Har en tylöbastu från typ 70 tal. Vårt dilemma, om vi kastar vatten på bastun så löser den då och då jfb. Kul, basta och så blir huset svart 
Förutsättning: jfb på hela huset, inkl bastu. Ägt huset 4 år.
Som torrbastu går det bra.
Mina åtgärder:
1 Pratat med elektriker. Han vill inte koppla ur bastu att ligga utanför jfb.
2 Pratat med tylö supporttekniker. Ny eller gammal bastu, inte jfb.
3 Ellagen säger att jfb inte krävs för just bastuaggregat.
Vad skulle ni rekommendera mig att göra?
- Utan jfb, med elektriker som "vill det". Enligt tillverkares rek.
- Egen jfb för aggregatet? Men går det att separera? Vi har gängcentral.
- Nytt aggregat löser ju inte uppgiften om tillverkarens råd gäller. Inst manualer harvia och tylö säger utan jfb...
Vad i racksingen ska man göra!??
Förutsättning: jfb på hela huset, inkl bastu. Ägt huset 4 år.
Som torrbastu går det bra.
Mina åtgärder:
1 Pratat med elektriker. Han vill inte koppla ur bastu att ligga utanför jfb.
2 Pratat med tylö supporttekniker. Ny eller gammal bastu, inte jfb.
3 Ellagen säger att jfb inte krävs för just bastuaggregat.
Vad skulle ni rekommendera mig att göra?
- Utan jfb, med elektriker som "vill det". Enligt tillverkares rek.
- Egen jfb för aggregatet? Men går det att separera? Vi har gängcentral.
- Nytt aggregat löser ju inte uppgiften om tillverkarens råd gäller. Inst manualer harvia och tylö säger utan jfb...
Vad i racksingen ska man göra!??
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag med flera brukar lägga bastu på jordfelsbrytare. Det brukar funka, när ett bastuaggregat löser ut jordfelsbrytare så brukar det vara att en värmeslinga har fått för dålig isolation mot jord och läcker över för mycket ström. Då kan man enkelt köpa en ny slinga hos tillverkaren och byta så funkar det igen!
I denna tråden på elektrikerforumet Fluxio.se så diskuteras jordfelsbrytare på bastuaggregat.
Ett ganska bra citat från en användare: "
Rent spontant så måste jag säga att det verkar underligt att göra ett undantag för just bastuaggregat. Varför skulle ett vanligt rörformat värmeelement ha sämre isolation för att det sitter i just ett bastuaggregat än om det används t ex som grillelement i en ugn eller som infravärmare? Ställs det lägre krav på isolation i produktstandarden för bastuaggregat än för andra värmeapparater?"
Sen en annan sak som inte behöver betyda så himla mycket, men ett bastuaggregat är väl, så vitt jag vet, den enda elapparat ansluten till 230/400V som man kastar vatten på. Inte allt för sällan brukar det kastas för mycket vatten eller att stenarna inte är varma nog så att vatten rinner igenom aggregatet.
//Patrik
I denna tråden på elektrikerforumet Fluxio.se så diskuteras jordfelsbrytare på bastuaggregat.
Ett ganska bra citat från en användare: "
Rent spontant så måste jag säga att det verkar underligt att göra ett undantag för just bastuaggregat. Varför skulle ett vanligt rörformat värmeelement ha sämre isolation för att det sitter i just ett bastuaggregat än om det används t ex som grillelement i en ugn eller som infravärmare? Ställs det lägre krav på isolation i produktstandarden för bastuaggregat än för andra värmeapparater?"
Sen en annan sak som inte behöver betyda så himla mycket, men ett bastuaggregat är väl, så vitt jag vet, den enda elapparat ansluten till 230/400V som man kastar vatten på. Inte allt för sällan brukar det kastas för mycket vatten eller att stenarna inte är varma nog så att vatten rinner igenom aggregatet.
//Patrik
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det egentliga skälet är inte tekniskt utan att Finnarna satte sig emot, så därför finns inget allmänt krav på JFB för bastuaggregat. En apparat avsedd att översköljas bör ju också hålla tätt! Men att en närmare 40 år gammal värmeapparat fallerar här är inte så förvånande.
Fick jag mer att tänka på...
Vårt aggregat är 400 volt och då fast anslutet 4-ledare.
Kan det vara så att bastusten i aggregat har slitigt på isolationen.
Att rodda med att byta slinga på vårt äldre aggregat när nytt kostar 2-3kSEK. Nja.
Men om nytt. Produktleverantörerna skriver verkligen anslut inte till jfb. Skulle det vara en genväg som beror på ett finskt "bastu veto"?
Vårt aggregat är 400 volt och då fast anslutet 4-ledare.
Kan det vara så att bastusten i aggregat har slitigt på isolationen.
Att rodda med att byta slinga på vårt äldre aggregat när nytt kostar 2-3kSEK. Nja.
Men om nytt. Produktleverantörerna skriver verkligen anslut inte till jfb. Skulle det vara en genväg som beror på ett finskt "bastu veto"?
Vi byggde bastu hos mor&far för ett par år sedan och det aggregatet har fungerat helt utan mankemang tillsammans med jfb, ett Harvia-aggregat.
Är aggregatet från 70-talet är det inte så konstigt om slingorna har spruckit och tar in fukt, föreslår ett nytt med plats för mer sten än vad det är i ett Tylö från den tiden, ger en skönare bastu. Harvia är bra aggregat.
Även om det inte är krav på jfb känns kombinationen vatten+elapparat+stengolv(ofta)+lätt klädsel+barfota som ett klart fall för jordfelsbrytare.
Är aggregatet från 70-talet är det inte så konstigt om slingorna har spruckit och tar in fukt, föreslår ett nytt med plats för mer sten än vad det är i ett Tylö från den tiden, ger en skönare bastu. Harvia är bra aggregat.
Även om det inte är krav på jfb känns kombinationen vatten+elapparat+stengolv(ofta)+lätt klädsel+barfota som ett klart fall för jordfelsbrytare.
Just det du säger... barfota/naken, kasta vatten på elinstallation luktar jfb miljö. Därför jag vevar frågan 
Tack för feedback på er installation.
Ska spana in ett Harvia aggregat. Ringa en lokal elektriker. Grannen har nämnt en bra de haft.
Tack för alla tänkvärda och bra synpukter i tråden!
Detta forum som vanligt bekänner sin guld färg
Tack för feedback på er installation.
Ska spana in ett Harvia aggregat. Ringa en lokal elektriker. Grannen har nämnt en bra de haft.
Tack för alla tänkvärda och bra synpukter i tråden!
Detta forum som vanligt bekänner sin guld färg
Sitter nu i liknande situation.
Testade att starta bastun nu för första gången sedan vi flyttat in. Efter ett par minuter, innan bastun hunnit bli varm, gick jfb.
Jag vet att det är den förra ägaren som endast hade huset ett par år som installerade ny el överallt förutom vissa utrymmen i källaren (antar bastun hör hit) och jfb i huset. Jag vet också att de aldrig använde bastun till annat än förråd.
Så det blir nog att ta in en elektriker att titta på det. Kan bli att dra nya ledningar i bastun och kanske byta aggregat.
Det positiva är att jag nu vet att jfb fungerar...
Testade att starta bastun nu för första gången sedan vi flyttat in. Efter ett par minuter, innan bastun hunnit bli varm, gick jfb.
Jag vet att det är den förra ägaren som endast hade huset ett par år som installerade ny el överallt förutom vissa utrymmen i källaren (antar bastun hör hit) och jfb i huset. Jag vet också att de aldrig använde bastun till annat än förråd.
Så det blir nog att ta in en elektriker att titta på det. Kan bli att dra nya ledningar i bastun och kanske byta aggregat.
Det positiva är att jag nu vet att jfb fungerar...
Vill påstå att det är överslag i någon elementslinga. K-rauta har bra pris på Harvia (jag jobbar varken åt Harvia eller k-rauta men Harvia är bra aggregat).
