74 936 läst ·
210 svar
75k läst
210 svar
Bästa slinglösa robotgräsklipparen 2025
Går in på 10:e året med en gardena R70, en modell som har utgått.J JLM-A skrev:
Chassie/kåpa ser nästan ut som när den var ny. Batteripack håller ca 4-5 år.
Klippmotorn byttes av en lokal verkstad efter 6 eller 7 år.
Ja, Husqvarnas klippare tillverkas i bland annat England och Slovakien. Men all utveckling och support sitter i Huskvarna. Bara det är värt mycket.Marlar skrev:
Husqvarnas klippare tillverkas bla i Newton Aycliffe-fabriken i England. Ingen tillverkning i Sverige.
Vi har en Husqvarna 550 epos på jobbet. Funkar för det mesta bra utan problem. Men rätt vad det är så står den still och appen indikerar på att den tappat satelliter. Gräsmattan på jobbet är stor men helt öppen utan hinder förutom när den går intill byggnaden. Det är ett hörn som den ganska ofta står still. Allt från 10min till flera timmar. Så jag skulle absolut satsa på en med kamera som en redan påpekat när det gäller villa trädgårdar med träd mm som kan skymma. Vad jag fick höra förra sommaren av en som jobbar med slinglösa klippare på HQ ska det komma kamera på dem. Vet dock inte när det kan ske.
Jag skulle aldrig lägga mina pengar hos diktaturen Kina mer än nödvändigt, men det är givetvis upp till var och en att avgöra.
Sry för off-topic.
ja efter man läst detta så är det LUBA (mammotion) som gäller då?
tex denna LUBA mini AWD 1500 (2025) https://shop.datanova.se/produkter/71155
tex denna LUBA mini AWD 1500 (2025) https://shop.datanova.se/produkter/71155
Vi har haft problem med satelliter den ser, men upplever att det blivit bättre med tiden (firmware updates). Du kan läsa lite mer om det här.engs skrev:
Har du träd, kör den nära husväggar, höga häckar eller annat som potentiellt minskar antalet satelliter den ser?
Antar man behöver köra betydligt mindre timmar totalt med en sådan här som kör strukturerat än sån äldre generationens HQ som kör mer eller mindre slumpmässigt som jag har nu.
I princip borde moderna som kör strukturerat inte behöva köra oftare än om man klipper manuellt, antar jag?
Så borde bli mindre slitage på allt.
Vi kör den ungefär lika ofta som vi skulle klippt gräset manuellt eftersom den kör igenom hela gräsmattan på några timmar med endast en kort laddpaus. Hade vi inte haft barn och massa saker som kan ligga runt på gräsmattan hade vi nog kört en eller två gånger i veckan på schema.
Ska väll tillägga att vi än så länge inte ångrar att vi bytte ut bensinaren mot denna.
Det står där att du dragit ut den manuellt.Walle85 skrev:
Så en följdfråga på det. Skulle det, om man har WiFi där den fastnar, gå att köra ut den mot mer öppen himmel genom en app? Alltså tvångsstyra den, med kameran som hjälp kanske.
Är ju tråkigt om den stannar dag 2 på en tre veckors semester eller så.
Denna har ingen kamera, så svårt att få till remote. Men man kan styra den manuellt via app, tror att det räcker med wifi då, men inte helt 100 på det.engs skrev:
OK, antog alla Mammotions hade kamera. Får söka vidare. Men om du har få problem utan kamera så borde man få än mindre när man har även sådan som hjälper till.Walle85 skrev:
Nuvarande modeller har kamera för navigering , detta för att kunna klippa vidare om sattelitmottagningen störs .engs skrev:
Luba 1 (säljs ej längre) hade ingen kamera .
Någon som har en åsikt om Luba 2 AWD 3000X vs Yuka 2000 + Sweeper?
Uppsamling är inget jag skulle köra som standard, ibland när det är ovanligt långt och för löv var väl tanken.
Det är platt här, enda kuperingen är den jag skapat själv (gammal stubbe jag begravt och skapat en liten kulle vid.
I övrigt är det absolut ingen golfgreen utan rätt så ojämnt. Nästan ingen lutning att prata om alltså men ojämnt som sagt.
Uppsamling är inget jag skulle köra som standard, ibland när det är ovanligt långt och för löv var väl tanken.
Det är platt här, enda kuperingen är den jag skapat själv (gammal stubbe jag begravt och skapat en liten kulle vid.
I övrigt är det absolut ingen golfgreen utan rätt så ojämnt. Nästan ingen lutning att prata om alltså men ojämnt som sagt.
Om det är en ojämn gräsmatta så har Luba en fördel med drift på alla 4 hjul .engs skrev:
Någon som har en åsikt om Luba 2 AWD 3000X vs Yuka 2000 + Sweeper?
Vad säger ni i valet mellan :
*Luba mini AWD 1500m2/ 24990 sek
+lite mindre
-Har bara 1st klipp tallrik lämnar oklippt vid kanter
*Luba 2 AWD X (2025) 3000m2/ 30990 sek
+Dubbla klippt tallrikar mindre oklippta kanter
-Priset
*Luba 2 AWD (2024) 3000m2/ 25995 sek
-Äldre modell
*Dreame A2 3000m2/ 33990 sek
+Effektiv kantklippning
+Verkar väldigt bra med LIDAR