21 381 läst ·
73 svar
21k läst
73 svar
Bästa tätskikten 2011
Va? Byggs det fortfarande träkåkar? :xkinglolle skrev:
"En annan nyhet är att reglerna nu föreskriver tätskikt i form av en folie i zon 1 om badrummet är beläget i ett trähus (skivkonstruktion).
Anledningen till att man föreskriver detta är att det är svårare att fuska med den, man vill säkra monteringen helt enkelt, berättar Jon.
De rollade tätskikten är lika bra om de utförs korrekt, problemet är att det är svårare att kontrollera att de är korrekt utförda, säger Jon.
Har du en massivkonstruktion i badrummet (dvs stenhus), kan du välja rollat tätskikt både i zon 1 och 2, eftersom den konstruktionen inte är lika känslig för fuktskador."
Gillar stycket med "svårare att fuska".
,
Hehe jo men problemet var just fusk för oss. Särskilt hantverkare då de jobbar med samma rollat skikt och därför tjänar på att spara 30 % av materialet varje gång trots att de fakturerar full hink. Gör man så hos ett 3 kunder så har du materialet gratis hos kund 4 trots att du fakturerar som vanligt för tätskiktet. Fina pengar rakt i fickan eller perfekt material till egna jobb hemma eller svartjobb på helgtid.
Kunden har dessutom svårt att uppskatta och kontrollera att mängden är korrekt och.
Mig veterligen har jag aldrig varit med på en skada vid rollat tätskikt där man använt rätt mängd och manschetter
Kunden har dessutom svårt att uppskatta och kontrollera att mängden är korrekt och.
Mig veterligen har jag aldrig varit med på en skada vid rollat tätskikt där man använt rätt mängd och manschetter
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag läste sopros instruktionsbroschyr. Där används visst en fuktskyddsprimer före gummit.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Ang. fusk. När jag handlade tätskikt i butik för några år sedan, så räknade de ut hur mycket jag skulle ha och betonade hur viktigt dte vara att allt gick åt. Samtidigt berättade de att de brukade räkna åt proffsen också, och väldigt ofta kom de och lämnade hälften i retur.
Exakt där har du kontentan med problematiken vi upplevde i skaderegleringen.hempularen skrev:
När det väl skapats en övertro på det rollade skiktets tålighet så byggde en del med den genuina tron att det var tillräckligt så att man inte lurar kunden på funktionen. Resultatet kommer ju tyvärr inte förrän många år senare och under tiden har hantverkaren hunnit bygga oändligt många badrum
Kul att du tar upp det där med SG 874! Denna produkt som är en latexbaserad primer ska trydligen vara en nyhet, och Sopros tätskiktsystem är godkänt av Byggkeramikrådet utan denna primer.hempularen skrev:
Tidigare i år tog jag kontakt med Svenska Kakel AB (en av två ÅF för Sopro) för att reda ut saken. På frågan om primer ska användas innan fick jag till svar att jag kunde använda primer GD 749 på sugande underlag. Jaja, det var ju en helt annan sorts primer, som inte hade ett dugg med ångspärren att göra. På direkta frågan om latexbaserade SG 874, svarade de att den hade de aldrig ens tagit in den.
Därför lutade jag mig mot BKRs lista över godkända system och körde på som vanligt med endast tätskiktsmassan, Sopro FDF 527.
... verkar iaf finnas för Kiiltos tätskikt Kerasafe. Många videos på kakelplattan.se. Så för en självfixare kanske det är ett bra alternativ?
Jag tror det lutar åt det för mig iaf till min tvättstuga/dusch. Jag bad om en offert på kakelplattan och så får jag jämföra med Bauhaus där det också säljs.
Såg att någon tidigare frågade om detta tätskikt men ingen verkar ha provat det? Någon som kan rekommendera eller avråda?
Jag återkommer när jag har satt upp det hos mig!
Jag tror det lutar åt det för mig iaf till min tvättstuga/dusch. Jag bad om en offert på kakelplattan och så får jag jämföra med Bauhaus där det också säljs.
Såg att någon tidigare frågade om detta tätskikt men ingen verkar ha provat det? Någon som kan rekommendera eller avråda?
Jag återkommer när jag har satt upp det hos mig!
Ja då min gamla tråd nu flöt upp kan jag ju meddela att jag valde LIP.
Och dessutom har jag ringt LIP's tekniker, eller tekniska säljare eller vad han nu var, för någon lite fundering.
Ett trevligt och informativt samtal. Jag tänkte bara passa på och berömma LIP för det, också.
Och dessutom har jag ringt LIP's tekniker, eller tekniska säljare eller vad han nu var, för någon lite fundering.
Ett trevligt och informativt samtal. Jag tänkte bara passa på och berömma LIP för det, också.
Kikade även jag på LIP från Sigro.se men då toaletten bara mäter 900x1700 och det bara skulle göras golv och bakom toaletten (inbyggd cistern) så föll valet på Casco Wetstop från lokala Hornbach. Casco finns att köpa i 5 meters rullar och det var väl det som avgjorde. fick en spillbit på ca 30cm.
Smidigt system i mitt tycke - Limma duk, gummi på skarvar. Likt många andra.
Smidigt system i mitt tycke - Limma duk, gummi på skarvar. Likt många andra.
Nu är jag klar med mitt tätskikt. Det blev Kiiltos "Kerasafe" -system. Jag tycker att det fungerade bra. Inga problem att stryka bort luftbubblor eller så som någon skrev som kommentar till Biltemas variant. Jag kom inte riktigt överrens med limmet som man skall limma hörnförstärkningar med. Det bet inte fast direkt så eftersom hörnförstärkningarna har legat vikta hade de en tendens att bukta upp. Speciellt ytterhörnen. Det löste sig med lite vikter och någon extralimomgång, men kanske kunde varit smidigare.
Vill man köra Kiilto kan jag rekommendera att köpa från kakelplattan.se. De var lite billigare än bauhaus och så räknade de ut allt man behövde och skickar hem på en pall till dörren. Frakten rabbaterade de bort. Framförallt fick jag bra support. Man kan ringa med frågor långt in på kvällen (till nio tror jag) även på helger. Kanon. Deras filmer är också bra, även om de kanske inte går igenom precis allt... så några telefonsamtal blev det.
Vill man köra Kiilto kan jag rekommendera att köpa från kakelplattan.se. De var lite billigare än bauhaus och så räknade de ut allt man behövde och skickar hem på en pall till dörren. Frakten rabbaterade de bort. Framförallt fick jag bra support. Man kan ringa med frågor långt in på kvällen (till nio tror jag) även på helger. Kanon. Deras filmer är också bra, även om de kanske inte går igenom precis allt... så några telefonsamtal blev det.
Det där med telefonsupport fram till nio på kvällen även på helger låter ju riktigt kundvändligt, något för byggvaruhusen att ta efterAndersast skrev:Nu är jag klar med mitt tätskikt. Det blev Kiiltos "Kerasafe" -system. Jag tycker att det fungerade bra. Inga problem att stryka bort luftbubblor eller så som någon skrev som kommentar till Biltemas variant. Jag kom inte riktigt överrens med limmet som man skall limma hörnförstärkningar med. Det bet inte fast direkt så eftersom hörnförstärkningarna har legat vikta hade de en tendens att bukta upp. Speciellt ytterhörnen. Det löste sig med lite vikter och någon extralimomgång, men kanske kunde varit smidigare.
Klicka här för att svara