74 936 läst ·
210 svar
75k läst
210 svar
Bästa slinglösa robotgräsklipparen 2025
Hej!
Jag har funderat på Husqvara Automower 305 E Nera som är slinglös. Verkar vara ettig i pris. https://www.husqvarna.com/se/robotgrasklippare/automower-305e-nera-med-slinglos-teknik/
Men det är en sak jag inte blir klok på. Om man har flera ytor att klippa, måsta man ha slinga ändå? Eller kan man rita upp en passage i appen och den kör där mellan och klipper?
Jag har funderat på Husqvara Automower 305 E Nera som är slinglös. Verkar vara ettig i pris. https://www.husqvarna.com/se/robotgrasklippare/automower-305e-nera-med-slinglos-teknik/
Men det är en sak jag inte blir klok på. Om man har flera ytor att klippa, måsta man ha slinga ändå? Eller kan man rita upp en passage i appen och den kör där mellan och klipper?
Sekundärområde
Skapa ett sekundärt område om din gräsmatta har två områden som inte är sammankopplade med en passage för din klippare. För att skapa ett sekundärt område måste du lägga ut begränsningsslingan så att en ö skapas runt det området. När installationen är klar, flyttar du klipparen manuellt mellan dessa två områden, och klipparen kommer att klippa under en vald tid eller tills batteriet är tomt.Jag uppfattar den där informationen som att det endast krävs slinga om de två områdena inte är sammankopplade via en passage där klipparen själv kan köra. Om de är sammankopplade tror jag inte slinga behövs.V viking22 skrev:Hej!
Jag har funderat på Husqvara Automower 305 E Nera som är slinglös. Verkar vara ettig i pris. [länk]
Sekundärområde
Skapa ett sekundärt område om din gräsmatta har två områden som inte är sammankopplade med en passage för din klippare. För att skapa ett sekundärt område måste du lägga ut begränsningsslingan så att en ö skapas runt det området. När installationen är klar, flyttar du klipparen manuellt mellan dessa två områden, och klipparen kommer att klippa under en vald tid eller tills batteriet är tomt.
Tack, jag tänkte så också men blev osäker. 😅Men behövs det slinga så går ju den modellen bort.J JLM-A skrev:
Jag hittar inte hur många zoner den klarar av dock..🤔
Jag hade inte valt en utan kamera i dagsläget, det begränsar kraftigt vilka områden som går att klippa. Så fort den tappar gps är det kört.V viking22 skrev:Hej!
Jag har funderat på Husqvara Automower 305 E Nera som är slinglös. Verkar vara ettig i pris. [länk]
Sekundärområde
Skapa ett sekundärt område om din gräsmatta har två områden som inte är sammankopplade med en passage för din klippare. För att skapa ett sekundärt område måste du lägga ut begränsningsslingan så att en ö skapas runt det området. När installationen är klar, flyttar du klipparen manuellt mellan dessa två områden, och klipparen kommer att klippa under en vald tid eller tills batteriet är tomt.
En anställd på Husqvarna avrådde mig från en slinglös Automower pga för mycket träd på tomten. Hur det hade gått i verkligen vet jag ju såklart inte.
Däremot funkar min Mammotion bra.
Tack för tips, det är värdefullt! 👍I IconicMoose skrev:Jag hade inte valt en utan kamera i dagsläget, det begränsar kraftigt vilka områden som går att klippa. Så fort den tappar gps är det kört.
En anställd på Husqvarna avrådde mig från en slinglös Automower pga för mycket träd på tomten. Hur det hade gått i verkligen vet jag ju såklart inte.
Har du några förslag på bra slingfria klippare med kamera?
Jag har endast erfarenhet av Mammotion Yuka och en väns Mammotion Luba 2, och vi är båda nöjda. Men hur de håller över tid vet jag ju inte än och har inte erfarenhet av någon annan. Men finns ju andra också.V viking22 skrev:
Jag har fått ett bra intryck av Datanova som är återförsäljare åt Mammotion, de servar och reparerar även Mammotions klippare så vill tro att det finns hjälp att få när något behöver bytas.
Husqvarnas klippare tillverkas bla i Newton Aycliffe-fabriken i England. Ingen tillverkning i Sverige.V V10_9K skrev:
Vi har en Husqvarna 550 epos på jobbet. Funkar för det mesta bra utan problem. Men rätt vad det är så står den still och appen indikerar på att den tappat satelliter. Gräsmattan på jobbet är stor men helt öppen utan hinder förutom när den går intill byggnaden. Det är ett hörn som den ganska ofta står still. Allt från 10min till flera timmar. Så jag skulle absolut satsa på en med kamera som en redan påpekat när det gäller villa trädgårdar med träd mm som kan skymma. Vad jag fick höra förra sommaren av en som jobbar med slinglösa klippare på HQ ska det komma kamera på dem. Vet dock inte när det kan ske.J JLM-A skrev:
305e Nera fungerar antingen med slinga eller epos. Med epos kan du ha flera gräsytor med transportväg till från laddstationen. Med slinga kan du ha biytor som du får lyfta klipparen till.V viking22 skrev:Hej!
Sekundärområde
Det låter bra! Har 2 större ytor (fram och baksida) samt 2 mindre ytor i anslutning till cykelbana, som skulle behöva klippas.S sevenfifty skrev:
Kanske blir en slingfri med epos till vårdagarna... 😅
När det gäller Mammotion, har era någonsin behövt repareras? De säger att man ska skicka den till Tyskland. Låter lite krångligt.hur ofta händer det? Är nojig att den ska krångla och att man hamnar i en lång serviceprocess och ändå måste köra handjagaren.I IconicMoose skrev:Jag hade inte valt en utan kamera i dagsläget, det begränsar kraftigt vilka områden som går att klippa. Så fort den tappar gps är det kört.
Undrar också hur man gör med service när 3 års garanti gått ut? Vore ju smidigt om det fanns i Sverige, liksom helst i stan man bor.
Beror på vart du köper den , i Sverige eller ngn annanstans.J JLM-A skrev:När det gäller Mammotion, har era någonsin behövt repareras? De säger att man ska skicka den till Tyskland. Låter lite krångligt.hur ofta händer det? Är nojig att den ska krångla och att man hamnar i en lång serviceprocess och ändå måste köra handjagaren.
Undrar också hur man gör med service när 3 års garanti gått ut? Vore ju smidigt om det fanns i Sverige, liksom helst i stan man bor.
Köper du i Sverige så är det den åf som fixar felen .
Tycker annars att det jag läst så funkar service smidigt .
Finns grupper på FB på svenska .
Man får mycket bra support därifrån vid frågor / funderingar .
Nej inget som krånglat än. Vi båda bor nära Göteborg så vi köpte via Datanova i Angered. Den butiken utför reparationer och service på Mammotions robotar (certifierade av Mammotion), så jag kommer inte behöva skicka till Tyskland eller någon annan stans. Möjligt att dom skickar vidare om dom inte löser det själva (?).J JLM-A skrev:När det gäller Mammotion, har era någonsin behövt repareras? De säger att man ska skicka den till Tyskland. Låter lite krångligt.hur ofta händer det? Är nojig att den ska krångla och att man hamnar i en lång serviceprocess och ändå måste köra handjagaren.
Det var anledningen till att jag valde den roboten framför t.ex. Dreame A1 som inte verkade ha någon form av serviceverkstad ens i EU.