Jaha, då var det dags för ny cirkelsåg efter att den gamla gett upp.

Klämde lite på blå Bosch (hette nåt med 55) och den verkade ju helt ok men finns det nåt bättre eller mer prisvärt där ute? :)

Filip

Totte_S
Hitachi c6bu2, uppföljaren till c6bu. Brukar finnas för 1995 ink. moms,(tror företag i Big-gruppen har det just nu) ibland kampanjer med låda eller tre klingor för samma pris, eller 2495:-
Jag har inte kört Boschen, men Hitachin har jag, och den har varit lite av " industristandard" för väldigt många snickare. Jag tycker den är helt suverän, framförallt för att den har ett stort greppvänligt reglage för djupinställningen så du kan justera sågdjupet med tjocka handskar, och en effektiv klingbroms.

P
Min röst faller också på Hitachin.

Jag fick efter lite letande tag på ett ex av den gamla modellen som jag är helnöjd med. Jag gillar motorbromsen och att klingskyddets handtag är väl tilltaget. Man hittar det alltid direkt när man ska dra undan kåpan.
C6BU2 har väl blivit något klumpigare, och sen kan jag inte begripa varför man har designat den som man har gjort. Det måste ha varit en tysk i farten...

Jag sågar också med C6BU2, mycket skön, smidig och klingbromsen är pricken över i.

Sen gillar jag "Alien" designen =)

Oj, det gick fort.

Får definitivt ta mig en titt på Hitachin designen till trots. ;)

DeWalt är inte aktuellt (allergisk mot den plastiga plasten) men är det någon som vet hur Makitas sågar står sig?

Jag röstar också på Hitachis C6BU2. Har både en sådan och den äldre C6BU.. Båda är exakt lika bra..
Håller med om att C6BU2 ser för eländig ut men den fungerar perfekt.

Har själv (misstänker jag) den blåa Boschen som du nämner. Tycker den är kanon, men jag saknar klingbromsen. Har faktiskt inte testat Hitachin men av alla lovord att döma är den steget vassare än Boschen.

Hitachin verkar ju helt klart vara forumfavorit.

Har aldrig använt en cirkelsåg med klingbroms men jag förmodar att den minskar risken för att av misstag komma åt nåt med den annars roterande klingan efter man sågat klart?

Jag gillar adidasdojjan (C6BU2), min bästa investering. Tidigare var jag skeptisk till cirkelsågar, nu ser jag den som ett kirurgredskap, och den ligger ju även helt rätt med tanke på din budget.

Om jag skulle satsa mina pengar på EN handcirkel, skulle jag överväga Hitachi C7BU. 6:an är suverän, men ibland saknar jag lite sågdjup. 7:an kan snedsåga en 45 regel i 45 grader och kapa en 63 mm kertobalk. Det klarar inte 6:an. 7:an är bara något dyrare än 6:an.

Det finns en 9:a också, men den är lite dyrare och verkar en aning klumpig:

http://www.24tools.de/store/1003/pd-1700425060.php?categoryId=20

http://www.24tools.de/store/1003/pd-266206104.php?categoryId=20

http://www.24tools.de/store/1003/pd390642242.php?categoryId=20

Jag måste sticka ut o lägga min röst på min Bosch gks 55 ce här..........tycker den är bättre designad med skalor för djup o bredd på snitten (kanske finns på nyare Hitachiklingor, men den vi jobbar med på firman har det iaf inte) o dessutom upplever jag min Boschklinga som starkare o med ett för mig mer passande grepp. Att man dessutom kan köpa till skena o få riktigt raka snitt är ju också ett plus.
Det enda jag saknar är ett längre handtag för klingskyddet, det finn på modellen som heter bara gks 55, men inte på min, kan inte begripa varför...
Kläm lite på båda o försök att få provköra också, lycka till med maskinen, vilket det nu blir!

Vill man ha lite sågdjup i cirkeln vilket definitivt kan vara bra ibland kan jag även tipsa om Hiltis WSC-265. Den har vi haft rätt länge och den är ett riktigt kraftverk. Att den dessutom har sänkfunktion är kanon i vissa fall.
Men den är en rätt rejäl klump och absolut inget alternativ till Hitachiklingorna - snarare ett komplement.
Och just det ja - den är rätt mycket dyrare än 2.000 också ;)

Jan-L skrev:
Jag måste sticka ut o lägga min röst på min Bosch gks 55 ce här..........tycker den är bättre designad med skalor för djup o bredd på snitten (kanske finns på nyare Hitachiklingor, men den vi jobbar med på firman har det iaf inte) o dessutom upplever jag min Boschklinga som starkare o med ett för mig mer passande grepp. Att man dessutom kan köpa till skena o få riktigt raka snitt är ju också ett plus.
Det enda jag saknar är ett längre handtag för klingskyddet, det finn på modellen som heter bara gks 55, men inte på min, kan inte begripa varför...
Kläm lite på båda o försök att få provköra också, lycka till med maskinen, vilket det nu blir!
Att kunna köpa till skena ser jag som ett STORT plus! I mitt fall sågar jag skivor eller motsvarande hälften av gångårna cirkelsågen kommer fram. Definitivt intressant (och så slipper man Gröna lyktan-dräkten utanpå).

Innan jag köpte min C6BU2 så kollade jag runt på nätet och såg till min förtjusning att det fanns en skena motsvarande Festool´s även till Hitachis sågar. Så jag köpte sågen och är fortfarande skitnöjd med den, MEN för drygt en månad sedan tänkte jag göra slag i saken och beställa en skena, ringde till Hitachi Sverige då min ÅF inte kunde få fram den, svaret blev snabbt och kort:

"- Vi tar inte in skenan till Sverige, den är för dyr, ca 2000:-, när de gör en till bättre pris så kommer den hit."

Så det finns en som kostar skjortan och det kommer en billigare, om du ids vänta :)

Det är väl enda nackdelen med Hitachis cirklar om man nu måste ha en skena.

Kemi skrev:
Innan jag köpte min C6BU2 så kollade jag runt på nätet och såg till min förtjusning att det fanns en skena motsvarande Festool´s även till Hitachis sågar. Så jag köpte sågen och är fortfarande skitnöjd med den, MEN för drygt en månad sedan tänkte jag göra slag i saken och beställa en skena, ringde till Hitachi Sverige då min ÅF inte kunde få fram den, svaret blev snabbt och kort:

"- Vi tar inte in skenan till Sverige, den är för dyr, ca 2000:-, när de gör en till bättre pris så kommer den hit."

Så det finns en som kostar skjortan och det kommer en billigare, om du ids vänta :)

Det är väl enda nackdelen med Hitachis cirklar om man nu måste ha en skena.
Trist inställning från Hitachis sida. Men möjligheten att importera den själv finns ju alltid även om den är både otymplig och känslig :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.