J JLM-A skrev:
Därav min fråga: vilken slinglös roborgräsklippare borde man satsa på för säsongen 2025?
Jag hade tagit Husqvarna alla dagar i veckan. Visst är det dyrare. Kanske inte bättre. Men jag skickar inte mina pengar raka vägen till en sunkig stat.

Mina Husqvarnaklippare gör sin grej. Är enkla att hantera och serva i den mån det behövs. Delar finns överallt. Kompetens finns överallt.

• Gilla
MickePal och 9 till
  • Laddar…
Tomture61
engs engs skrev:
Stör mig lite på Mammotion att de verkar begränsa modellerna mjukvarumässigt.

Vad jag förstår så är det identisk hårdvara ink. batteri på t.ex. en Yuka 1000 och en Yuka 2000.
Tror det är samma med Luba 2 AWD 3000 vs 5000.

Skiljer €300 i pris de två Yuka men tillverkningskostnaden måste vara identisk.
Olika stort arbetsminne i de olika versionerna av Luba .
Luba 2 1000 har ett mindre batteri än 3000 - 5000 - 10000 .

J JLM-A skrev:
Våren är kanske på intåg och jag börjat planera hur underhållsarbetet kan minimeras till förmån för roliga projekt i sommar.

Därav min fråga: vilken slinglös roborgräsklippare borde man satsa på för säsongen 2025?

Själv funderar jag på om jag ska våga satsa på ett lite nyare märke eller om jag borde fega och ta något av de gamla beprövade märken som vår lokala butik säljer för att enkelt kunna vända mig dit NÄR det blir problem. Är inte så händig själv, och det blir alltid problem (eller?).

Min tomt är ganska kuperad, massa buskar och träd, leksaker som glöms lite varstans och 2500 m2 stor.
Jag köpte en Word Landroid med kamera, kör inte på djur eller saker som ligger på gräsmattan. Den skannar av gränserna och jobbar sen över hela gräsmattan. Från början körde den fast på vissa ställen men det får man fixa med avgränsningar. Har en för 800 km2 och ganska kuperad tomt med träd och buskar. Bra pris var det också jämfört med Husqvarna som hade kostat 3 gånger mer.

engs
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har en Luba 1 , bland de första i Sverige (Kickstart köp)
Nu verkar en 3:e version vara ute av Luba AWD X .
Min har fungerat perfekt 👍
Har du träd, kör den nära husväggar, höga häckar eller annat som potentiellt minskar antalet satelliter den ser?
Antar man behöver köra betydligt mindre timmar totalt med en sådan här som kör strukturerat än sån äldre generationens HQ som kör mer eller mindre slumpmässigt som jag har nu.

I princip borde moderna som kör strukturerat inte behöva köra oftare än om man klipper manuellt, antar jag?

Så borde bli mindre slitage på allt.

Redigerat:
  • Gilla
JLM-A
  • Laddar…
Tomture61
engs engs skrev:
Har du träd, kör den nära husväggar, höga häckar eller annat som potentiellt minskar antalet satelliter den ser?
Antar man behöver köra betydligt mindre timmar totalt med en sådan här som kör strukturerat än sån äldre generationens HQ som kör mer eller mindre slumpmässigt som jag har nu.

I princip borde moderna som kör strukturerat inte behöva köra oftare än om man klipper manuellt, antar jag?

Klipper på 2 sidor om huset , ca 60 cm ifrån .
Har ngr träd ca 3 m från klippytan.
Upplever inga problem med att klipparen tappar orienteringen .

Hej, utifrån erfarenhet av att installerat och utfört service på robotklippare i 4 år så kan jag rekomndera Navimow (Segway) som är både enkel att installera, styra och är slinglös.

• Gilla
svetsnisse och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Baakki Baakki skrev:
Hej, utifrån erfarenhet av att installerat och utfört service på robotklippare i 4 år så kan jag rekomndera Navimow (Segway) som är både enkel att installera, styra och är slinglös.
Säljer du den och hur många Husqvarna/Luba säljer du?🤔

tensiden tensiden skrev:
Jag hade tagit Husqvarna alla dagar i veckan. Visst är det dyrare. Kanske inte bättre. Men jag skickar inte mina pengar raka vägen till en sunkig stat.

Mina Husqvarnaklippare gör sin grej. Är enkla att hantera och serva i den mån det behövs. Delar finns överallt. Kompetens finns överallt.
Jag håller med till 100%. Bättre att köpa svenskt och se till att vi behåller jobben här än att stödja Kina, som dessutom inte är en trevlig stat att stödja.

Tycker man att Husqvarna är för dyra är Gardena ett utmärkt val för en billigare peng (utvecklas av Husqvarna).

• Gilla
Waliant och 3 till
  • Laddar…
engs engs skrev:

Jag har en Yuka. Annan maskin från samma märke men exakt samma gps-kamera-grejer.

Klipper under flera träd. Under en stor tät kastanj tappar den ibland gps men kör utan problem vidare på endast kamera. Den räknar ner från typ 75m, får den inte tillbaka gps inom 75m så stannar den med det har aldrig hänt hittils.

Farstatjej90
V V10_9K skrev:
Jag håller med till 100%. Bättre att köpa svenskt och se till att vi behåller jobben här än att stödja Kina, som dessutom inte är en trevlig stat att stödja.

Tycker man att Husqvarna är för dyra är Gardena ett utmärkt val för en billigare peng (utvecklas av Husqvarna).
När jag köpte min Luba fanns inget realistiskt alternativ med samma funktioner. Husqvarna lanserade nån för 40 000 kr mer om jag minns siffran rätt.... Det är ju inte en rimlig jämförelse. Gardena hade inte något liknande då. Vad är deras Luba-alternativ nu?🤔

engs engs skrev:
Tittar på Mammotion Yuka. Men inte bestämt mig än. Har en äldre robotklippare som antingen skulle behöva en rejäl service, nytt batteri etc. Samtidigt är frågan hur länge man kan hålla liv i den gamla även med sådan. Risk att det är att bort kasta pengar och tid. Om en slinglös nu fungerar så smärtfritt som reklamen säger.

Har en hel del träd och höga häckar så är osäker om det verkligen fungerar.

[länk]
Har också varit sugen på den! Väldigt intresserad av real life recensioner

engs engs skrev:
Stör mig lite på Mammotion att de verkar begränsa modellerna mjukvarumässigt.

Vad jag förstår så är det identisk hårdvara ink. batteri på t.ex. en Yuka 1000 och en Yuka 2000.
Tror det är samma med Luba 2 AWD 3000 vs 5000.

Skiljer €300 i pris de två Yuka men tillverkningskostnaden måste vara identisk.
Är inte 3000 resp 5000 bara hur mycket de kan klippa på den dag? Har reflekterat över att modeller som säger att de klarar x m2 per dag lika hörn kan köras två dagar i rad och räcka dubbelt så stor yta. Vad spelar det för roll? Då bör man kunna gå ner en snäpp i storlek.

J JLM-A skrev:
Har också varit sugen på den! Väldigt intresserad av real life recensioner
Jag köpte en i somras, den har gått en halv säsong hos mig. Klipper ca 900m2. Jag har inte haft någon annan robot innan så kan inte riktigt jämföra, men är väldigt nöjd.
Jag är glad att slippa krångla med slinga, ser hur struligt det kan vara för mina grannar.
Man kan ställa in exakt allt med klippningen, vinklar, hur tätt mellan klippraderna, klippschema, zoner, hur många varv runt kanterna den ska gå m.m.
Den går väldigt exakt där jag ställt in längs kanterna.
Den är inte ute och klipper så många timmar i veckan jämfört med de som går slumpmässigt.

Det som är negativt enligt mig med Yuka är att
-endast 1 hjul fram. Har fastnat ett par gånger i hål i gräsmattan. Är ju bara att fylla igen hålen så fastnar den inte där igen men ändå.
-Den behöver bra wifi-uppkoppling där laddstationen står, annars måste man ansluta med blåtand för att använda appen och flytta roboten till en plats med täckning när det är dags att uppdatera
-låter lite mer än de dyra Husqvarna jag jämfört med. Stör mig inte så mycket då jag skickar hem den om den klipper i närheten där vi är.

• Gilla
3KGT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.