F fribygg skrev:
Prova att söka tillstånd för att sprida latrinkompost i skogen så får du ju veta vad kommunen anser om saken.
Jag pratar ju hela tiden om när det inte är klassat som latrin. Någon gång blir det vanlig jord eller vanlig kompost. Var ju någon som skrev att kommunen tyckte det gick bra att gräva ner på tomten efter ett halvår blandad med jord. Sen kan ju olika kommuner ha olika regler.

L lbgu skrev:
Jag pratar ju hela tiden om när det inte är klassat som latrin. Någon gång blir det vanlig jord eller vanlig kompost. Var ju någon som skrev att kommunen tyckte det gick bra att gräva ner på tomten efter ett halvår blandad med jord. Sen kan ju olika kommuner ha olika regler.
På tomten ja, det intressanta är ju om du nånsin kan få sprida det i skogen

F fribygg skrev:
På tomten ja, det intressanta är ju om du nånsin kan få sprida det i skogen
Är du av uppfattningen att det är tillåtet att köpa en påse jord på t.ex. ICA och sedan åka ut i sin egen skog, gräva en grop och hälla ut jordpåsens innehåll i gropen?

Jag förutsätter att detta är fullt lagligt. Sen vet jag att lagar kan vara fullständigt ologiska så på något sjukt sätt skulle jag väl inte bli särskilt förvånad ifall det var strängt förbjudet att göra så.

Ifall du svarar ja på det så borde det väl också vara ok med jord som en gång varit latrin, men genom tid och inblandning av 'äkta jord' omklassats till att vara ok att gräva ner i trädgården. Eller menar du att man måste vänta ytterligare en tid (hur länge?) innan man kan gräva upp det som grävts ner i trädgården och sedan gräva ner det i sin skog.

• Gilla
David__11
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Är du av uppfattningen att det är tillåtet att köpa en påse jord på t.ex. ICA och sedan åka ut i sin egen skog, gräva en grop och hälla ut jordpåsens innehåll i gropen?

Jag förutsätter att detta är fullt lagligt. Sen vet jag att lagar kan vara fullständigt ologiska så på något sjukt sätt skulle jag väl inte bli särskilt förvånad ifall det var strängt förbjudet att göra så.

Ifall du svarar ja på det så borde det väl också vara ok med jord som en gång varit latrin, men genom tid och inblandning av 'äkta jord' omklassats till att vara ok att gräva ner i trädgården. Eller menar du att man måste vänta ytterligare en tid (hur länge?) innan man kan gräva upp det som grävts ner i trädgården och sedan gräva ner det i sin skog.
Kommunala regler eller tolkning av lagar är väl inte alltid logiska eller vettiga, men att skydda allmänheten mot smittspridning i allemansrättsligt åtkomlig skog är nog inte så dumt.

F fribygg skrev:
Prova att söka tillstånd för att sprida latrinkompost i skogen så får du ju veta vad kommunen anser om saken.
Just vad jag gjort ! Om man blandar i jord och låter det stå med lite lufttillträde, i minst ett halvår, så har alla ev. farliga bakterier slagits ut av jordbakterierna och då är avfallet ok att dumpa i skogen eller komposten - åtminstone var det svaret jag fick av kommunen.

Reglerna kring människofekalier har sin grund i smittrisker och potentiellt olika parasiter, vars olika sätt att föröka sig och spridas kan vara väldigt långlivade, tex. Cryptosporidium:s protozo är erkänt väldigt tålig och bits knappt av ens rejält starka desinfekterings och klormedellösnigar - därav komposteringskravet och helst flera år gammal kompost innan det har något med livsmedel att göra med och risk att få med odlingsjord när det senare konsumeras som tex olika sallader.

Annars är generalregeln att alla utsläpp är förbjudna utom de som har tillstånd.

Det kan vara tillåtet att kompostera latrin och slam från avloppsbrunnar inom fastigheten - men inte innan man sökt och fått tillstånd från kommunen för det och med tillståndet kan det finnas med villkor och hur det skall utföras. och ibland också tidsbegränsat

• Gilla
David__11
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Eller så bekymrar man sig inte över kommunens åsikt... Låter enklare tycker jag.

Alfredo Alfredo skrev:
Eller så bekymrar man sig inte över kommunens åsikt... Låter enklare tycker jag.
Mycket enklare, men om man läser vad @xxargs skrev så finns det goda skäl till reglerna

Jo det fins goda skäl...

Det räcker med att få i sig några få Cryptosporidium oocysta, ibland en enda ooysta och i denna finns 4 protozo som kläcks ut för att helvetet skall släppas lös och man bokar toaletten för 14 dagar framöver om det vill sig riktigt illa... och har man nedsatt immunförsvar så kan det bli livslångt och i värsta fallet döden.

Cryptosporidium oocysta är väldigt tålig och normal klorning för drickbart vatten fungerar inte, normala klornivåer i poolvatten räcker heller inte (1-3 ppm), det är först 10-15 ppm klor som det börja hända något, väldigt långsamt - antagligen för att ooystan och i denna protozo bokstavligen oxideras sönder lager för lager på samma sätt som färger bleks av klor tills det når kärnan, det som fungerar bättre är Väteperoxid men man pratar om 3-6% väteperoxid i rengörings och desinfekteringssammanhang på ytor och då pratar man om behandlingstid i 20 minuter för 99% reduktion... för fysisk inaktivering måste man värma i 118 grader C i 18 minuter och att det inaktiveras av starkare UV-ljus.

En Cryptosporidium oocysta är en väldigt hård nöt att knäcka kort sagt.

Det är 'trupptransportenheten' ooystan som gör den så tålig - lite som vår CV90 för trupptransport som tar smäll efter smäll efter smäll och rullar vidare med innehållet oskatt, medans de enskilda protozo väl utsläppt är mer ömtålig.

Ett av problem är att Cryptosporidium ooysta är helt 'frusen' invändigt, tiden står still, ingen biologisk aktivitet alls som underklorsyrligheten (av kloreringen) kan kasta träskor i maskineriet och får det att rasa på samma sätt som det gör med bakterier.

Underklorsyrligheten hör annars bland det mest bakteriedödande ämne som är känt, och fortfarande inte skadar människor och djur utan tom. tillsammans med väteperoxid bildas och används av vita blodkropparna själva för att ta kål på främmande bakterier.

De var två stora fall med kort mellanrum i Östersund och Skellefteå med Cryptosporidium 2010-2011 med totalt nära 50000 människor och spreds via kommunala dricksvattnet. sedan lite fall efter som man tror kommer från olika grönsaker.

Med andra ord hamnar det i samband med odling av grönsaker i stor skala och det kommer i dricksvattnet med stor distributionsnät så blir det snart i epidemisk format.

Redigerat:
F fribygg skrev:
Kommunala regler eller tolkning av lagar är väl inte alltid logiska eller vettiga, men att skydda allmänheten mot smittspridning i allemansrättsligt åtkomlig skog är nog inte så dumt.
Bara så du vet så tömmer en bonde min trekammarbrunn och det hamnar sedan på något fält där allemansrätten gäller. Detta är godkänt av kommunen.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Bara så du vet så tömmer en bonde min trekammarbrunn och det hamnar sedan på något fält där allemansrätten gäller. Detta är godkänt av kommunen.
Allemansrätten ger väl iofs inte allmänheten rätt att vara/vistas på fält med växande gröda..Men om ditt avloppsslam och @HasseTeknik s får spridas där allmänheten har tillträde måste det ju anses rimligt ofarligt.

F fribygg skrev:
Allemansrätten ger väl iofs inte allmänheten rätt att vara/vistas på fält med växande gröda..Men om ditt avloppsslam och @HasseTeknik s får spridas där allmänheten har tillträde måste det ju anses rimligt ofarligt.
Kan mycket väl spridas på mark som används som bete. Sådan mark brukar ofta allmänheten ha tillträde till. Det är väl på betesmark och mark för odling av djurföda det får spridas på.

OT: Menar du vall?
Naturbeten får ju inte gödslas..

F fribygg skrev:
OT: Menar du vall?
Naturbeten får ju inte gödslas..
Förekommer att det plöjs tas vall kanske 2 år, sen kan det bara vara bete 2 år. Sen plöjs det igen o.s.v. Då kan betet bättras på med lite gödsel.

L lbgu skrev:
Förekommer att det plöjs tas vall kanske 2 år, sen kan det bara vara bete 2 år. Sen plöjs det igen o.s.v. Då kan betet bättras på med lite gödsel.
OT: Givetvis ska en vall gödslas, men inte har allmänheten rätt att vistas i växande gröda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.