Zemerlin skrev:
Varför glömma LIP? De är ju minst lika lätta eller svåra som de andra tillverkarna? Å så mycket dyrare vet jag inte om de är? Jag handla mitt på sigro och det var helt okej priser.
Nja LIP är något svårare då du själv måste blanda limmet. Sedan är det begränsat med återförsäljare som säljer LIP billigt till privatkonsumenter.

Jag räknade hur mycket vårt badrum skulle kosta med LIP-systemet jämfört med Biltemas samt Bauhaus egna märke Probau. Med LIP (hos www.sigro) 6500:-, Bauhaus 7100:-, Biltema 7500:-.

Frakt tillkommer om man beställer hos Sigro, 300kr, och det känner jag kan vara värt då allt kommer att väga ca 200kg för vår del. Då får vi det levererat till dörren.

Unclebans skrev:
Jag räknade hur mycket vårt badrum skulle kosta med LIP-systemet jämfört med Biltemas samt Bauhaus egna märke Probau. Med LIP (hos www.sigro) 6500:-, Bauhaus 7100:-, Biltema 7500:-.

Frakt tillkommer om man beställer hos Sigro, 300kr, och det känner jag kan vara värt då allt kommer att väga ca 200kg för vår del. Då får vi det levererat till dörren.

Och vad exakt har du räknat med? Konsumet priser? Hur lyckas man som vanlig dödlig få tag i LIP med "extra"
pris?

Måste vara ganska stort badrum där.

LAINE skrev:
Måste vara ganska stort badrum där.
Min son har ett litet badrum på knappa 10 kvm o Biltemas gick på drygga 9000:-. Utan flyttspackel!
Sen tillkommer kakel+klinker+fix+fog.

kamilenski skrev:
Min son har ett litet badrum på knappa 10 kvm o Biltemas gick på drygga 9000:-. Utan flyttspackel!
Sen tillkommer kakel+klinker+fix+fog.
Jag som tycker att mina 4 m2 är stort. För 15m2 vägg betalade jag 2500 kr, kilto. Matta på golv.

Ja, en snabbkoll gav vid handen att våtrumsfolien LIP hos Sigro är 10% billigare än Biltemas /kvm. Jämförde rulle 30x1 m.

thomasx skrev:
Ja, en snabbkoll gav vid handen att våtrumsfolien LIP hos Sigro är 10% billigare än Biltemas /kvm. Jämförde rulle 30x1 m.
Har du tagit med limmet, försäglingar m.m.
Vet inte vad som krävs för LIP.

Biltema - grön gegga att liimma försegla med, lim till skarvar av folien, folie, manchetter, hörntätningar.

thomasx skrev:
våtrumsfolien i 30x1m är 10% billigare, jag kollade inget annat.

kamilenski skrev:
Och vad exakt har du räknat med? Konsumet priser? Hur lyckas man som vanlig dödlig få tag i LIP med "extra"
pris?
I priset har jag inte tagit med: kakel, klinkers och golvvärme, däremot allt annat som behövs för dessa delar. Mitt badrum är bara 4,5 kvm och det är vanliga konsumentpriser.

LIP använder samma tätmembran (som man mixar själv) till att fästa folien. Det enda som skiljer detta system mot de andra är att man måste mixa membranet själv. Tycker inte det är så jobbigt, måste ändå mixa fix och fog...

Herregud...om man nu skall ge sig på att sätta upp folie själv så är det ju inga som helst problem att blanda ihop geggan hos LIP. köp en vanlig blandarslev och ta en gammal borrmaskin som har växel (lägsta växeln skall användas) häll i halva påsen med cement...blanda ut och häll sedan i resten...tar ca 5min max. helt omöjligt att misslyckas i min mening (allt är ju måttat och klart)

dock så skulle jag köpa en extra hink lim och säck cement för att vara på den säkra sidan i fall det inte räcker..lite synd dock att man inte kan köpa mindre mängd lim och cement i fall man bara har lite kvar att tätskickta.

Mikael_L
nino skrev:
jag skulle rösta på ardex, tror det tätskiktet använder minst produkter, bara gummit folien och remsa (och manschetter såklart men det har ju alla) och även det drygaste fixet (flest kvm /kg) ca 1,5kg/m2
Det är systemet som baseras på deras "Ardex universalduk" som du tänker på då.

Jag läste genom monteringsanvisningen, som inte kändes så där jättebra heller, och tycker inte att det verkar vara lättare att montera än LIPs foliesystem.

Förövrigt kan jag väl säga att LIP verkar ha rätt bra instruktioner och inte verkar det så väldigt krångligt heller. Alla dessa produkter är ju lite småkrångliga i grunden, vilket väl inte går att göra så mycket åt.

Mikael_L
Jag kan ställa en relaterad fråga också.
Jag ska tätskikta golv i tvättstuga, och typ 5-10 cm upp på väggarna.
Betongplatta är golvet, träregelstomme sen.

Här kan jag tänka mig att tänka budget i första hand, då detta utrymme inte kommer vattenbegjutas.

Vad är allra billigaste tätskiktet? Biltema?
Visst kan man köra på ett rollat tätskikt här, om det är enklare och/eller billigare?

Mikael_L skrev:
Jag kan ställa en relaterad fråga också.
Jag ska tätskikta golv i tvättstuga, och typ 5-10 cm upp på väggarna.
Betongplatta är golvet, träregelstomme sen.

Här kan jag tänka mig att tänka budget i första hand, då detta utrymme inte kommer vattenbegjutas.

Vad är allra billigaste tätskiktet? Biltema?
Visst kan man köra på ett rollat tätskikt här, om det är enklare och/eller billigare?
Biltema har både och. Rollat som folie.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.