I IconicMoose skrev:
Jag köpte en i somras, den har gått en halv säsong hos mig. Klipper ca 900m2. Jag har inte haft någon annan robot innan så kan inte riktigt jämföra, men är väldigt nöjd.
Jag är glad att slippa krångla med slinga, ser hur struligt det kan vara för mina grannar.
Man kan ställa in exakt allt med klippningen, vinklar, hur tätt mellan klippraderna, klippschema, zoner, hur många varv runt kanterna den ska gå m.m.
Den går väldigt exakt där jag ställt in längs kanterna.
Den är inte ute och klipper så många timmar i veckan jämfört med de som går slumpmässigt.

Det som är negativt enligt mig med Yuka är att
-endast 1 hjul fram. Har fastnat ett par gånger i hål i gräsmattan. Är ju bara att fylla igen hålen så fastnar den inte där igen men ändå.
-Den behöver bra wifi-uppkoppling där laddstationen står, annars måste man ansluta med blåtand för att använda appen och flytta roboten till en plats med täckning när det är dags att uppdatera
-låter lite mer än de dyra Husqvarna jag jämfört med. Stör mig inte så mycket då jag skickar hem den om den klipper i närheten där vi är.
Är grannarna kass eller har dom dåliga robotar? Min granne har en Stihl och den har haft lite problem då och då, och den klassiska Stihl stigen längs ytterkanterna 😂 När man väl lagt kabeln, som nog tog mig 2h funkar det bra, men störigt om man vill ändra något

Rabbithole Rabbithole skrev:
Är grannarna kass eller har dom dåliga robotar? Min granne har en Stihl och den har haft lite problem då och då, och den klassiska Stihl stigen längs ytterkanterna 😂 När man väl lagt kabeln, som nog tog mig 2h funkar det bra, men störigt om man vill ändra något
Haha, närmsta grannen har en äldre Husqvarna. Begränsningskabeln har gått av pga snöröjning, åska, vildsvin och någon gång oklar orsak 😄

Justeringar av zonerna går väldigt smidigt på min 😄

• Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Tror dom kommer trilla ner i pris framöver med slinglöst, och lite lokala batteri/solcellsdrivna GPS stationer skulle göra installation väldigt smidig

Rabbithole Rabbithole skrev:
Tror dom kommer trilla ner i pris framöver med slinglöst, och lite lokala batteri/solcellsdrivna GPS stationer skulle göra installation väldigt smidig
Möjligt, i år är dock Yuka dyrare än förra året..
Det finns solcellspaket till gps-stationen att köpa redan, dock rätt saftigt pris.

Någon här kanske kan svara mig, lär ju inte vara ett unikt problem. Kan man med Yuka (eller någon annan slingfri robot för den delen) be den köra över t.ex. asfalt eller stenplattor till en andra klippyta?
Kan detta programmeras in i det dagliga schemat?

• Gilla
JLM-A
  • Laddar…
Tobzter
Va säger vi om Dreame A2 som kommer ? Och någon som har Dreame A1? . Allt man läser om den verkar vara bra förutom att de repas lätt . Men känns som ett icke problem

T tvetson skrev:
Någon här kanske kan svara mig, lär ju inte vara ett unikt problem. Kan man med Yuka (eller någon annan slingfri robot för den delen) be den köra över t.ex. asfalt eller stenplattor till en andra klippyta?
Kan detta programmeras in i det dagliga schemat?
Ja, det fungerar på Yuka. För andra klippare vet jag inte.
Man kan lägga in en förbindelse mellan klippytor, då kör den där utan att ha igång själva klippningen.

• Gilla
tvetson
  • Laddar…
Tomture61
J JLM-A skrev:
Är inte 3000 resp 5000 bara hur mycket de kan klippa på den dag? Har reflekterat över att modeller som säger att de klarar x m2 per dag lika hörn kan köras två dagar i rad och räcka dubbelt så stor yta. Vad spelar det för roll? Då bör man kunna gå ner en snäpp i storlek.
Skillnaden mellan tex Luba 2 AWD 3000X och 5000X är storleken på klippytan + antal zoner de kan hantera .

3000 kan klippa 1000 kvm / laddning , 5000 klipper 1200 kvm / laddning .
Tag dock detta som ungefär .

Jag har haft samma Husqvarna sedan 2010 och kommer nog stanna kvar inom märket.
Lätt att få tag i reservdelar och ganska enkelt att byta själv. Bytt panel, klippmotor och damast under de här 15 åren. Och batteri såklart, inne på 3:e nu.

• Gilla
Peter Nordin Husum och 1 till
  • Laddar…
J JLM-A skrev:
Såg att de nyss släppt den! Såg också att den var svindyr? 😅
Nyss släppt?

I IconicMoose skrev:
Jag köpte en i somras, den har gått en halv säsong hos mig. Klipper ca 900m2. Jag har inte haft någon annan robot innan så kan inte riktigt jämföra, men är väldigt nöjd.
Jag är glad att slippa krångla med slinga, ser hur struligt det kan vara för mina grannar.
Man kan ställa in exakt allt med klippningen, vinklar, hur tätt mellan klippraderna, klippschema, zoner, hur många varv runt kanterna den ska gå m.m.
Den går väldigt exakt där jag ställt in längs kanterna.
Den är inte ute och klipper så många timmar i veckan jämfört med de som går slumpmässigt.

Det som är negativt enligt mig med Yuka är att
-endast 1 hjul fram. Har fastnat ett par gånger i hål i gräsmattan. Är ju bara att fylla igen hålen så fastnar den inte där igen men ändå.
-Den behöver bra wifi-uppkoppling där laddstationen står, annars måste man ansluta med blåtand för att använda appen och flytta roboten till en plats med täckning när det är dags att uppdatera
-låter lite mer än de dyra Husqvarna jag jämfört med. Stör mig inte så mycket då jag skickar hem den om den klipper i närheten där vi är.
Vilken modell köpte du?

J JLM-A skrev:
Vilken modell köpte du?
Köpte Mammotion Yuka 1500 via Datanova. Det var den för minst yta som fanns då. Den uppgraderades till 2000m2 med förklaringen "optimerad programvara", så tror det är den som kallas 2000 nu.

• Gilla
Mattias Svensson3 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nyss släppt?
Haha. Såg fel år i släppet

Kolla youtube på sundhult, dom provar klippare.

• Gilla
3KGT och 2 till
  • Laddar…
Youtube, Anders på landet testar några.

• Gilla
JLM-A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.