74 840 läst ·
210 svar
75k läst
210 svar
Bästa slinglösa robotgräsklipparen 2025
Bra pris på Ecovac goat 1600 rtk nu. 10900. Dock känns det lite onödigt att den ska gå så fort. 0,7 m/s.
Är det någon som har en sådan och vet om man kan ställa ner hastigheten?
Hög hastighet försämrar klippresultatet och sliter mer på klipparen och gräsmattan.
Är det någon som har en sådan och vet om man kan ställa ner hastigheten?
Hög hastighet försämrar klippresultatet och sliter mer på klipparen och gräsmattan.
Jag har en sådan. Jag har den urkopplad nu så jag kan inte se vilka inställningar jag har men är rätt säker att det gick att ställa in att den skulle köra i 0.4 m/s.G Gustav E skrev:
Överlag tycker jag den fungerat bra under sommaren. Var en inkörningsperiod för att få kartan rätt mot slänter och liknande. Sedan har den tuggat på bra hos oss (ca 1000kvm klippyta).
Blir intressant att se hur den står sig i längden. Men jag hade köpt den igen i nuläget. Speciellt med tanke på det priset.
Sitter och väljer mellan en Mammotion Yuka mini 800 eller en Luba mini AWD 800 till nya kåken.
En platt gräsmatta som inte är större än max 400m² och på 2 sidor av huset (allt sammanhängande).
Vad jag kunnat se är den hyfsat ojämn men det kommer jag försöka jämna ut efterhand.
Finns några enstaka träd och kommer säkert ligga en och annan leksak på gräset lite då och då.
Har också ett staket som den ska klippa en bit utanför så ska runda ett antal staketstolpar.
Finns också en "parkering" (2 rader plattor 50x50 med gräs mellan) så där kommer det antingen stå ett släp eller ev. bilen.
En Yuka min 800 lär definitivt räcka men är det något man missar mot Luba mini (förutom AWD)?
Betalar hellre lite mer nu än att upptäcka att man saknar vissa saker när man handlat.Yuka mini finns för 7700:- och Luba mini 11500:- så ändå hyfsad prisskillnad.
En platt gräsmatta som inte är större än max 400m² och på 2 sidor av huset (allt sammanhängande).
Vad jag kunnat se är den hyfsat ojämn men det kommer jag försöka jämna ut efterhand.
Finns några enstaka träd och kommer säkert ligga en och annan leksak på gräset lite då och då.
Har också ett staket som den ska klippa en bit utanför så ska runda ett antal staketstolpar.
Finns också en "parkering" (2 rader plattor 50x50 med gräs mellan) så där kommer det antingen stå ett släp eller ev. bilen.
En Yuka min 800 lär definitivt räcka men är det något man missar mot Luba mini (förutom AWD)?
Betalar hellre lite mer nu än att upptäcka att man saknar vissa saker när man handlat.Yuka mini finns för 7700:- och Luba mini 11500:- så ändå hyfsad prisskillnad.
Yuka mini kräver mer service (rengöra / smörja) på framhjulen .Dede77 skrev:
Sitter och väljer mellan en Mammotion Yuka mini 800 eller en Luba mini AWD 800 till nya kåken.
Luba mini har bättre hinderdetektering (fler sensorer + kamera)
Nån som har erfarenhet av Stiga? Klickade hem Stiga A1500, kampanj med 50% rea från 32k till 16k. Har en ojämn trädgård med flera stora träd, buskage mm. Ska man testa den redan nu i nov/december om det inte är snö ute bara för att se så att den fungerar på tomten?
Har inte dina träd tappat alla sina löv 🤔G Grönlekman skrev:
Jag själv har min RTK antenn på vinden på mitt bostadshus , ej att rekommendera för alla men för mig fungerar det bra .G Grönlekman skrev:
Löv på träd + barrträd dämpar satellit signalerna till RTK och klippare .
Fri sikt är det som är optimalt .
Klipparen har ett minne av sin karta så den kan orientera sig i 300 m , detta utan satellitmottagning .
Har noll erfarenhet av Stiga .
Stiga ska ha en patenterad teknik, kopierar från deras sida:Tomture61 skrev:
Jag själv har min RTK antenn på vinden på mitt bostadshus , ej att rekommendera för alla men för mig fungerar det bra .
Löv på träd + barrträd dämpar satellit signalerna till RTK och klippare .
Fri sikt är det som är optimalt .
Klipparen har ett minne av sin karta så den kan orientera sig i 300 m , detta utan satellitmottagning .
Har noll erfarenhet av Stiga .
- STIGAs patenterade Active Guidance System - AGS förutsäger tillgängligheten av GPS-signaler och möjliggör en effektiv klippning
Borde finnas samma möjligheter i appen som i den vanliga luban och där kan man välja slumpmässig vinkel.M marw77 skrev:
Alla Mammotions modeller (Luba - Yuka) kan man ställa in som man önskar få det klippt .M marw77 skrev:
Mao. man kan programmera att klippa nord till syd eller öst till väst + alla grader där emellan .
Även slumpmässig vinkel .
Vad bra. Då är det dom som inte vet. Då blir det troligen ett köp nu för min del nu när det är bättre priserTomture61 skrev: