H
tommib skrev:
Och sätt inte armaturer i taket. Dessa sätts med fördel lågt så är temperaturpåfrestningarna mindre.
Liknande denna monterade jag i min bastu i taket.
Mycket pill men blev snyggt och då behöver man inte oroa sig för värme till lampan inne i bastun.
http://www.hidealite.se/Support/Installera_fiberoptik/1199756.html
 
tommib
Hallerudsbo skrev:
Liknande denna monterade jag i min bastu i taket.
Mycket pill men blev snyggt och då behöver man inte oroa sig för värme till lampan inne i bastun.
[länk]
Ok då, med undantag för fiberarmatur :) De går ju naturligtvis bra. Men jag skulle undvika alla andra former av takarmatur i bastun. Det finns en anledning till att belysningen normalt är monterad lågt, under lavarna...
 
tommib skrev:
Ok då, med undantag för fiberarmatur :) De går ju naturligtvis bra. Men jag skulle undvika alla andra former av takarmatur i bastun. Det finns en anledning till att belysningen normalt är monterad lågt, under lavarna...
Det är ju vanligt idag, och förr så satt de ofta på väggen. Men jag har aldrig haft en tanke på varför man undviker taklampor i bastun. Man lär sig något varje dag.
 
I tak på lite större basturum är det mycket vanligt med porslinsarmaturer och vanligen använder man ledningar av typ RHH
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Mikael_L
Regler för basturum har kanske ändrats under årens lopp.

Men dagens regler leder till att det är ungefär 5 saker att tänka på.

* Inga elinstallationer alls 0,5 meter ifrån aggregatet, och dessa 0,5 meter gäller ifrån golv till tak, dvs sitter det ett litet aggregat som är säg ca 0,5*0,4 meter stort 10cm ifrån en vägg, så är elinstallationer förbjudna i en rätkub med basen 1,5 * 1 meter ifrån golv till tak, runt aggregatet.
Endast el för drift av själva aggregatet är tillåtet, dvs anslutning, ev termostat osv.

* All el över 1 meters höjd har mycket stränga krav på värmetålighet.
Denna punkt innebär i praktiken att det är allra bäst att försöka skippa elinstallationer över 1 meters höjd öht.
Men måste man så går det givetvis att lösa, det finns armaturer och kabel som elmont skrev om.

* All el i basturum ska föregås av JFB, bastuaggregatet undantaget. Men man får givetvis gärna sätta även aggregatet på JFB.
En helt egen JFB, eller tillsamman med JFB för utomhusel är inte så dumt då man minska risken att bastun slår ut någon mer viktig JFB.

* All el i övrigt ska hålla minst IP24, men jag själv tycker det är snålt. Jag tycker det bör vara minst IPx5.

* Uttag är förbjudna, och utifrån reglerna är det lätt att inse att man egentligen ska ha nästan ingen el alls i basturummet.



Så mitt förslag på ett bra basturum är:
En egen JFB som skyddar alla (båda!) grupperna som går till bastun, eller tillsammans med JFB med övriga "riskgrupper", t.ex. utomhusel.
Alt, skippa JFB till aggregatet (inte lika bra!)

Belysningen under lavarna, max 1 meter upp. IP55 eller bättre.

Strömbrytaren till belysning på utsidan av basturummet.

All kabeldragning på utsidan av basturummet (eller på isoleringens kalla sida) och/eller lågt, dvs max 1 meter ög.

Ingen mer starkström i bastun.

Högtalare under lavarna. Förstärkaren på utsidan.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Från min egen erfarenhet av bastubygge så är det också svårt att hitta snygga armaturer som är godkända för just montering i tak. De kanske passar i bastun på det kommunala badhuset, men kanske inte ger den mysbelysning som åtminstone jag själv vill ha i en bastu.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ska det bli riktigt snyggt sätter man "diodband" under lavarna och fiber i taket :thumbup:
 
  • Gilla
Patrick E
  • Laddar…
Vilken höjd ska kabeln till aggregatet dras ut på mätt från golvet?
 
nikasp
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det finns krav, läs Mikael's inlägg! Dvs undvik kopplingsdosor i taket och välj en armatur som klarar denna miljö.

Edit: Ang JFB på bastuaggregatet så har du kanske läst att tillverkaren avråder? De har inga "elektriska" skäl till detta utan det är en politisk historia. JFB rekommenderas mao. Det förekommer visserligen att bastuaggregat som inte använts på länge kan lösa en JFB tillfälligt tills det kommit igång igen.
Hej! Vi har en fin bastu i nya huset med gammalt aggregat som löser JFB inom en minut. Känns exakt som ganska ny spis som stod urkopplad och oanvänd 2 år i torpet, kopplade bort skyddsjord och körde elementen torra och sen funkade den prima.

Nu köpte jag precis ett nytt Harvia där det uttryckligen står det som skrivs här i tråden (koppla EJ över JFB). Är texten politisk och det är rekommenderat att köra över JFB ändå?

https://www.harvia.com/sv/produkter/HSW600400/the-wall-sw60-60-kw-steel

Närbild på en bruksanvisning för Harvia bastuaggregat med text som varnar för att koppla elaggregatets effektmatning via en jordfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PS. Jag är helt med på att inlägget och svaren är 9 år gamla.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Det är en typisk anvisning från tillverkaren där de inte vet vad de pratar om. Det är dålig reklam för Harvia. De har troligen tolkat det saknade kravet på JFB som att JFB inte "får" användas. I värsta fall ha de fuskat med sin konstruktion så att aggregatet faktiskt läcker ström. I vilket fall, välj ett annat fabrikat...
 
  • Gilla
Elajomannen och 3 till
  • Laddar…
nikasp
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är en typisk anvisning från tillverkaren där de inte vet vad de pratar om. Det är dålig reklam för Harvia. De har troligen tolkat det saknade kravet på JFB som att JFB inte "får" användas. I värsta fall ha de fuskat med sin konstruktion så att aggregatet faktiskt läcker ström. I vilket fall, välj ett annat fabrikat...
Tyvärr sprättat och packat upp. Testar över JFB och hoppas på ”bara aggregat som står oanvända länge och fukt letar sig in löser JFB”.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Har Harvia sedan tio år med samma text och har alltid haft den på JFB utan problem. De skriver detta då läckströmmar kan uppstå om elementen spricker av värmevariationerna. Har dock sällan hört om detta, men en kompis som är elektriker råkade ut för detta hemma. Han fick ett helt nytt aggregat från Harvia då.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Jag glömde skriva att kompisen härstammar från Tornedalen och kastar mycket vatten och kör maximalt hett, samt att aggregatet gick sönder efter bara några månader.

Han har beställt nya element till det gamla aggregatet och lagat det och skulle sälja det till mig, men nu bestämde de sig för att köpa ett nytt hus istället så nu behåller de det till det nya huset. Det gamla huset är ju färdigrenoverat om några veckor, så det är ju dags att sälja det...
...vissa kliar det alltid i fingrarna hos...
...de räknar med att gå med förlust på försäljningen, men vad skall de annars göra med fritiden när huset är färdigrenoverat? Särskilt som barnen flyttar hemifrån...
 
  • Wow
Fotografen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Har Harvia sedan tio år med samma text och har alltid haft den på JFB utan problem. De skriver detta då läckströmmar kan uppstå om elementen spricker av värmevariationerna. Har dock sällan hört om detta, men en kompis som är elektriker råkade ut för detta hemma. Han fick ett helt nytt aggregat från Harvia då.
Precis, ett vanligt "fel" på de flesta fabrikat enligt min erfarenhet där det börjar förekomma läckströmmar efter ett tags badande, speciellt om man kastar mycket vatten på spisen medan elementen är som varmast (röd glödande).
Ju mer sten man lyckas få n över värmeelementen desto större chans har de från att klara sig.
Skulle säga att det är rätt vanligt i Finland att man får koppla förbi JFB efter ett tag...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Precis, ett vanligt "fel" på de flesta fabrikat enligt min erfarenhet där det börjar förekomma läckströmmar efter ett tags badande, speciellt om man kastar mycket vatten på spisen medan elementen är som varmast (röd glödande).
Ju mer sten man lyckas få n över värmeelementen desto större chans har de från att klara sig.
Skulle säga att det är rätt vanligt i Finland att man får koppla förbi JFB efter ett tag...
Jag har rikligt med stenar över min då frugan kastar mycket vatten och ofta...
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.