Hej!
Ska renovera vår gamla befintliga bastu på övervåningen och undrar främst över ventilationen & uppbyggnad av väggar/ångspärr.
Inte möjlighet att låta frånluften mynna ut diagonalt i bastun, eftersom det leder rakt ut i öppna huset.
Min tanke är därför att istället bygga en utanpåliggande ventilationskanal enligt bilden, som leder den varma luften tillbaka ut i badrummet där husets mekaniska frånluft får ta hand om värme/fukt.
Övrig info:
Självdrag i huset med mekanisk frånluft i kök & badrum.
Tilluft har vi redan ett hål under aggregatet.
-Funkar detta eller finns det bättre lösning?
-Funkar självdrag för ventilationskanalen eller bör man installera någon mekanisk fläkt på badrumsväggens sida(för att undvika bastuns värme) för att hjälpa till att driva cirkulationen?
-Kan frånluften/värmen från bastun släppas ut såhär nära badrumsdörren eller finns det risk att fukt kommer ut i allrummet?
Bastufolie:
Diskuterat ämne har jag läst mig till. Bastun gränsar både mot yttervägg & innervägg. Planen är att folien ska monteras mot isoleringen i ytter/innervägg -> gles(luftspalt) -> panel. Blir detta rätt om man ska följa principen med att bastun är en separat byggnad?
-Vet att bastun i nuläget har svart bastufolie, men tror även att husets original ångspärr mot isoleringen är kvar, isåfall har jag dubbla ångspärrar. Bör jag ta bort original ångspärren och endast ha bastufolie?
-Kommer flytspackla golvet så det blir flytande med badrummet och sedan badrumsmatta överallt. MEN hur ska golvmattan vikas upp mot bastuns väggar? Man gör väll ändå golvet först och under denna tid är det ju bara relgar/isolering på väggarna, eller missar jag någon detalj?
Tack på förhand och ursäkta eventuell okunskap, helt ny inom detta område.
Ska renovera vår gamla befintliga bastu på övervåningen och undrar främst över ventilationen & uppbyggnad av väggar/ångspärr.
Inte möjlighet att låta frånluften mynna ut diagonalt i bastun, eftersom det leder rakt ut i öppna huset.
Min tanke är därför att istället bygga en utanpåliggande ventilationskanal enligt bilden, som leder den varma luften tillbaka ut i badrummet där husets mekaniska frånluft får ta hand om värme/fukt.
Övrig info:
Självdrag i huset med mekanisk frånluft i kök & badrum.
Tilluft har vi redan ett hål under aggregatet.
-Funkar detta eller finns det bättre lösning?
-Funkar självdrag för ventilationskanalen eller bör man installera någon mekanisk fläkt på badrumsväggens sida(för att undvika bastuns värme) för att hjälpa till att driva cirkulationen?
-Kan frånluften/värmen från bastun släppas ut såhär nära badrumsdörren eller finns det risk att fukt kommer ut i allrummet?
Bastufolie:
Diskuterat ämne har jag läst mig till. Bastun gränsar både mot yttervägg & innervägg. Planen är att folien ska monteras mot isoleringen i ytter/innervägg -> gles(luftspalt) -> panel. Blir detta rätt om man ska följa principen med att bastun är en separat byggnad?
-Vet att bastun i nuläget har svart bastufolie, men tror även att husets original ångspärr mot isoleringen är kvar, isåfall har jag dubbla ångspärrar. Bör jag ta bort original ångspärren och endast ha bastufolie?
-Kommer flytspackla golvet så det blir flytande med badrummet och sedan badrumsmatta överallt. MEN hur ska golvmattan vikas upp mot bastuns väggar? Man gör väll ändå golvet först och under denna tid är det ju bara relgar/isolering på väggarna, eller missar jag någon detalj?
Tack på förhand och ursäkta eventuell okunskap, helt ny inom detta område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
en liknande princip har jag med tilluft under aggregatet och frånluft diagonalt från aggregatet där frånluften leds genom spirorör ovanför bastuns tak. Badrummet har mekanisk frånluft. Detta funkar bra med god ventilation i bastun och ingen instängd doft. Bastun är ca 5 år gammal o hittills inga problem.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 051 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 051 inlägg
Skippa bastufolie helt. Bygg bastun med ventilerad luftspalt mot yttervägg så minskar du alla risker.
https://www.byggbeskrivningar.se/invandigt/bastu/
https://www.byggbeskrivningar.se/invandigt/bastu/
Sedär! Har du också använt bastufolie?E el_palpo skrev:en liknande princip har jag med tilluft under aggregatet och frånluft diagonalt från aggregatet där frånluften leds genom spirorör ovanför bastuns tak. Badrummet har mekanisk frånluft. Detta funkar bra med god ventilation i bastun och ingen instängd doft. Bastun är ca 5 år gammal o hittills inga problem.
Är det självdrag i spiroröret eller har du någon mekanisk fläkt som hjälper till med att få cirkulation utöver frånluften i badrumet?
Har sett att den varianten finns också. Nu är jag väldigt okunnig inom bygg men spontant känns det ju som någon sorts ångspärr mellan bastu och yttervägg är ett måste? Med folien så håller jag ju mer värme inne i bastun och skyddar isoleringen i yttervägg.S sinuslinus skrev:
Blir ju även en luftspalt mellan folien och bastupanelen
Klicka här för att svara