74 855 läst ·
210 svar
75k läst
210 svar
Bästa slinglösa robotgräsklipparen 2025
Fortsätter att slå ett slag för Husqvarna.
Vår 450x har nu gått i fem år och 6100h. Lämnade in för att få nytt radiokort och lite allmän uppdatering. Väldigt tryggt att bara svänga in på lokala handlaren och lämna maskinen och få ett telefonsamtal om det är något annat de vill diskutera.
Vår 450x har nu gått i fem år och 6100h. Lämnade in för att få nytt radiokort och lite allmän uppdatering. Väldigt tryggt att bara svänga in på lokala handlaren och lämna maskinen och få ett telefonsamtal om det är något annat de vill diskutera.
Vad kostar den "trygheten"?tensiden skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Har funderingar kring Yukamodellerna från Mammotion. Vår gräsmatta är relativt plan men har en del mindre gropar, lite rötter osv.
Har även en infart med singel (8-16) med mindre kantstenar i gräsnivån. Med andra ord kommer ytterhjulet behöva gå i singlet för att klippa längst ut.
Är det någon som har erfarenhet av Yukamodellerna (både de större och mini) och hur de fungerar gällande detta? Eller behöver jag tänka att det är Luba jag ska ha? Har ca 1200kvadrats tomt med hus, infart, altaner mm. Så gräsytan är nog mellan 8-900kvadrat.
Har även en infart med singel (8-16) med mindre kantstenar i gräsnivån. Med andra ord kommer ytterhjulet behöva gå i singlet för att klippa längst ut.
Är det någon som har erfarenhet av Yukamodellerna (både de större och mini) och hur de fungerar gällande detta? Eller behöver jag tänka att det är Luba jag ska ha? Har ca 1200kvadrats tomt med hus, infart, altaner mm. Så gräsytan är nog mellan 8-900kvadrat.
Skrotade min Worx WG791E i höstas efter 9 somrar på originalbatteriet och letar ersättare för sommaren.
Grävde ner slinga 2012 och den börjar vara lite fel på sina ställen så vill inte använda slingan.
Tittar på Husqvarna Automower 305E NERA eller MAMMOTION YUKA mini 800, gillar inte designen av hjulen på Luba 2 som är ett annat alternativ.
Tomt på och kringliggande områden som klipps på ungefär 1400m² minus byggnader, altan, grusgångar och annat så det borde räcka till med de upp till 1200m² mini kan leverera.
Behöver inte elektriskt klipphöjdinställning och liknande, lite enklare mekanik kan vara bra ibland.
Gillar att Mammotion har kamera för att navigera lite mer exakt och inte bara GPS,
Att Yuka mini är under halva priset jämfört med de andra två lockar ju en del.
Har wifitäckning över hela tomten.
Tänker jag fel med att kamera är viktigt för precis navigering mot kantsten och liknande?
Grävde ner slinga 2012 och den börjar vara lite fel på sina ställen så vill inte använda slingan.
Tittar på Husqvarna Automower 305E NERA eller MAMMOTION YUKA mini 800, gillar inte designen av hjulen på Luba 2 som är ett annat alternativ.
Tomt på och kringliggande områden som klipps på ungefär 1400m² minus byggnader, altan, grusgångar och annat så det borde räcka till med de upp till 1200m² mini kan leverera.
Behöver inte elektriskt klipphöjdinställning och liknande, lite enklare mekanik kan vara bra ibland.
Gillar att Mammotion har kamera för att navigera lite mer exakt och inte bara GPS,
Att Yuka mini är under halva priset jämfört med de andra två lockar ju en del.
Har wifitäckning över hela tomten.
Tänker jag fel med att kamera är viktigt för precis navigering mot kantsten och liknande?
Delvis, så länge klipparen har bra satelitmottagning så blir klippningen precis oavsett kamera eller inte. Kameran fyller sin största funktionL larky skrev:
1. när det ligger oväntade hinder längs vägen och
2. när klipparen får sämre satellitkontakt.
När min Yuka navigerar med endast kamera (under stora träd 🌲) blir det lite mer svajiga linjer, men absolut good enough då det är så små ytor den här svag signal på.
Edit: ser nu att dom nya mammotionklipparna verkar ha någon ny ai-grej så kameran kanske fyller en större funktion där. Min är från 2024.
Jag kör HOOKII Navomox X Pro. Den använder 3D LiDAR SLAM och kamera för att positionera och navigera. Ingen RTK-sändare.
Olika klippvinklar, klipphastigheter och klipphöjder per zon går att ställa in i mobilappen.Klippskivan, där klippknivarna är monterade, är utformad att förhindra att gräs fastnar. Klippskivans höjd justeras automatiskt efter gräsmattans terräng.
Specifikationer:
- Rekommenderad max klippyta: 6000kvm
- Klippyta per klippning: 900kvm (300kvm/h)
- Klipphastighet: 0.2-0.6m/s
- Klipphöjd: 30mm-85mm
- Klippbredd: 280mm
- Max lutning: 24° (45%)
- Antal klippknivar: 5
- Minst tillåtna passagebredd: 77cm
- Laddtid: 180 minuter
- Batterikapacitet: 17,5Ah (lithiumbatteri som går enkelt att byta själv)
- Klipptid: 180 minuter
- Ljudnivå: <60dB
- Kappslingsklassning (damm- och vattentålighet): IPX5 (Klipparen kan klippa i regn, men rekommenderat är att aktivera regnsensorn och inte klippa vid regn. Klipparens undersida kan enkelt sköljas av med vatten.)
- 3 års garanti.- Borstlös motor.
- Stöldskydd med möjlighet att spåra klipparen via GPS i mobilappen.
- Gratis styrning av klipparen via inbyggt 4G-modem i 2 år, inget betalt abonnemang krävs. Klipparen kräver inte 4G eller WiFi för att kunna klippa, allt kan schemaläggas i appen via blåtandsanslutning. Vill man kunna styra ellr följa klippning i realtid på distans när två år har gått krävs ett abonnemang.
- Laddstationen placeras med fördel där WiFi-täckning finns för att kunna uppdatera mjukvara och starta klippning på distans via mobilappen.
Jag har en till salu för omgående leverans.
Gratis leverans med elbil erbjuds inom en radie av 10 mil från Varberg (Halland). Bor du längre ifrån Varberg än 10 mil skickas klipparen och köparen står för frakten.
För att förtydliga är jag ingen återförsäljare och jag har endast en styck robotgräsklippare till salu.
Olika klippvinklar, klipphastigheter och klipphöjder per zon går att ställa in i mobilappen.Klippskivan, där klippknivarna är monterade, är utformad att förhindra att gräs fastnar. Klippskivans höjd justeras automatiskt efter gräsmattans terräng.
Specifikationer:
- Rekommenderad max klippyta: 6000kvm
- Klippyta per klippning: 900kvm (300kvm/h)
- Klipphastighet: 0.2-0.6m/s
- Klipphöjd: 30mm-85mm
- Klippbredd: 280mm
- Max lutning: 24° (45%)
- Antal klippknivar: 5
- Minst tillåtna passagebredd: 77cm
- Laddtid: 180 minuter
- Batterikapacitet: 17,5Ah (lithiumbatteri som går enkelt att byta själv)
- Klipptid: 180 minuter
- Ljudnivå: <60dB
- Kappslingsklassning (damm- och vattentålighet): IPX5 (Klipparen kan klippa i regn, men rekommenderat är att aktivera regnsensorn och inte klippa vid regn. Klipparens undersida kan enkelt sköljas av med vatten.)
- 3 års garanti.- Borstlös motor.
- Stöldskydd med möjlighet att spåra klipparen via GPS i mobilappen.
- Gratis styrning av klipparen via inbyggt 4G-modem i 2 år, inget betalt abonnemang krävs. Klipparen kräver inte 4G eller WiFi för att kunna klippa, allt kan schemaläggas i appen via blåtandsanslutning. Vill man kunna styra ellr följa klippning i realtid på distans när två år har gått krävs ett abonnemang.
- Laddstationen placeras med fördel där WiFi-täckning finns för att kunna uppdatera mjukvara och starta klippning på distans via mobilappen.
Jag har en till salu för omgående leverans.
Gratis leverans med elbil erbjuds inom en radie av 10 mil från Varberg (Halland). Bor du längre ifrån Varberg än 10 mil skickas klipparen och köparen står för frakten.
För att förtydliga är jag ingen återförsäljare och jag har endast en styck robotgräsklippare till salu.
Var nära beställa Luba 3000 på Datanova, kanske drygt tusenlappen dyrare än om man köper direkt eller hos annan shop, men tänkte det är bra beställa hos en svensk återförsäljare. Men när man klickas sig vidare tar de 1000:- i frakt också. Då börjar det kännas lite väl.
Är det värt det? Min nuvarande HQ har jag aldrig lämnat in för service.
Är det värt det? Min nuvarande HQ har jag aldrig lämnat in för service.
Beställde från järnochbygg. Ingen frakt 
https://jarnochbygg.se/produkt/robotgrasklippare-mammotion-luba-2-awd/
https://jarnochbygg.se/produkt/robotgrasklippare-mammotion-luba-2-awd/