggregat typ tylö sense sport 2/4. Men är den över 4m3 så är det för litet tyvärr. Ska bli intressant att höra om elektrikern har någon lösning på problemet.
 
S SirKnasen skrev:
Jag kan inte tänka mig annat än att det är din Nibe F470 som är orsaken.
Det en elektriker skulle kunna göra är att säkra upp till 25A för att lösa problemet.
Det du själv kan kolla är manualen till din F470.
[länk]

Den har mängder med smarta funktioner.
Jag hade kollat meny 4.9.5 Schema Blockering.
Och där schemalagt blockering av tillsatsvärme varje fredag mellan 20 och 22 eller när ni nu vanligen bastar.
Vad blir konsekvensen om man byter ut säkringarna från 20 till 25A?
Vet du om det skapar det annat strul?
Ska kolla på menyn och se detta med att blockera tillsatsvärme, det var inget de gick igenom vid leverans.
 
H Hugoboss skrev:
Vad blir konsekvensen om man byter ut säkringarna från 20 till 25A?
Vet du om det skapar det annat strul?
Ska kolla på menyn och se detta med att blockera tillsatsvärme, det var inget de gick igenom vid leverans.
Säkra upp till 25A är väl den klart enklaste lösningen om du inte vill/kan/orkar utforska värmepumpens menyer för att ta reda på om det är tillsatsvärmen/elpatronstillskottet som orsakar problemet.
Du kan då belasta mer innan säkringen löser ut.
Att säkra upp till 25A kan eller lär innebära högre elnätskostnad.
Men i övrigt ska det inte skapa något strul.
En behörig elektriker behöver göra detta och anmäla ändringen av huvudsäkringar till ditt elnätsbolag.

Du lär väl ha eller få en hög effekttariff med tanke på effektuttaget under bastandet så undersöka om det går att blockera tillsatsvärmen är nog inte så dumt. Men å andra sidan... spare no spences... orka fibbla. 😉
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
H Hugoboss skrev:
Vad blir konsekvensen om man byter ut säkringarna från 20 till 25A?
Vet du om det skapar det annat strul?
Ska kolla på menyn och se detta med att blockera tillsatsvärme, det var inget de gick igenom vid leverans.
Det skapar "strulet" att du får en högre fast avgift från nätbolaget. Det kommer högst troligt att lösa problemet. Men jag vidhåller att om det alltid är samma säkring som löser kan du antagligen lösa problemet utan att säkra upp utan genom omfördelning av belastningar.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Purre
H Hugoboss skrev:
Vad blir konsekvensen om man byter ut säkringarna från 20 till 25A?
För de flesta i landet, högre räkning. Vissa nätägare har dock samma avgift för 16-25A.
Men kabeln ska klara det också vilket också måste undersökas.
 
H Hugoboss skrev:
Vad blir konsekvensen om man byter ut säkringarna från 20 till 25A?
Vet du om det skapar det annat strul?
Ska kolla på menyn och se detta med att blockera tillsatsvärme, det var inget de gick igenom vid leverans.
Jag vill bara återkoppla vad jag gjort och provat samt vad som löste problemet.
Jag gick metodiskt igenom samtliga belastningar som låg på fasen som slog ut.
Det visade sig att ugnen som låg gömd på denna fas var trasig och skapade smygström och vill belastning. Vi drog ur den. (Ska dock köpa ny snart).
Problemet var dock inte löst utan fasen bröts efter att bastun kört 1 timme fortfarande.
Jag satte mig och lusläste bruksanvisningen för värmepumpen och hittade det som någon tipsade om, att det var möjligt att blockera tillsats (elpatron) under den period bastun går.
Detta funkade och nu blir det en ny process för bastu på vintern (lägg upp en blockering i värmepumpen, sätt på basun och njut)
Tack för all hjälp.
Trevlig helg!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
H Hugoboss skrev:
Jag satte mig och lusläste bruksanvisningen för värmepumpen och hittade det som någon tipsade om, att det var möjligt att blockera tillsats (elpatron) under den period bastun går.
Har du en enfas elpatron?
 
A Avemo skrev:
Har du en enfas elpatron?
Nej värmepumpen går på 3 fas, men jag har sett att den drar jämt på alla fasen när patronen går. Dock tydligen för mycket för säkringen tillsammans med bastun
 
H Hugoboss skrev:
Nej värmepumpen går på 3 fas, men jag har sett att den drar jämt på alla fasen när patronen går. Dock tydligen för mycket för säkringen tillsammans med bastun
Är du nöjd med lösningen är det ju bara att köra på. Men vi vet följande:

1. Bastun belastar de tre faserna jämnt.
2. Elpatronen belastar de tre faserna jämnt.
3. Det är alltid samma säkring som löser.

Därmed kan man dra slutsatsen att någon eller några enfasförbrukare tillsammans med bastun och elpatronen knäcker säkringen. Hittar du den / dessa kanske du kan lösa problemet på ett enklare sätt.
 
  • Gilla
Hugoboss och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är du nöjd med lösningen är det ju bara att köra på. Men vi vet följande:

1. Bastun belastar de tre faserna jämnt.
2. Elpatronen belastar de tre faserna jämnt.
3. Det är alltid samma säkring som löser.

Därmed kan man dra slutsatsen att någon eller några enfasförbrukare tillsammans med bastun och elpatronen knäcker säkringen. Hittar du den / dessa kanske du kan lösa problemet på ett enklare sätt.
Jag är helt okej med lösningen som den är nu.
Men jag kommer köpa en elmätare för eluttag för att kolla vad sakerna drar, speciellt allt i grabbens rum avseende spel, dator, tv, displayer etc. För att fortsätta optimera allt och få koll.
 
H Hybro skrev:
En lös kabel ökar inte strömmen i normalfall.
En lös ledare till säkringshållare gör att det blir varmt och smältpropp brinner av
 
Är det verkligen så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.