Vilken är den bästa avståndsmätaren och hur exakt mäter de?

• Gilla
CFj
  • Laddar…
Den bästa är den du trivs med och som uppfyller dina önskemål.
Lasertekniken är så billig och pålitlig idag att man har under millimetern felmarginal upp till i alla fall 50 m. Lika bra som ett klass I-måttband. En mätare från 1000:- och uppåt skulle jag säga. Extrafunktioner som att kunna logga mätningar i en app via Bluetooth är användbart.
Har själv en Bosch GLM50C sedan ett par år och är helt nöjd. Det finns andra i samma prisklass som är lika bra.

• Gilla
ante.b
  • Laddar…
K
Jag har en motsvarande Bosch Universal Distance 40C sedan många år. Utan app dock.
Fungerar bra för det jag använder dem för, på längre avstånd där avståndsmätaren är en fördel är knappast sub mm precision av extrem betydelse.

Så beror ju helt på vad du ska ha den till..

C
Har använt Bosch GLM 40 rätt många år och irriterar mig på att "avtryckarknappen" av membrantyp är sådan att man lätt rubbar måttet när man skall skjuta av. Vilket gör det svårt att "skjuta prick" på längre håll eller ta ett helt vinkelrätt mått. I praktiken blir det ofta tvåhandsfattning och att ta måttet 3 gånger och välja den lägsta siffran. Under tiden hinner det ofta slockna så man får trycka igång det igen...

Appen är också helt värdelös. Hade en förhoppning att appen skulle underlätta dokumentationen när man mäter upp något, men det är mycket mer effektivt att använda papper och penna.

GLM 50 kanske är bättre? Den har iallafall lite mer rejäla knappar.

Här kan jag skina lite!
Jag har nyligen köpt lasermätare till jobbet och det finns egentligen bara ett enda svar på din fråga. Den bästa avståndsmätaren finns inte. Du måste definera vad du ska mäta med den, i vilka miljöer och vad just du behöver för funktioner.
Jag landade tillslut i två alternativ som kunde uppfylla mina kriterier; Bosch PRO GLM 50-27 CG och Leica Disto D2G.
Valet föll på Leican för dess utfällbara bakstycke som gör det lättare att mäta från både inner och ytterhörn.
Vad gäller precision så för att få en verklig precision bättre än typ ±2mm så måste du spendera obscena mängder pengar.

• Gilla
ElectraGlide
  • Laddar…
Jag har en Leica Disto X4. Vald för att een hade högre noggranhet än bosch
Noggranhet +- 1.0 mm (bocharna ligger på 1.5 mm)
Vinkelnogrannhet 0,2° för att mäta punkt till punkt. T.ex hur lång en hängränna är, utan att behöva klättra upp.
Max Avstånd 150m
Inbyggd kamera med 4X zoom (superbra på längre avstånd)
Ip65

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.