16 154 läst ·
43 svar
16k läst
43 svar
Bästa cirkelsågen för runt 2000kr?
Du skrev nåt om en tung såg också.
Och så är det, springer du omkring och sågar lite här och där och inte alltid med perfekt ergonomisk ställning uppskattar du snabbt låg vikt och smidigt format.
Står man mer eller mindre permanent vid ett arbetsbord t.ex. då spelar vikt och storlek mycket mindre roll.
Och så är det, springer du omkring och sågar lite här och där och inte alltid med perfekt ergonomisk ställning uppskattar du snabbt låg vikt och smidigt format.
Står man mer eller mindre permanent vid ett arbetsbord t.ex. då spelar vikt och storlek mycket mindre roll.
Nu väckte du en gammal tråd jag skrev i för länge sedan. 
Att den är lite enklare än C6BU2 stör mig inte.
Avsaknaden av motorbroms kan jag ganska lätt leva utan...
Det kanska stora gapet mellan basplatta och klingskydd, som jag skrev om tidigare i tråden, har jag i verkliga livet inte direkt upplevt som något problem. Men jag har ju än så länge inte petat in något finger där än.
Nä, den stora nackdelen är bristen på klyvkniv. Hur jag än vänder och vrider på det så är det allt för ofta som det märks, genom att det börjar gå tungt, genom att det rycker och hoppar och genom att snitten ser förjävliga ut med flera klingspår i olika höjder (om ni förstår, svårt att förklara).
Men i allt övrigt har jag varit nöjd. Kapar jag bort en kortare bit av en regel så märks ju inte problemet alls, likaså om man klyver bort en remsa eller sågar i förankrat material. Då märks det istället hurpass fin såg det annars är.
Så mitt tips, skippa C6MFA, köp en C6BU2 istället, och gärna i kampanj med klingsetet, för det verkar dyka upp regelbundet.
OK, nu recenserar jag den, väldigt länge efter köpet så nu har den löpt genom några meter plank.Mikael_L skrev:**klipp***I fredags köpte jag en Hitachi C6MFA. Någon sorts budgetvariant av C6BU2.
***klipp***
Jag har inte provkört maskinen än, så någon recension får ni nog inte förrän till våren någon gång. Då är kampanjen slut... Tror den löpte fram till någon dag i feb...
Så detta är alltså ett köptips för de som går och grunnar på att köpa en lite bättre maskin än en hobbymaskin.
Att den är lite enklare än C6BU2 stör mig inte.
Avsaknaden av motorbroms kan jag ganska lätt leva utan...
Det kanska stora gapet mellan basplatta och klingskydd, som jag skrev om tidigare i tråden, har jag i verkliga livet inte direkt upplevt som något problem. Men jag har ju än så länge inte petat in något finger där än.
Nä, den stora nackdelen är bristen på klyvkniv. Hur jag än vänder och vrider på det så är det allt för ofta som det märks, genom att det börjar gå tungt, genom att det rycker och hoppar och genom att snitten ser förjävliga ut med flera klingspår i olika höjder (om ni förstår, svårt att förklara).
Men i allt övrigt har jag varit nöjd. Kapar jag bort en kortare bit av en regel så märks ju inte problemet alls, likaså om man klyver bort en remsa eller sågar i förankrat material. Då märks det istället hurpass fin såg det annars är.
Så mitt tips, skippa C6MFA, köp en C6BU2 istället, och gärna i kampanj med klingsetet, för det verkar dyka upp regelbundet.
Jag köpte min C6BU för ca 3 år sen hos Stimus i Sollentuna . Stimus finns även i Solna. En bit att åka från Huddinge dock...freee skrev:
Hihi!
Blandar mellan festool TS75 och makitastorsäljaren 5604R. Kanske kunde vara lite starkare? Men den gör allt sitt jobb.
Bättre att investera under en längre tid och köpa det man vill ha. Extremfall får man hyra något.
Lagavulin
Blandar mellan festool TS75 och makitastorsäljaren 5604R. Kanske kunde vara lite starkare? Men den gör allt sitt jobb.
Bättre att investera under en längre tid och köpa det man vill ha. Extremfall får man hyra något.
Lagavulin
Ta och snabbögna igenom den här tråden:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/117303-cirkelsag-igen.html
Instämmer i Nimajneb att med tanke på vad du nämner du ska bygga så låter en kap&ger mer lämplig.
Risken är väl att man har en av var snart när man fått blodad tand av snickrandet.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/117303-cirkelsag-igen.html
Instämmer i Nimajneb att med tanke på vad du nämner du ska bygga så låter en kap&ger mer lämplig.
Risken är väl att man har en av var snart när man fått blodad tand av snickrandet.
Tips: Hitachi C6MFA 1195 kr på Jula just nu!
http://www.jula.se/cirkelsag-c6mfa-1010-w-o165-mm-135032
http://www.jula.se/cirkelsag-c6mfa-1010-w-o165-mm-135032
Nu ska jag inte lura någon att köpa denna, men jag har en och är helnöjd! Däremot ger jag mig inte på alltför tunga uppgifter, men med klingan som följer med som är jättetunn (1,2mm?) är perfekt för att såga spår i panel och väggar för att trycka in plåtbleck osv. Sen använder jag den till fullir, tex osb skivor som det kanske är grus på osv.Mikael_L skrev:
Jo, lätt och behändig är den med. Så är man medveten om riskerna men behöver en liten smidig maskin som har tunn klinga och är billig så varför inte. Jag anser att det är bra att ha 2 av alla verktyg, ett för finlir och ett för skitjobb.
Jag hittade en C7BU2 på Fredells i fredags - demoex. Tyckte den såg lite skruttig ut så den fick ligga. Klingskyddet var lite repigt och det fattades några rattar etc. När jag fått sova på saken och dessutom lagat diskmaskinen själv (och därmed fått ett budgetöverskott på säkert 1500kr) bestämde jag mig för att det kanske inte var ett så dumt köp ändå. Tillbaka till Fredells idag - rattarna som fattades fanns bakom disken, reporna på klingskyddet kom av konsolen i hyllan som sågen förvarats i.
Det som saknas är ett parallellanslag, men det kan ju inte vara så blodigt dyrt att komplettera med.
Eftersom den blåa bosch jag använt några år vill hem till sin rätta ägare (farsan) så passade detta rätt bra ändå. Efter att ha läst denna tråd (och några andra) så verkar det som att 900kr för denna såg är rätt ok?
Det som saknas är ett parallellanslag, men det kan ju inte vara så blodigt dyrt att komplettera med.
Eftersom den blåa bosch jag använt några år vill hem till sin rätta ägare (farsan) så passade detta rätt bra ändå. Efter att ha läst denna tråd (och några andra) så verkar det som att 900kr för denna såg är rätt ok?
Klicka här för att svara
