16 154 läst ·
43 svar
16k läst
43 svar
Bästa cirkelsågen för runt 2000kr?
Tack för tipset. Blev en C7BU2 efter att ha klämt på de två storlekarna. 6an är helt klart den smidigare av de två men 7an känns starkare och klarar djupare skär. Prisskillnaden för mig var en hundring.mattiasp skrev:
Skena finna att köpa till Boschs modeller för er som är intresserade...
Tack för all hjälp.
Dags att väcka en äldre tråd igen. 
I fredags köpte jag en Hitachi C6MFA. Någon sorts budgetvariant av C6BU2.
Den enda featuren jag kan se att jag missar och kan sakna lite är klingbromsen, C6MFA snurrar på ett tag efter att man släppt strömbrytaren som de flesta andra sågar.
Sen har den ett lite enklare handtag och enklare basplatta, men helt OK iaf.
Som fördelar kan man väl isåfall, förutom priset, nämna att den väger ett hg mindre samt att den inte ser ut som en Adidasdojja.
Nu till det trevligaste, iom att den just nu är som kampanjvara från Hitachi, så fick jag en sådan här för 1480:- (inkl moms), och då medföljer det dessutom en liten snygg alumiumbox med tre extra klingor, en 14, en 24 och en 40 tänders. Förutom den 30T som följer med själva maskinen.
Bara klingorna borde väl kosta 1/3 till 1/2 av hela paketet ...
Jag har inte provkört maskinen än, så någon recension får ni nog inte förrän till våren någon gång. Då är kampanjen slut... Tror den löpte fram till någon dag i feb...
Så detta är alltså ett köptips för de som går och grunnar på att köpa en lite bättre maskin än en hobbymaskin.
I fredags köpte jag en Hitachi C6MFA. Någon sorts budgetvariant av C6BU2.
Den enda featuren jag kan se att jag missar och kan sakna lite är klingbromsen, C6MFA snurrar på ett tag efter att man släppt strömbrytaren som de flesta andra sågar.
Sen har den ett lite enklare handtag och enklare basplatta, men helt OK iaf.
Som fördelar kan man väl isåfall, förutom priset, nämna att den väger ett hg mindre samt att den inte ser ut som en Adidasdojja.
Nu till det trevligaste, iom att den just nu är som kampanjvara från Hitachi, så fick jag en sådan här för 1480:- (inkl moms), och då medföljer det dessutom en liten snygg alumiumbox med tre extra klingor, en 14, en 24 och en 40 tänders. Förutom den 30T som följer med själva maskinen.
Bara klingorna borde väl kosta 1/3 till 1/2 av hela paketet ...
Jag har inte provkört maskinen än, så någon recension får ni nog inte förrän till våren någon gång. Då är kampanjen slut... Tror den löpte fram till någon dag i feb...
Så detta är alltså ett köptips för de som går och grunnar på att köpa en lite bättre maskin än en hobbymaskin.
Nu när jag satt och tittade lite på sågen (och bara längtade att få sätta den i någon träbit), så slog det mig att det var en rätt rejäl glipa mellan klingskyddet och basplattan när klingskyddet är nerfällt (skyddande alltså). Det är inga problem att få in ett finger eller kanske 2 där imellan.
Jag är inte säker på om det är ovanligt tokigt, jag måste kolla in några andra sågar först, det kanske brukar se ut så där ...!
Sen, om man nu håller på att få in ett finger eller nåt annat just där, så är iofs funktionen på ett klingskydd ändå att det öppnar sig, på alla sågar.
Jag tänkte bara att jag kan nämna det, till den som ger sig iväg och kikar och klämmer på en sådan här maskin.
Jag är inte säker på om det är ovanligt tokigt, jag måste kolla in några andra sågar först, det kanske brukar se ut så där ...!
Sen, om man nu håller på att få in ett finger eller nåt annat just där, så är iofs funktionen på ett klingskydd ändå att det öppnar sig, på alla sågar.
Jag tänkte bara att jag kan nämna det, till den som ger sig iväg och kikar och klämmer på en sådan här maskin.
Jo, det är lite ovanligt stor öppning.
Jag kilade in på Bauhaus idag på väg hem, bara för att kolla lite snabbt hur andra sågar är. Visst varierar det lite, men nästan alla var så pass skyddade att det inte gick att komma åt klingan med ett finger utan att flytta klingskyddet lite iaf. En enda såg hade ungefär likadant som den här hitachin, men då har dom ju rätt många sågar på Bauhaus som jag kollade mot, metabo, skil, aeg, makita, B&D och allt vad det nu var...
Nåja, jag struntar i detta "bekymmer" nu. Handklingan är jag fortfarande så pass försiktig med att jag inte släpper eller lägger undan den förränn maskinen tystnat. Jag rör knappt maskinen ifrån den position den är i, när jag gjort snittet färdigt.
I den nyss uppseglade skruvdragartråden så nämns ett extrapris på AEG på Fredells i sthlm. Jag såg på deras hemsida att dom även har Hitachi C6BU2 för 2500:- inkl plastväska samt detta klingset med 3 extra klingor. Kanske kan vara något... Dock är det väl inte så superroligt att åka söder om storstan bara för en såg. Men om du har något annat ärende kanske ....
Jag kilade in på Bauhaus idag på väg hem, bara för att kolla lite snabbt hur andra sågar är. Visst varierar det lite, men nästan alla var så pass skyddade att det inte gick att komma åt klingan med ett finger utan att flytta klingskyddet lite iaf. En enda såg hade ungefär likadant som den här hitachin, men då har dom ju rätt många sågar på Bauhaus som jag kollade mot, metabo, skil, aeg, makita, B&D och allt vad det nu var...
Nåja, jag struntar i detta "bekymmer" nu. Handklingan är jag fortfarande så pass försiktig med att jag inte släpper eller lägger undan den förränn maskinen tystnat. Jag rör knappt maskinen ifrån den position den är i, när jag gjort snittet färdigt.
I den nyss uppseglade skruvdragartråden så nämns ett extrapris på AEG på Fredells i sthlm. Jag såg på deras hemsida att dom även har Hitachi C6BU2 för 2500:- inkl plastväska samt detta klingset med 3 extra klingor. Kanske kan vara något... Dock är det väl inte så superroligt att åka söder om storstan bara för en såg. Men om du har något annat ärende kanske ....
Lindarn tar 2295:-Mikael_L skrev:Jo, det är lite ovanligt stor öppning.
I den nyss uppseglade skruvdragartråden så nämns ett extrapris på AEG på Fredells i sthlm. Jag såg på deras hemsida att dom även har Hitachi C6BU2 för 2500:- inkl plastväska samt detta klingset med 3 extra klingor. Kanske kan vara något... Dock är det väl inte så superroligt att åka söder om storstan bara för en såg. Men om du har något annat ärende kanske ....
http://www.lindarn.se/nyheter_view.asp?nyhetId=7
Försöker få liv i denna tråden istället för att skapa en ny då jag också ska införskaffa mig en ny bra cirkelsåg i ovannämnda prisklass. Är inte snickare till yrket utan hobbyanvändare i behov av en bra cirkelsåg för kommande altan- och staketbyggen.
Väljer egentligen mellan tre stycken sågar (de tre översta), men har möjlighet att få bra rabatt på de två längst ner på litan och undrar om det ens är värdiga att kalla alternativ.
Bosch GKS55
DeWalt D23550
Hitachi C6BU2
Makita 5704RK
Bosch GKS160
Vad jag förstått rekommenderas Hitachi-sågen, vilken är den enda jag inte känt på utan bara sett på bild. När det gäller de andra sågarna tyckte jag att Boschmodellerna var de som kändes mest gedigna (skillnad på GKS55/GKS160?). Upplevede DeWalten aningen plastig(?) annars har den, vad jag förstått, ungefär samma spec. som Boschsågarna och närliggande pris. Makita-sågen är modellen större och tyngre än de övriga och är som sagt enbart med på listan då jag antagligen kan få bra rabatt på den.
Kortfattat:
-Var kan man köpa Hitachi-sågen? (bor i Huddinge)
-Vad är skillnaden mellan Bosch GKS55/GKS160? Påverkas jag som hobbyanvändare av skillnaden dessa två emellan?
Väljer egentligen mellan tre stycken sågar (de tre översta), men har möjlighet att få bra rabatt på de två längst ner på litan och undrar om det ens är värdiga att kalla alternativ.
Bosch GKS55
DeWalt D23550
Hitachi C6BU2
Makita 5704RK
Bosch GKS160
Vad jag förstått rekommenderas Hitachi-sågen, vilken är den enda jag inte känt på utan bara sett på bild. När det gäller de andra sågarna tyckte jag att Boschmodellerna var de som kändes mest gedigna (skillnad på GKS55/GKS160?). Upplevede DeWalten aningen plastig(?) annars har den, vad jag förstått, ungefär samma spec. som Boschsågarna och närliggande pris. Makita-sågen är modellen större och tyngre än de övriga och är som sagt enbart med på listan då jag antagligen kan få bra rabatt på den.
Kortfattat:
-Var kan man köpa Hitachi-sågen? (bor i Huddinge)
-Vad är skillnaden mellan Bosch GKS55/GKS160? Påverkas jag som hobbyanvändare av skillnaden dessa två emellan?