10 382 läst ·
78 svar
10k läst
78 svar
Bästa toaletten för fritidshuset? Här är alternativen om du saknar avlopp
Bästa lösningen, vi kör också en separett villa 12 volt, men vi har komposterbara påsar i hinken, som jag tömmer efter varje vecka vi vart i stugan. Enkelt.Mats-S skrev:
Vi har sedan 1998 haft en Separett Villa på fritidshuset (typ exempel 1 i artikeln), se beskrivning:
[länk]
Fortfarande efter typ 23 år fungerar den problemfritt. Fungerar som ett gammalt hederligt utedass med hink, men är betydligt fräschare och helt luktfritt. Urinen separeras och leds ut till en behållare, eller som jag har gjort med en infiltrationsslang i jorden.
Enda underhållet har varit 1 st. fläktbyte. Den löpande kostnaden är minimalt med ström till fläkten (den fungerar även utan fläkt men luktar då) samt latrinpåsar typ 5kr st.
Kräver lite inlärning på hur man ska hantera skithinkarna så att dom blir till jord, låter bökigt men när man lärt sig hanteringen är det minimalt med jobb.
Jag har byggt ett "hinkförråd" där jag låter skithinkarna stå och lufta i minst 6 månader (roterar 4st hinkar). Vid varje byte ska man röra om i skithinkarna och tillsätta lite jord för att dom ska komposteras. När dom i princip blivit till jord tömmer jag hinken i vanliga trädgårdskomposten där det blandas med övrig kompost. Slutprodukten är bra jord för trädgården.
Alternativt kan man ju gräva ner skiten om man har en tomt som är stor nog med rätta förutsättningarna
Ett bra val om man inte vill vara beroende av el eller vatten och ha en 100% driftsäker lösning![]()
Vadå knyter du ihop påsen och slänger den i komposten eller..? Om det funkar bra så kommer jag nog börja omvärdera mina tankar om Separett…B Berkowitz skrev:
Ett system som inte nämnts är Aquatron (https://www.aquatron.se/sv/) som använder sig av 100% normala vattenspolande wc-stolar. Ingen inlärning behövs. Hygieniskt och inga lukter.J J00 skrev:
Separering av bim och bam sker i en centrifug utan rörliga delar eller eldrift under golvet i källaren eller i annat lägre beläget utrymme utanför huset. Därefter hamnar det torra i en komposteringskammare direkt under centrifugen och det blöta passerar en uv-lampa ut i ett bdt-avlopp.
Problemet har väl varit att kommunerna inte vetat hur anläggningen skall klassificeras vilket inneburit struliga tillståndsprocesser. Sedan krävs ju självfall vilket i praktiken innebär källare eller åtminstone en sluttande tomt för friliggande lösning (tänk halvt nedgrävd jordkällare). De har annars funnits länge på marknaden.
Om komposteringsbehållaren kan stå frostrfritt används maskar vilket påskyndar processen.
Du får inte kompostera dina fekalier innan du har tillstånd av kommunen och följer dess anvisningar - så kolla med kommunen först.J J00 skrev:
Hos mig får man inte transportera latrin som privatperson utan skall göras av kommunens utförare då det klassas som riskavfall, istället får man beställa ut latrinhinkar som lämnas av vid tomtgränsen och sedan anmäla för hämtning när de sedan är fulla. Inte gratis och oftast då som prenumeration.
Har sett att andra kommuner tillåter att köpa enskilda latrinhinkar på ÅVC som sedan kan lämnas tillbaka där.
mycket man inte får göra men gör en dåX xxargs skrev:Du får inte kompostera dina fekalier innan du har tillstånd av kommunen och följer dess anvisningar - så kolla med kommunen först.
Hos mig får man inte transportera latrin som privatperson utan skall göras av kommunens utförare då det klassas som riskavfall, istället får man beställa ut latrinhinkar som lämnas av vid tomtgränsen och sedan anmäla för hämtning när de sedan är fulla. Inte gratis och oftast då som prenumeration.
Har sett att andra kommuner tillåter att köpa enskilda latrinhinkar på ÅVC som sedan kan lämnas tillbaka där.
Där jag har fritidshus är det tillåtet att kompostera fekalierna från en Separett om man följer anvisningar och lägger i en spade jord och förvarar påsen i minst 1/2 år först. Detta för att ev. skadliga bakterier ska hinna bli utkonkurerade av jordbakterierna.X xxargs skrev:Du får inte kompostera dina fekalier innan du har tillstånd av kommunen och följer dess anvisningar - så kolla med kommunen först.
...direkt i matsmältningssystemet, så varför blanda dessa alls? Att behålla dom separerade är en enklare lösning. En tratt från biltema och några dm trädgårdsslang som leder urin till en dunk som man tömmer vid behov och kompostering på tunna. Enkelt, billigt, hygieniskt.DiscoDuck skrev:
Samma problem med vår Separett på vintern, iofs från 1996 så man kanske har separat inluft på nyare modeller(?)H hundbiten skrev:
Men mycket bra ide, kommer ASAP att bygga om vå Separett så att man leder insugningsluften direkt in i toaletten, då går det direkt till fläkten utan att värmas upp
Tack för tipset 👍
mins nu att morfar hade nån sorts toa i sommarhuset man satt på en stor tunna av plast som hade en centrifug eldriven med ett rör som gick till en stor bajs tank utanför ovan gjord och urinet gick ner i en stenkista
mins inte märket tror den var svensk tillverkad väldigt smidigt tömdes bara en gång om året
mins inte märket tror den var svensk tillverkad väldigt smidigt tömdes bara en gång om året
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Kanske för att majoriteten helst vill ha en helt vanlig vattenklosett? Trattar och tunnor är sällan uppskattade.B byabin skrev:
Vår Cinderella höll just 4 somrar innan den behövde en 7000kr-service 😉. Se till att spola ur katalysatorn minst en gång per år, annars vittrar den sönder helt. Fick också lära mig av reparatören att undvika för mycket kissande i Cinderellan, det är just urinen som sakta men säkert fräter sönder katalysatorn.sysmali skrev:
ytterligare ett tips är att dra ut sladden när toaletten inte ska användas på en tid, dom är tydligen väldigt känsliga för ”variationer” i nätspänningen.
För en gångs skull önskar jag att jag hade läst manualen ordentligt..
Vill inte låta bitter men jag följde manualen rigoröst och katalysatorn i min Cinderella höll 4 år ändå. Om det fabrikatet anses fungera bäst så tycker riktigt synd om de stackare som valt något annat. Damerna i familjen har kissat i den och herrarna har gått till något av träden. Har lagat den själv men ändå tangerat din summa i form av reservdelar något av de sämre åren när mycket behövts bytas. Den har ett tufft jobb med riktigt sura rökgaser och i kombination med en delvis ogenomtänkt konstruktion så får vi ägare betala för det.T Trcgol2 skrev:Vår Cinderella höll just 4 somrar innan den behövde en 7000kr-service 😉. Se till att spola ur katalysatorn minst en gång per år, annars vittrar den sönder helt. Fick också lära mig av reparatören att undvika för mycket kissande i Cinderellan, det är just urinen som sakta men säkert fräter sönder katalysatorn.
ytterligare ett tips är att dra ut sladden när toaletten inte ska användas på en tid, dom är tydligen väldigt känsliga för ”variationer” i nätspänningen.
För en gångs skull önskar jag att jag hade läst manualen ordentligt..
Misstänkte tyvärr att så var fallet. Cinderellas affärsmodell tycks väl genomtänkt, har jag lagt 35-40 tusen på produkten så kommer jag även spendera flera tusenlappar då och då på att serva den.. Just priset för en ny kat sticker verkligen i ögonen, tämligen enkel komponent som kostar mig 3000kr, exkl arbete.R Redcreek- skrev:Vill inte låta bitter men jag följde manualen rigoröst och katalysatorn i min Cinderella höll 4 år ändå. Om det fabrikatet anses fungera bäst så tycker riktigt synd om de stackare som valt något annat. Damerna i familjen har kissat i den och herrarna har gått till något av träden. Har lagat den själv men ändå tangerat din summa i form av reservdelar något av de sämre åren när mycket behövts bytas. Den har ett tufft jobb med riktigt sura rökgaser och i kombination med en delvis ogenomtänkt konstruktion så får vi ägare betala för det.
Ska väl tilläggas att toaletten har fungerat utmärkt så länge katalysator, display, och switch för askskålen har fungerat. Löpande och höga kostnader för service förtjänar dock mer uppmärksamhet, så folk vet vad dom ger sig in på i samband med investeringen.
katalysator har platinametaller i sig (det är metallen som gör katalysjobbet, all keramik runt om och under metallytan är bärare), så pass mycket att man stjäl sådana från bilar, speciellt äldre bilar med modeller med högre mängd platiametaller medans nyare har man lyckas dryga ut så mycket att det inte längre lockar lika mycket gentemot risker.T Trcgol2 skrev:
gissar att generationen av katalysator i cindirella är den äldre och med mer platina på dess ytor, därmed dyrare även som enskild del.