Vilket byggvaruhus ska man åka till om man vill titta, klämma och känna på ett stort utbud av olika golv, paneler, sten, och annat för ytskikten i ett hus? Dvs inte fokus på maskiner och prylar.

Tanken är alltså att på ett smidigt sätt kunna skapa sig en överblick av vad som finns på marknaden (fabrikat och typer av material) och kunna jämföra känslan mellan t ex olika trägolv eller typer av innerpanel.

Kunniga säljare är ett plus men inget krav.

Jag gillar Bauhaus, mest för att vi inte har något sådant nära, iofs har vi varken K-Rauta eller Hornbach i närheten heller men... :rolleyes:

• Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Skulle nog säga Bauhaus också, dock är det ofta hopplöst att hitta personal om du inte åker dit vid typ 9-tiden en vardag utanför semestertider. Då kan lyckan vara större.

• Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Något speciellt Bauhaus i Stockholm med omnejd som särskilt kan rekommenderas, eller är utbudet (som finns att se i butik) helt standardiserat?

C
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Något speciellt Bauhaus i Stockholm med omnejd som särskilt kan rekommenderas, eller är utbudet (som finns att se i butik) helt standardiserat?
Nu besöker jag väldigt sällan Bauhaus, men jag tycker mig ha noterat att Sickla (f.d. Fredells) har en lite trevligare utställning med golv och sånt än vad som är "Bauhaus-standard". Skall dock låta vara osagt om det är exakt samma sortiment som i övriga varuhus eller inte.

• Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Topp, det får bli ett besök till Bauhaus i Sickla.

Är Bauhaus även bra om man vill reka fönster från de stora tillverkarna?

Bästa svaret

Bauhaus Sickla (betydligt bättre än Bauhaus Länna och de andra), Hornbach Norsborg eller Byggole nacka beroende på vad du ska kolla på. Ingen har tyvärr allt från alla leverantörer. Tyvärr gäller det lite att plocka ut det som är bra på respektive ställe.

Med en tår i ögat låter det som att det du egentligen hade haft mest nytta av är vad Fredells än en gång i tiden erbjöd. Även om i mitt tycke detta Bauhaus nu är bäst (eller minst sämst) så är tappet gigantiskt. Hos Fredells var sortimentet bra, personalen fanns och kunde saker och med ett lämpligt rabattkort/medlemmskort (tex villaägarna) så var priserna inte långt över tex Bauhaus

Redigerat:
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
När jag kollar på Bauhaus hemsida verkar de ha väldigt få fönstertillverkare, i princip bara Velux och Safco. :(

Var idag på Bauhaus Sickla kring lunchtid. Mycket personal som verkade trevliga och hjälpsamma baserat på de samtalen jag råkade höra. Dock inte en särskilt njutbar butik om det man vill göra är att gå runt och bara titta. Visst finns det ett stort utbud, men det känns som tag-själv avdelningen på IKEA - lite kaotiskt och inte så inspirerande. Och är man intresserad av lite bättre fönster får man leta någon annanstans.

Så efter lunch åkte vi vidare till Bygg-Ole i Nacka. Vilken skillnad! Som att komma in i en lyxig boutique i jämförelse. Dämpad ljudnivå och ett mer förfinat urval. Särskilt fönster var föredömligt representerat med Elit, Traryd/SP och så Bygg-Oles egna estniska märkte i en snygg utställning där det var lätt att vrida vända och jämföra. En mycket kunnig säljare svarade på säkert hundra detaljfrågor under en dryg halvtimmes tid och visade på för- och nackdelar med de olika märkenas konstruktioner. Kändes objektivt och "osäljigt"; mer som en privatlektion med en fönsternörd.

Dessutom en mycket tydlig och bra presentation av paneler från Norrlands trä och Baseco, samt olika massiva trägolv och behandlingar, vilket var precis vad vi var ute efter. Även badrumsutställningen som vi passerade igenom var riktigt snygg och välgjord, helt annan känsla för detaljer än på Bauhaus. Övrigt i butiken hann vi inte skapa oss någon åsikt om, men generellt kan man väl säga att ska man åka till ett ställe och framför allt är intresserad av att lära sig och inspireras, så är Bygg-Ole i Nacka en riktig fullträff.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nja, njutbar är nog inget epitet som Bauhaus kan få - det håller jag med om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.