A anis16 skrev:
Vilket system var det? Vi har den med pumpen inomhus och funkat bra i 10år nu förutom när åskan slog ut elektroniken.
Jets

G
S Spannen skrev:
Har erfarenhet från Separett, Mulltoa och förbränningstoa (inte direkt men som granne).

Förbränning skulle jag aldrig rekommendera. Vid vindstilla dagar lägger sig ett os av bränd skit över området. När grannen lagt morgonkabeln får man stänga fönster och dörrar.

Mulltoa hade vi men fick aldrig ordning på den. För torrt, för blött om vartannat. En gång när luckan öppnades rann det ut skit över hela golvet. Säkert handhavandefel men gjorde mitt bästa. Är man inte skit & kompostnörd är det nog inget att ha.

Separett = enkelt, billigt, luktfritt - rekommenderas!
Tycker man bara känner en doft av bränd plast när förbränningstoan körs dock är det inte så trevligt heller..

G Greger_08 skrev:
Tycker man bara känner en doft av bränd plast när förbränningstoan körs dock är det inte så trevligt heller..
Så må vara. Det kanske är beroende på vad defekeraren ätit. Oavsett så är det vetskapen om ursprunget av dessa partiklar man andas in som är lite smått obehaglig.

H Hallandsbyggaren skrev:
Jets
Vi kör Jets men har inte haft några problem. Deras system är samma som till fartyg och tåg etc.

Cindi förbränningstoa fungerar fint och röken luktar inte skit.

Har kämpat med mulltoa tidigare och det har aldrig fungerat bra.

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Är det några fler som har erfarenhet av Mulltoa. Vi har haft det i sommarstugan (som nu är såld) och det fungerade perfekt. Inget handhavande av "skittunnor", absolut ingen doft, färdig jord i boxen under. Men för att få en bra förmultning är man tvungen ha det frostfritt. Ni som testat, hur har det varit för er?

Skaffade en Cinderella Comfort 2012 som vi byter mot vattentoalett nu i vår. Får hoppas att de förbättrat modellen för jag har haft en hel del problem med min under åren. Förutom det så låter fläkten en del och det är en del instruerande när främmande kommer på besök. Lukten är inte så trevlig när den förbränner och fläkten hörs även utomhus.

N Nybyggerska skrev:
Är det några fler som har erfarenhet av Mulltoa. Vi har haft det i sommarstugan (som nu är såld) och det fungerade perfekt. Inget handhavande av "skittunnor", absolut ingen doft, färdig jord i boxen under. Men för att få en bra förmultning är man tvungen ha det frostfritt. Ni som testat, hur har det varit för er?
Jag har erfarenhet av en äldre mulltoa. ”Mullen” samlas under ”ändringen” där omröraren sitter. Efter varje användning drar man nåra drag med omröraren. Inga luktproblem.Vid tömning öppnas en lucka och mullen faller ut på en djup ”bakplåt”. Den täcks med al-folie och hettas upp under 24h. Sedan skall bakplåten med den värmedecinficerade”mullen” bäras ut och förbättra jorden i grönsakslandet. Är det tänkt…
Problemet är att det inte finns ett uns av mull i den processen. Det finns bara bajs och toapapper. Allt tömningsarbete och all efterbearbetning faller på en enda person. Och bajset måste efterkomposteras.

• Wow
stugfar
  • Laddar…
R Redcreek- skrev:
Skaffade en Cinderella Comfort 2012 som vi byter mot vattentoalett nu i vår. Får hoppas att de förbättrat modellen för jag har haft en hel del problem med min under åren. Förutom det så låter fläkten en del och det är en del instruerande när främmande kommer på besök. Lukten är inte så trevlig när den förbränner och fläkten hörs även utomhus.
Nu är vattentoaletten installerad och jag är helt galet lättad att slippa förbränningstoaletten! Efter 3 år föll värmeelementet ned i askskålen. Året efter behövde katalysator och fläkt bytas + kontrollpanelen. Fläkt och panel är sedan bytt vart 4:e år. Katalysatorn har jag själv rensat ur med najtråd. Varje år. Askskålen höll nästan 10 år innan den sprack. Kullager till tömningsmekanism likaså + tempgivaren. Hoppas de senare modellerna av Cinderella funkar bättre. Är använd i sommarstuga ca 10V per år.

• Wow
Posselosse
  • Laddar…
S
R Redcreek- skrev:
Nu är vattentoaletten installerad och jag är helt galet lättad att slippa förbränningstoaletten! Efter 3 år föll värmeelementet ned i askskålen. Året efter behövde katalysator och fläkt bytas + kontrollpanelen. Fläkt och panel är sedan bytt vart 4:e år. Katalysatorn har jag själv rensat ur med najtråd. Varje år. Askskålen höll nästan 10 år innan den sprack. Kullager till tömningsmekanism likaså + tempgivaren. Hoppas de senare modellerna av Cinderella funkar bättre. Är använd i sommarstuga ca 10V per år.
Haha, du skriver mitt liv - mitt liv med Cinderella förbränningstoalett. Värmeelementet föll ned för något år sedan, men jag reparerade upphängningen. Funkade tills några dagar innan en högtidsdag såklart, då värmeelementet föll ner och värmekretsen bröt ihop och drog en säkring. Jag fick lösa nytt för närmare tretusen såklart, för att få ihop det till festen. Med nytt värmeelement blev toan istället så het att man kunde bli svedd om de ädlare delarna...

Vill du säga något om hur du gjorde med najtråden? Kan kanske spara mig några tusenlappar innan vi också har fått in vattentoalett.

S stugfar skrev:
Haha, du skriver mitt liv - mitt liv med Cinderella förbränningstoalett. Värmeelementet föll ned för något år sedan, men jag reparerade upphängningen. Funkade tills några dagar innan en högtidsdag såklart, då värmeelementet föll ner och värmekretsen bröt ihop och drog en säkring. Jag fick lösa nytt för närmare tretusen såklart, för att få ihop det till festen. Med nytt värmeelement blev toan istället så het att man kunde bli svedd om de ädlare delarna...

Vill du säga något om hur du gjorde med najtråden? Kan kanske spara mig några tusenlappar innan vi också har fått in vattentoalett.
Finns kanske bättre sätt än mitt. Jag har plockat isär den, demonterat fläkten och sedan kopplat en dammsugare till utblåset. Sedan använt najtråd och mödosamt rensat ur kanalerna i katalysatorn. Har spolat vatten enligt manualen men katalysatorn sätter ändå igen. Det är värst mot brännkammaren där den verkar frätas sönder. Bytte katten en gång också.

F
Redaktionen Redaktionen skrev:
För fritidshus utan kommunalt avlopp finns flera olika toalettlösningar. När du väljer toalett är det klokt att väga in komfort, skötsel, driftkostnader och miljöpåverkan.

Du kan läsa artikeln här: Bästa toaletten för fritidshuset? Här är alternativen om du saknar avlopp
Förbränningstoa, då slipper man alla problem med myndigheter osv.

F FC_Bygg skrev:
Förbränningstoa, då slipper man alla problem med myndigheter osv.
Förbränningstoa är väl tillstånds/ anmälningspliktigt?

N Naturnicklas skrev:
Jag har erfarenhet av en äldre mulltoa. ”Mullen” samlas under ”ändringen” där omröraren sitter. Efter varje användning drar man nåra drag med omröraren. Inga luktproblem.Vid tömning öppnas en lucka och mullen faller ut på en djup ”bakplåt”. Den täcks med al-folie och hettas upp under 24h. Sedan skall bakplåten med den värmedecinficerade”mullen” bäras ut och förbättra jorden i grönsakslandet. Är det tänkt…
Problemet är att det inte finns ett uns av mull i den processen. Det finns bara bajs och toapapper. Allt tömningsarbete och all efterbearbetning faller på en enda person. Och bajset måste efterkomposteras.
Känner igen det från min uppväxt med sommarstuga, också med mulltoa av äldre modell - för torrt 11 av årets 12 månader, för vått under den sista månaden när det väl fylls på..., förmultningen hinner aldrig komma igång och heller kanske inte har rätt förutsättning med rätt bakterie och svamp-mix och det kommer igång för långsamt.

Överlag är det problem med avloppsbehandling med biologiska processer i sommarstugor just för att det är starkt säsongsmässigt - finns nästan inga bakterier och svampar överlevande som kan ta hand om det som plötsligt fylls på i stor mängd i början av semestern, och massvält av bakterierna som hunnits bildas i månaderna efter man avslutat sin semester och det inte fylls på något längre - och i fallet med mulltoa att dessa också torkar ut ganska fort och allt stannar av när det inte längre fylls på med poo och pee på regelbunden basis...

En del kommuner har börja med tillståndsplikt med krav situationsplan för förbränningstoa av just anledningen att dessa inte alltid luktar så trevligt (även med katalysator) och kan störa omgivningen utanför fastigheten med oönskad doft. Därför vill kommunen veta hur de placeras och kanske med analys i hur vindarna går större delen av året, anvisa annan plats än vad den som sökte tänkte sig på fastigheten där man får sätta upp detta. - detta gäller framförallt i sommarstugeområden där det är tätt mellan husen med små tomter.

Redigerat:
Vilket sammanträffande, jag håller just på och funderar vilken lösning som skulle vara bäst för en liten stuga i fjällen.

Har tidigare haft en Cinderella Comfort nyinköpt 2019 som funkade ypperligt i 4 år som vi hade stugan. Visst var där lite förbränningslukt och lite störigt ljud både inne och ute men överlag tyckte vi det funkade väldigt bra. Kan tänka mig att om man har ett större hushåll med många bajsnödiga så kan det nog fresta på mer…

Nu funderar jag på om man ska välja förbränningstoa och BDT-rening eller ett minireningsverk med WC. Krav är att ha toan inne i stugan och enkelt o fräscht handhavande.
störigt att man sällan kan få mer guidning från kommunen innan ansökan görs

Är skeptisk till alla toalösningar som kräver mer än att tömma en askkopp. Tömma porta potti har man ju gjort och det känns ohyggligt otrevligt så jag har svårt att se att jag skulle röra runt i latrinhinkar 😤

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.