kamilenski skrev:
Sant. Men inte statushöjande ;)
När man talar om våtrumsmatta som tätskikt tänkte jag att det var underförstått att man sätter något ovanpå sen, kakel t.ex. ;-)

med ardex ska det inte heller rollas över hela folien bara försegla skarvarna.
ingen primer eller nått behövs innan man rollar på gummit

Våtrumsmatta helt klart.Sen ett badkar på det.
Stå och duscha på golvet känns som duscharna man hade i skolan :P

Mikael_L
Men har inte skillnaden suddats ut mellan våtrumsmattan och de andra tätskikten iom att det är folie i de andra numera, dvs ungefär en matta ...

Jag TROR att man med våtrumsmatta menar den snygga svetsade mattan som är godkänt för kakel montage. Eller användning utan kakel.

Mikael_L skrev:
Men har inte skillnaden suddats ut mellan våtrumsmattan och de andra tätskikten iom att det är folie i de andra numera, dvs ungefär en matta ...
Nja, lite som att jämföra gladpack med en pvc-presenning ;-)

Blindnit skrev:
Våtrumsmatta helt klart.Sen ett badkar på det.
Stå och duscha på golvet känns som duscharna man hade i skolan :P
Har det någonsin förekommit fuktskador när man använt våtrumsmatta/tapet? Frågar av intresse, kan inte påminna mig att jag någonsin läst om fuktskador eller mögel i ett badrum där man använt matta, såvida det inte uppstått skador. Eller att innertaket har möglat för att man inte haft fönster i badrummet och aldrig vädrat. Fast matta känns som ett tidlöst alternativ som fungerat sen 60-talet medans larmrapporterna om övriga system haglar över oss.

/Anders

Anders_Nilsson skrev:
Har det någonsin förekommit fuktskador när man använt våtrumsmatta/tapet? Frågar av intresse, kan inte påminna mig att jag någonsin läst om fuktskador eller mögel i ett badrum där man använt matta, såvida det inte uppstått skador. Eller att innertaket har möglat för att man inte haft fönster i badrummet och aldrig vädrat. Fast matta känns som ett tidlöst alternativ som fungerat sen 60-talet medans larmrapporterna om övriga system haglar över oss.

/Anders
Det enda jag känner till är när det inte är ordentligt gjort runt brunnen och vatten går in under mattan den vägen.

Mikael_L
I mitt föräldrahem, huset jag bodde i från 14 till 18-19 års-åldern nåt.
Nybyggt hus, plastmatta på golv och vägg, vattenskador i väggen bakom dusch-armaturen efter ca 4 år. Riva ut halva badrummet.

Jag har ett svagt minne att det skylldes på en dålig svets av mattan.
Fast jag är inte säker, och det kan ju också ha varit infästningar till duscharmaturen lika gärna.

Inga skador utan slarv, sättningar mm.

Kilto fungerar mycket bra, särskilt för nybörjare. Bostik duken är väldigt styv som kartong. Lip är dyrt och besvärligt för nybörjare.

Mikael_L
Paul har ju inte nämnt några speciellt starka fördelar för LIP.
Att han är van vid det är ju ingen orsak för mig att välja LIP. :)

Ska jag räkna ut LIP, vad det gäller foliebaserade tätskikt alltså?

Ja glöm lip. Satsa på Kilto. Undvik tex okända utländska märken.

Svetsad våtrumsmatta på golvet, våtrumstapet på väggarna, duschkabin med tak och fråluftsfläkten på rätt ställe. Funkar fint hos svärmor, svärfar funderade ut det för snart 30 år sedan. Men ska man stå och spola varmvatten direkt på väggen 3x20 minuter om dagen, då behövs modernare lösningar.

Varför glömma LIP? De är ju minst lika lätta eller svåra som de andra tillverkarna? Å så mycket dyrare vet jag inte om de är? Jag handla mitt på sigro och det var helt okej priser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.