Hej!
Ska börja bygga ett Attefallshus med vedeldad bastu (Harvia Legend 150) och loungedel, se bilder! Bastun blir ca 6 m² invändigt, med tre ytterväggar + en innervägg mot loungen. Det kommer vara isolerat och uppvärmt med en luftvärmepump.
Har fått hjälp att rita upp konstruktionsritningar för huset. Det är ganska generiska moderna konstruktionsritningar och jag är orolig att det inte så bra anpassat för att det ska vara en bastu i huset. Här hoppas jag att ni bastu-experter kan ge mig lite vägledning.
Förslaget på ytterväggens uppbyggnad enligt ritning (utifrån-och-in):
Liggande träpanel 22x145 + stående spikläkt 34x70 med luftspalt
Plywood 12mm
Vindskydd (diffusionsöppet)
Reglar 45x120 med mineralull 120mm
ISOVER Vario Xtra (variabel ångbroms)
OSB 10mm
reglar 45x45 med isolering 45mm (installationsskikt)
Innerpanel
Jag kontaktade Isover och frågade deras tekniker om Vario Xtra fungerar i bastu. De svarade i princip att det enda korrekta sättet är att ha bastun som ett rum-i-rummet, och varnade specifikt för att kombinera Vario Xtra med material som har högt diffusionsmotstånd (som t.ex. PIR-isolering).
Men jag har så begränsat med utrymme att jag helst inte vill göra rum-i-rummet. Kan nöja mig med en sämre lösning så länge det inte är katastrof!
Frågetecken jag har:
Ska börja bygga ett Attefallshus med vedeldad bastu (Harvia Legend 150) och loungedel, se bilder! Bastun blir ca 6 m² invändigt, med tre ytterväggar + en innervägg mot loungen. Det kommer vara isolerat och uppvärmt med en luftvärmepump.
Har fått hjälp att rita upp konstruktionsritningar för huset. Det är ganska generiska moderna konstruktionsritningar och jag är orolig att det inte så bra anpassat för att det ska vara en bastu i huset. Här hoppas jag att ni bastu-experter kan ge mig lite vägledning.
Förslaget på ytterväggens uppbyggnad enligt ritning (utifrån-och-in):
Liggande träpanel 22x145 + stående spikläkt 34x70 med luftspalt
Plywood 12mm
Vindskydd (diffusionsöppet)
Reglar 45x120 med mineralull 120mm
ISOVER Vario Xtra (variabel ångbroms)
OSB 10mm
reglar 45x45 med isolering 45mm (installationsskikt)
Innerpanel
Jag kontaktade Isover och frågade deras tekniker om Vario Xtra fungerar i bastu. De svarade i princip att det enda korrekta sättet är att ha bastun som ett rum-i-rummet, och varnade specifikt för att kombinera Vario Xtra med material som har högt diffusionsmotstånd (som t.ex. PIR-isolering).
Men jag har så begränsat med utrymme att jag helst inte vill göra rum-i-rummet. Kan nöja mig med en sämre lösning så länge det inte är katastrof!
Frågetecken jag har:
- Vad behöver ändras i bastudelens vägg för att den ska hålla fukttekniskt? Bastufolie istället för Vario Xtra på insidan i bastudelen? PIR-skikt? Något annat?
- Om jag tar bort Vario Xtra ur just bastudelen (behåller den i loungen) - vettig kompromiss?
- Är ventilationen bra? In-vent vid golvet under kaminen. En ut-vent i bastun och en ut-vent i loungen. Bör någon vara mekanisk?
- Takkonstruktionen... kommer luftspalten funka om läkten löper i sidled (vinkelrätt mot taklutningen) som jag tolkar ritningen? Jag trodde de behövde löpa parallellt med takstolarna så luften kan strömma från takfoten upp till högkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad gör all denna plywood i väggar och tak? Pe-folie ska absolut inte vara på utsidan. 12mm plywood är inte godkänt som underlagstak.
Du behöver inte ångbroms om allt ska vara uppvärmt.
Luftspalten i taket är precis om du skriver åt fel håll.
I bastun använder du med fördel bastufolie med luftspalt till panelen. Den luftspalten ska vara stående för att luften ska kunna passera
Du behöver inte ångbroms om allt ska vara uppvärmt.
Luftspalten i taket är precis om du skriver åt fel håll.
I bastun använder du med fördel bastufolie med luftspalt till panelen. Den luftspalten ska vara stående för att luften ska kunna passera
Klicka här för att svara