X xxargs skrev:
katalysator har platinametaller i sig
Och jag som trodde det bara var diktatorer med lite dålig smak som hade toaletter med inslag av ädelmetaller ;) Man lär sig något nytt varje dag. Platina anses väl till och med ädlare än guld.

Och dyrt, men inte så dyrt trots att det bara finns 1/30-del av det i tillgång i världen som guld och betydligt svårare att få fram än guld¹, speciellt nu när de olika platinametallerna används till väldig många saker inom vetenskap (elektroder, sensorer) snurrdiskars plattor (extremt tunt lager) inom industrin och en av de stora förbrukaren är just katalysatorer inom fordonsindustrin. Inget enkelt att ersätta med något annat - precis som många av jordartsmetallerna där det är själva atomernas reaktion till omgivningen som gör jobbet och ersätta med något annat fungerar inte.

¹ ofta utvinns ur anodslammet i samband med elektrolysrening av råkoppar eller råzink då de är följemetall till dessa malmer - även i väldigt låga halter.

X xxargs skrev:
katalysator har platinametaller i sig (det är metallen som gör katalysjobbet, all keramik runt om och under metallytan är bärare), så pass mycket att man stjäl sådana från bilar, speciellt äldre bilar med modeller med högre mängd platiametaller medans nyare har man lyckas dryga ut så mycket att det inte längre lockar lika mycket gentemot risker.

gissar att generationen av katalysator i cindirella är den äldre och med mer platina på dess ytor, därmed dyrare även som enskild del.
Bra förklarat och det kan säkert stämma. Det gör dock inte att den håller i längden. Om jag killgissar så är det sur PH och otillräcklig luftgenomströmning som orsakar att den fallerar. Jag var såpass missnöjd med min att jag skickade bilder och skisser på installationen till tillverkaren. De kunde inte se något fel. Nu ska jag sluta klaga och får hoppas att Cinderella fixat till designen så att de håller. Min var rätt tidig, typ 2012-13.

X xxargs skrev:
katalysator har platinametaller i sig (det är metallen som gör katalysjobbet, all keramik runt om och under metallytan är bärare), så pass mycket att man stjäl sådana från bilar, speciellt äldre bilar med modeller med högre mängd platiametaller medans nyare har man lyckas dryga ut så mycket att det inte längre lockar lika mycket gentemot risker.

gissar att generationen av katalysator i cindirella är den äldre och med mer platina på dess ytor, därmed dyrare även som enskild del.
Tänkte inte på det..😉 låter i och för sig rimlig att katalysatorn är dyrare än avrage rör med honeycomb (givet att den innehåller platinum såklart..) Sen är jag övertygad om att Cinderella har rejäla marginaler på såväl toaletten som reservdelar. Grundkonstruktionen är tämligen enkel när man väl öppnar upp luckorna.

Får väl lyssna med gänget på jobbet som utvecklar avgasefterbehandling om dom har någon burk över som jag kan jacka på min toa😀.

Hur som haver, den som vill köpa, alt redan äger, en Cinderella, bör veta att dom kostar på över tid. Funkar dock som sagt utmärkt när allt är som det ska.

Att förgasa urin ger troligen NOx i olika former, fekalierna ger också svaveloxider och på det olika former av klorider

Med andra ord med fukt och lite av ovanstående indiffunderat i keramiken i mellantider när det inte används och är kall, kan det bli jätteaggressiva miljöer och på det stora temperaturväxlingar som får det hela att börja vittra i keramiken - förmodligen är miljön i en bilkatalysator snällare än denna.

klor-joner har en viktig process (även om den bara finns i små mängder) i många reaktioner när det gäller att börja korrodera/lösa upp halvädla metaller (så som koppar) och ädla metaller.

blandar man in väteperoxid i blandningen så närmar man sig olika former av piraya-lösningar, som kan vara så starka att det destruerar allt organiskt och tom. oxiderar upp sådana saker som sot till koldioxid och kolmonoxid... och används flitigt inom semiconductor-industrin

---

En blandning för just avseende korrosionstester av olika metallegeringar kallas 'green death' och så upphetsande är det inte till innehållsförteckning sett och består av svavelsyra, saltsyra, järn(III)klorid och koppar(II)klorid i olika proportioner där både, koppar och järnklorid står för den oxiderande delen i blandningen (av att de själva reduceras)

jag vet var järn (både (II) och (III)-version) och kopplarklorid kan göra med diskbänkar, och det ganska fort och polera man inte bort fläcken med slipning och polering i tid tills metallrent igen utan minsta antydan till gravrost inom närmaste dygnet, så kan det vara hål rakt igenom efter ~2 års tid - oavsett hur mycket man sedan skrubbar och har sig - det är som metallen under fläcken blivit sjuk...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.