3 102 läst ·
31 svar
3k läst
31 svar
Bästa räntevillkoren för tillfället?
Är det någon som lyckats förhandla till sig livförsäkring, låneskydd till lånen?
Var på banken i veckan och fick 4.9% på kreditivet med 1000:- som enda avgift, 0,5% rabatt på bolån samt gratis slutvärdering. Upplåning 85% (FSB).
Tänkte, om det går, försöka få med någon försäkring, typ liv, till detta.
Var på banken i veckan och fick 4.9% på kreditivet med 1000:- som enda avgift, 0,5% rabatt på bolån samt gratis slutvärdering. Upplåning 85% (FSB).
Tänkte, om det går, försöka få med någon försäkring, typ liv, till detta.
Vårt lån hos SEB är amorteringsfritt i fem år och sedan var det inget problem att få amorteringsfritt i fem år till. Om nu det är något att sträva efterPinger skrev:
Hej
Kan bara instämma med Inger och M@ze om SEB. Bra räntor och fritt hur man vill göra med amortering. Kan ha att göra med att SEB har beslutat att ta marknadsandelar på bolånemarknaden där man tidigare varit relativt små.
/Fredrik
Kan bara instämma med Inger och M@ze om SEB. Bra räntor och fritt hur man vill göra med amortering. Kan ha att göra med att SEB har beslutat att ta marknadsandelar på bolånemarknaden där man tidigare varit relativt små.
/Fredrik
Eftersom jag är ganska ny inom detta område har jag ytterligare en fråga:
Låt säga att man delar lånet i tre delar. T.ex. 1/3 rörligt, 1/3 på 3 år och 1/3 på 5 år, och man har förhandlat fram en "bra" ränta. Vad händer sedan när det har gått 3 resp. 5 år? Sitter man då "fast" i rävsaxen och banken erbjuder skamräntor? Eller är det något man skriver in redan nu att man ska ligga så många % under deras listor?
Hur går man tillväga?
Önskar höra från några med erfarenhet.
Ola
Låt säga att man delar lånet i tre delar. T.ex. 1/3 rörligt, 1/3 på 3 år och 1/3 på 5 år, och man har förhandlat fram en "bra" ränta. Vad händer sedan när det har gått 3 resp. 5 år? Sitter man då "fast" i rävsaxen och banken erbjuder skamräntor? Eller är det något man skriver in redan nu att man ska ligga så många % under deras listor?
Hur går man tillväga?
Önskar höra från några med erfarenhet.
Ola
Vi fick våra lån med en viss rabatt på några tiondels procentenheter under deras listor, både rörligt och bundet (efter att ha sagt att vi skulle få det på en konkurrerande bank). Dessutom lyckades vi få samma rabatt (utan att ens diskutera det) när vi sedan även köpte en liten skogsfastighet. Fördelen med rörliga lån är att man när som helst kan börja förhandla igen med olika banker om bästa villkoren, utan att behöva tänka på att lösa in (bundna) lån.
Tyvärr så sitter man lite i rävsaxen på lång sits. Tror det är omöjligt för en bank att lova, juridiskt, att man skall få samma rabattsats för all framtid. Det faller på sin egen orimlighet. En enskild bankman kan ju lova dig samma rabatt och kanske till och med hålla sitt löfte men om han/hon slutar på banken så står man där...
Däremot så kan man få banken att placera pantbreven så att de kan, separat, lösas. Dvs när det är dags för ett av lånen att läggas om så har du möjlighet att flytta det lånet till annan bank om inte din nuvarande bank kan matcha bästa ränterabatten. Nyckel är att få en bra förhandlingssits under hela sitt boende och kanske, när andan faller på, visa banken sin "otrogenhet".
Hej
Jag tror inte att det är en lösning att dela upp i flera pantbrev. Om man har en relativt hög belåning är säkerheten i det sist uttagna pantbrevet inte lika bra som i det första. Det innebär att banken förmodligen kommer att kräva att lägga upp lånen på alla pantbrev.
Vill man dela pantbrevet så går det att göra i ett senare läge för en liten avgift.
Man kan kanske tänka sig att lägga lånen på löpptider som gör att de förfaller samtidigt, 2 och 4 år kanske?
/Fredrik
Jag tror inte att det är en lösning att dela upp i flera pantbrev. Om man har en relativt hög belåning är säkerheten i det sist uttagna pantbrevet inte lika bra som i det första. Det innebär att banken förmodligen kommer att kräva att lägga upp lånen på alla pantbrev.
Vill man dela pantbrevet så går det att göra i ett senare läge för en liten avgift.
Man kan kanske tänka sig att lägga lånen på löpptider som gör att de förfaller samtidigt, 2 och 4 år kanske?
/Fredrik
Hej Inger
Det finns inga krav från SEB i de diskussioner vi har haft och jag har frågat om hur mycket man behöver amortera. Det ligger helt upp till oss.
Nu har vi varit kunder i banken i många år. Det kanske spelar in.
/Fredrik
Det finns inga krav från SEB i de diskussioner vi har haft och jag har frågat om hur mycket man behöver amortera. Det ligger helt upp till oss.
Nu har vi varit kunder i banken i många år. Det kanske spelar in.
/Fredrik
Hej igen
Vi har haft kontakterna med vår bank i Karlstad och inte med några stockholmare.
Banken kan säkert ändra sina villkor framöver. Det gäller såväl de ränterabatter som erbjuds som de avbetalningsvillkor man har. Men jag skulle i och för sig inte våga sätta mig i en situation där det blir ekonomiskt omöjligt att bo kvar om jag tvingades betala av lånet på 50 år.
mvh/Fredrik
Vi har haft kontakterna med vår bank i Karlstad och inte med några stockholmare.
Banken kan säkert ändra sina villkor framöver. Det gäller såväl de ränterabatter som erbjuds som de avbetalningsvillkor man har. Men jag skulle i och för sig inte våga sätta mig i en situation där det blir ekonomiskt omöjligt att bo kvar om jag tvingades betala av lånet på 50 år.
mvh/Fredrik
Hej Micke!
Klart det går väl alltid att försöka pruta... men jag kan ju säga att hade jag fått 3,5% på byggkreditivet hade jag varit svinglad! Kolla så du inte har nån kostsam bötesklausul när du sen ska lägga upp slutlånet utan kan byta bank och kör på det du fått. När det sen blir dags att lägga upp lånet DÅ kan du spela bankerna mot varandra! Det är ju de räntorna du får leva med länge eller hur? Byggkred. räntan har man ju inte så värst länge och din är ju redan låg -eller hur! Ja så skulle jag tänka i alla fall...
Klart det går väl alltid att försöka pruta... men jag kan ju säga att hade jag fått 3,5% på byggkreditivet hade jag varit svinglad! Kolla så du inte har nån kostsam bötesklausul när du sen ska lägga upp slutlånet utan kan byta bank och kör på det du fått. När det sen blir dags att lägga upp lånet DÅ kan du spela bankerna mot varandra! Det är ju de räntorna du får leva med länge eller hur? Byggkred. räntan har man ju inte så värst länge och din är ju redan låg -eller hur! Ja så skulle jag tänka i alla fall...
Ja, vi får också ränterabatt i den storleken, dvs 0,55 %. Har prutat bort uppläggningsavgiften (prutade första gången till halva avgiften och vid andra prutningen fick vi bort den helt). Har även prutat på kreditivräntan, men lyckades endast komma ner till 5,5 %, men det beror till en del på var man ska bygga. Men, som sagt, den räntan hoppas man inte behöva utnyttja så länge! Hoppas huset kommer upp snabbt!
Vi skrev i dagarna, till slut, på kreditivet med ränta på 4.35% samt 5000 i kreditivkostnad varav 4000 återgår om vi binder bolånen med samma bank. Ränterabatter på 0,5% utan andra tillkommande avgifter.
En halv procent eller liknande upp eller ner på kreditivet är försummbart jämfört med vad räntan på bolånen sätts till. Bättre att lägga krut på den rabatten än rabatten på kreditiven.
Dessutom så kan det vara bra att planera och sätta sig i en bra förhandlingssits inför nästa vända med banken (kanske långt fram i tiden). D.v.s. då det är dags att binda om lånen. Gäller samma rabattsats då eller är man tvungen att ta vad som erbjuds....
En halv procent eller liknande upp eller ner på kreditivet är försummbart jämfört med vad räntan på bolånen sätts till. Bättre att lägga krut på den rabatten än rabatten på kreditiven.
Dessutom så kan det vara bra att planera och sätta sig i en bra förhandlingssits inför nästa vända med banken (kanske långt fram i tiden). D.v.s. då det är dags att binda om lånen. Gäller samma rabattsats då eller är man tvungen att ta vad som erbjuds....
Ja, det spelar roll. Det är kombinationen av det du skriver som påverkar vilkoren.Ken skrev:
Din privatekonomi (dvs. skillnaden mellan fasta utgifter och inkomster) spelar också stor roll. Belåningsgraden (dvs. ditt lånebelopp kontra värdet på huset/säkerheten) spelar också stor roll.
Jag och min kompis bode i våra g:a hus i samma kommun, nu har vi flyttat och byggt hus. Han har högre belåningsgrad på ett billigare hus jämfört med mig. Men mitt hushåll har dessutom högre årsinkomst med likvärdiga utgifter ( samma antal barn,bilar etc.).
Jag får bättre rabatter/vilkor än min kompis.
Det är två parameterar som är viktiga här, jag har bara mitt hus belånat till 65% av värdet. Och tjänar 200-300' mer. Det gillar bankerna, eftersom deras "risk" anses vara lägre.
Olika banker har olika system, ex. så är SEB mer centralt styrda än ex. Handelsbanken. FSB gav mig olika vilkor beroende på om jag pratade med dom i två olika kommuner.
Som nån skrev så är mitt tips också att spela ut dom mot varandra. Men räkna på allt. Nordea försökte se "attraktivare" ut en gång för mig genom att ge mer rabatt men samtidigt kräva högre amortering. Hurvida det är bättre eller inte beror på mer än bara rabatter.
Sänkte pris min rörliga ränta 0,25% idag genom att per email påpeka för min bankkontakt att SEB återigen ger mig bättre vilkor "på webben" än jag har hos HSB. Så nu ligger jag på - 0,75%. Vilket är lägre än SBAB, fast jag är kund hos HSB. Som åtminstone inte "ser" billiga ut om man tittar på deras officella siffror.
(SEB's officiella räntor är lägre än HSB, och "alla" vet hur dom ger rabatter. Åtminstone dom på konkurrentbankerna ...)
-Thomas
En paramter till är att det är bara bottenlånet som ligger hos SEB Bolån (internt i deras värld) om jag minns rätt så är 70% den delen som "lånas upp" centralt. Resten går på "lokal" kontoret "konto". Och om du då vill låna ex. 79% så har "lokal" bossen mer beslutsrätt över dom siste 4%.Charlie skrev:
Olika kontor i olika områden/kontor har olika vilkor, och belopp upp till 2MSEK fattas beslutet på kontoret. SEB "centralt" bara slussar pengar.
-Thomas som inte jobbar på SEB.