14 138 läst ·
44 svar
14k läst
44 svar
Bastu och jordfelsbrytare
Det kan även vara ide att försöka värma upp några gånger, om möjligt utan JFB så att elementens isolation torkas upp. Inte ovanligt att det krävs på elvärmeslingor som stått oanvända länge eller när de är helt nya.
Håller med GK100 i föregående svar. Fukt har tagit sig in i elementet
Har försökt värma upp aggregatet, men det är svårt när jfb går hela tiden.
Är novis på starkström och elinstallationer. Ditt förslag förutsätter att jag tillfälligt kan koppla bort jfb. Annars är det ju liksom lite moment 22.
Jag har iaf fått en rekommendation på elektriker om det skulle komma till att göra om installationen. Och för min egen sinnesro så lutar jag nu åt det hållet så jag vet att installationen är i bra skick. MEN, då kan det luta åt att göra om större delar av bastun och flytta aggregat till ett annat hörn mm. Så då blir det helt plötsligt ganska dyrt.
Är novis på starkström och elinstallationer. Ditt förslag förutsätter att jag tillfälligt kan koppla bort jfb. Annars är det ju liksom lite moment 22.
Jag har iaf fått en rekommendation på elektriker om det skulle komma till att göra om installationen. Och för min egen sinnesro så lutar jag nu åt det hållet så jag vet att installationen är i bra skick. MEN, då kan det luta åt att göra om större delar av bastun och flytta aggregat till ett annat hörn mm. Så då blir det helt plötsligt ganska dyrt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
En bra ide. Att koppla förbi JFBn, även tillfälligt, gör man inte utan att ha bra på fötterna. Det kräver ju omkopplingar i elcentralen.
Vad slutade detta med för din del - fick du någon bra lösning till slut? Blev det nytt aggregat eller annan lösning? Min bastu/aggregat verkar lida av samma problem nämligen...Kokosnöt skrev:Har en tylöbastu från typ 70 tal. Vårt dilemma, om vi kastar vatten på bastun så löser den då och då jfb. Kul, basta och så blir huset svart
Förutsättning: jfb på hela huset, inkl bastu. Ägt huset 4 år.
Som torrbastu går det bra.
Mina åtgärder:
1 Pratat med elektriker. Han vill inte koppla ur bastu att ligga utanför jfb.
2 Pratat med tylö supporttekniker. Ny eller gammal bastu, inte jfb.
3 Ellagen säger att jfb inte krävs för just bastuaggregat.
Vad skulle ni rekommendera mig att göra?
- Utan jfb, med elektriker som "vill det". Enligt tillverkares rek.
- Egen jfb för aggregatet? Men går det att separera? Vi har gängcentral.
- Nytt aggregat löser ju inte uppgiften om tillverkarens råd gäller. Inst manualer harvia och tylö säger utan jfb...
Vad i racksingen ska man göra!??
Vi la det på is ett tag, haft en del byggprojekt och massa annat.
Så faktum är att vi inte har åtgärdat det ännu.
Men förmodligen kommer elektriker att koppla bort den från centralens JFB eller så lägger vi en helt egen JFB för bara bastun. Vid val av fall två, det är ju onekligen så att summerade krypströmmar för en hel fastighet samt bastu på det kan generera mer än 30mA. Så om bastun får en chans med egen JFB så är det en idé, så slipper hela huset gå svart oxå om den skulle lösa.
Men som sagt, jag har inte gjort något åt det ännu.
Så faktum är att vi inte har åtgärdat det ännu.
Men förmodligen kommer elektriker att koppla bort den från centralens JFB eller så lägger vi en helt egen JFB för bara bastun. Vid val av fall två, det är ju onekligen så att summerade krypströmmar för en hel fastighet samt bastu på det kan generera mer än 30mA. Så om bastun får en chans med egen JFB så är det en idé, så slipper hela huset gå svart oxå om den skulle lösa.
Men som sagt, jag har inte gjort något åt det ännu.
Jag är också på gång att bygga bastu, helt ny sådan.
Jag har nu dragit matning till bastun 3-fas 5x2,5m2 EKK i flexislang, jag har sedan tidigare matning till belysningen 1-fas 3x1,5mm2 tråd i flexislang.
Alternativ1
Direktkoppla bastuaggregatet och belysning(över JFB)där belysning är kopplat via strömbrytare på utsidan av bastun.
Alternativ 2
Använda 3-fas matningen till ett nytt litet IP65 klassat elskåp som sitter i bastun. Skåpet ska innehålla 3x16A vippsäkringar+1x10A vippsäkring till belysningen och en egen JFB till hela bastun (inkl belysning)
Dvs 1-fasen som var dragen sen tidigare fimpas.
Alternativ 3
som Alt 1 men endast belysningen över JFB men 3-fas aggregatet helt utan JFB.
Alt 2 är bra om det inte får vara EKK till aggregatet?
Tar emot tips på belysning i bastun!
Jag har nu dragit matning till bastun 3-fas 5x2,5m2 EKK i flexislang, jag har sedan tidigare matning till belysningen 1-fas 3x1,5mm2 tråd i flexislang.
Alternativ1
Direktkoppla bastuaggregatet och belysning(över JFB)där belysning är kopplat via strömbrytare på utsidan av bastun.
Alternativ 2
Använda 3-fas matningen till ett nytt litet IP65 klassat elskåp som sitter i bastun. Skåpet ska innehålla 3x16A vippsäkringar+1x10A vippsäkring till belysningen och en egen JFB till hela bastun (inkl belysning)
Dvs 1-fasen som var dragen sen tidigare fimpas.
Alternativ 3
som Alt 1 men endast belysningen över JFB men 3-fas aggregatet helt utan JFB.
Alt 2 är bra om det inte får vara EKK till aggregatet?
Tar emot tips på belysning i bastun!
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag röstar på alt 1. Ser inte anledningen till alt 2 men du kanske har skäl för det? Man bör undvika enskilda enfaslaster på en trefasgrupp om det går. De flesta aggregat kräver en värmetålig kabel så du behöver en anslutningsdosa i vilket fall. Bruxet till aggregatet kan ange typ av anslutningskabel och var anslutningsdosan ska sitta.
Ett problem med alternativ 2 är att dvärgbrytare ("vippsäkringar") bara är specade för drift i omgivningstemperaturer upp till 60 grader Celsius. Det kanske funkar vid golvet, men förmodligen finns det speciella krav på elmateriel som ska sitta inuti en bastu.hackatall skrev:
Det finns några speciella krav på material monterat över 1 meters höjd i basturum *, och runt aggregatet får endast material som behövs för aggregatet monteras. Under 1 meters höjd ställs inget generellt krav på materialet förutom minst IP24.
Men de krav som gäller för materialet i sig gäller naturligtvis i bastu också, så allt med minst IP24 är naturligtvis alltså inte per automatik tillåtet i bastu under 1 meters höjd.
Sen finns det fler krav i basturum, t.ex.
703.415.1 Tilläggsskydd: Jordfelsbrytare
Fordringarna ändras enligt följande:
Alla gruppledningar som matar basturummet, förutom den gruppledning som matar bastuaggregatet, ska skyddas av jordfelsbrytare vars märkutlösningsström är högst 30 mA.
703.52 Ledningssystem
Följande fordringar gäller som tillägg:
Ledningssystem bör företrädesvis installeras utanför områdena, dvs på värmeisoleringens kalla sida. Om ledningssystemet är installerat i områdena 1 eller 3, t ex på värmeisoleringens varma sida, ska hela ledningssystemet i område 1 och område 3 vara värmebeständigt enligt avsnitt 703.512.2. Metallskärmar och metallrör ska inte vara tillgängliga för beröring under normal drift.
703.536.5 Funktionsmanövrering
Följande fordringar gäller som tillägg:
Kopplingsapparater som är en del av (ingår i) bastuaggregatet eller någon annan fast monterad apparat i område 2 får installeras i basturummet enligt tillverkarens anvisningar. Andra kopplingsapparater, t ex för belysning, ska monteras utanför basturummet. Vägguttag ska inte installeras i ett utrymme där det finns ett bastuaggregat installerat.
Så t.ex. uttag är helt förbjudna i basturum
* Område tre är utrymmet från 1 m höjd upp till tak, undantaget utrymmet runt aggregatet och 0,5 meter utanför aggregatet.
I område 3 ska materielen tåla en omgivningstemperatur av 125 °C. Kabelisolering ska dock tåla en omgivningstemperatur av minst 170 °C (se även avsnitt 703.52 för ledningssystem).
Allt sammantaget så ska det totalt avrådas ifrån att sätta en gruppcentral inne i bastun.
Men de krav som gäller för materialet i sig gäller naturligtvis i bastu också, så allt med minst IP24 är naturligtvis alltså inte per automatik tillåtet i bastu under 1 meters höjd.
Sen finns det fler krav i basturum, t.ex.
703.415.1 Tilläggsskydd: Jordfelsbrytare
Fordringarna ändras enligt följande:
Alla gruppledningar som matar basturummet, förutom den gruppledning som matar bastuaggregatet, ska skyddas av jordfelsbrytare vars märkutlösningsström är högst 30 mA.
703.52 Ledningssystem
Följande fordringar gäller som tillägg:
Ledningssystem bör företrädesvis installeras utanför områdena, dvs på värmeisoleringens kalla sida. Om ledningssystemet är installerat i områdena 1 eller 3, t ex på värmeisoleringens varma sida, ska hela ledningssystemet i område 1 och område 3 vara värmebeständigt enligt avsnitt 703.512.2. Metallskärmar och metallrör ska inte vara tillgängliga för beröring under normal drift.
703.536.5 Funktionsmanövrering
Följande fordringar gäller som tillägg:
Kopplingsapparater som är en del av (ingår i) bastuaggregatet eller någon annan fast monterad apparat i område 2 får installeras i basturummet enligt tillverkarens anvisningar. Andra kopplingsapparater, t ex för belysning, ska monteras utanför basturummet. Vägguttag ska inte installeras i ett utrymme där det finns ett bastuaggregat installerat.
Så t.ex. uttag är helt förbjudna i basturum
* Område tre är utrymmet från 1 m höjd upp till tak, undantaget utrymmet runt aggregatet och 0,5 meter utanför aggregatet.
I område 3 ska materielen tåla en omgivningstemperatur av 125 °C. Kabelisolering ska dock tåla en omgivningstemperatur av minst 170 °C (se även avsnitt 703.52 för ledningssystem).
Allt sammantaget så ska det totalt avrådas ifrån att sätta en gruppcentral inne i bastun.
Då lutar det åt det enklaste: Alternativ 3
Belysning via JFB och aggregatet EJ via JFB.
Som det ser ut nu så måste jag ha en kopplingsdosa i taket. Är det några krav på dosan och den armatur som ska sitta där?
Tips på övrig belysning tack!
Belysning via JFB och aggregatet EJ via JFB.
Som det ser ut nu så måste jag ha en kopplingsdosa i taket. Är det några krav på dosan och den armatur som ska sitta där?
Tips på övrig belysning tack!
Då lutar det åt det enklaste: Alternativ 3
Belysning via JFB och aggregatet EJ via JFB.
Som det ser ut nu så måste jag ha en kopplingsdosa i taket. Är det några krav på dosan och den armatur som ska sitta där?
Edit: läste dåligt, tips på armaturer som klarar tempen?
Tips på övrig belysning tack!
Belysning via JFB och aggregatet EJ via JFB.
Som det ser ut nu så måste jag ha en kopplingsdosa i taket. Är det några krav på dosan och den armatur som ska sitta där?
Edit: läste dåligt, tips på armaturer som klarar tempen?
Tips på övrig belysning tack!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja det finns krav, läs Mikael's inlägg! Dvs undvik kopplingsdosor i taket och välj en armatur som klarar denna miljö.
Edit: Ang JFB på bastuaggregatet så har du kanske läst att tillverkaren avråder? De har inga "elektriska" skäl till detta utan det är en politisk historia. JFB rekommenderas mao. Det förekommer visserligen att bastuaggregat som inte använts på länge kan lösa en JFB tillfälligt tills det kommit igång igen.
Edit: Ang JFB på bastuaggregatet så har du kanske läst att tillverkaren avråder? De har inga "elektriska" skäl till detta utan det är en politisk historia. JFB rekommenderas mao. Det förekommer visserligen att bastuaggregat som inte använts på länge kan lösa en JFB tillfälligt tills det kommit igång igen.
Redigerat:
