2 884 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Bästa byggvaruhuset för inspiration
Byggnovis
· Stockholm
· 318 inlägg
Vilket byggvaruhus ska man åka till om man vill titta, klämma och känna på ett stort utbud av olika golv, paneler, sten, och annat för ytskikten i ett hus? Dvs inte fokus på maskiner och prylar.
Tanken är alltså att på ett smidigt sätt kunna skapa sig en överblick av vad som finns på marknaden (fabrikat och typer av material) och kunna jämföra känslan mellan t ex olika trägolv eller typer av innerpanel.
Kunniga säljare är ett plus men inget krav.
Tanken är alltså att på ett smidigt sätt kunna skapa sig en överblick av vad som finns på marknaden (fabrikat och typer av material) och kunna jämföra känslan mellan t ex olika trägolv eller typer av innerpanel.
Kunniga säljare är ett plus men inget krav.
Byggnovis
· Stockholm
· 318 inlägg
Något speciellt Bauhaus i Stockholm med omnejd som särskilt kan rekommenderas, eller är utbudet (som finns att se i butik) helt standardiserat?
Nu besöker jag väldigt sällan Bauhaus, men jag tycker mig ha noterat att Sickla (f.d. Fredells) har en lite trevligare utställning med golv och sånt än vad som är "Bauhaus-standard". Skall dock låta vara osagt om det är exakt samma sortiment som i övriga varuhus eller inte.Karl-Bertil Jonsson skrev:
Byggnovis
· Stockholm
· 318 inlägg
Topp, det får bli ett besök till Bauhaus i Sickla.
Är Bauhaus även bra om man vill reka fönster från de stora tillverkarna?
Är Bauhaus även bra om man vill reka fönster från de stora tillverkarna?
Bästa svaret
Bauhaus Sickla (betydligt bättre än Bauhaus Länna och de andra), Hornbach Norsborg eller Byggole nacka beroende på vad du ska kolla på. Ingen har tyvärr allt från alla leverantörer. Tyvärr gäller det lite att plocka ut det som är bra på respektive ställe.
Med en tår i ögat låter det som att det du egentligen hade haft mest nytta av är vad Fredells än en gång i tiden erbjöd. Även om i mitt tycke detta Bauhaus nu är bäst (eller minst sämst) så är tappet gigantiskt. Hos Fredells var sortimentet bra, personalen fanns och kunde saker och med ett lämpligt rabattkort/medlemmskort (tex villaägarna) så var priserna inte långt över tex Bauhaus
Med en tår i ögat låter det som att det du egentligen hade haft mest nytta av är vad Fredells än en gång i tiden erbjöd. Även om i mitt tycke detta Bauhaus nu är bäst (eller minst sämst) så är tappet gigantiskt. Hos Fredells var sortimentet bra, personalen fanns och kunde saker och med ett lämpligt rabattkort/medlemmskort (tex villaägarna) så var priserna inte långt över tex Bauhaus
Redigerat:
Byggnovis
· Stockholm
· 318 inlägg
När jag kollar på Bauhaus hemsida verkar de ha väldigt få fönstertillverkare, i princip bara Velux och Safco. 
Byggnovis
· Stockholm
· 318 inlägg
Var idag på Bauhaus Sickla kring lunchtid. Mycket personal som verkade trevliga och hjälpsamma baserat på de samtalen jag råkade höra. Dock inte en särskilt njutbar butik om det man vill göra är att gå runt och bara titta. Visst finns det ett stort utbud, men det känns som tag-själv avdelningen på IKEA - lite kaotiskt och inte så inspirerande. Och är man intresserad av lite bättre fönster får man leta någon annanstans.
Så efter lunch åkte vi vidare till Bygg-Ole i Nacka. Vilken skillnad! Som att komma in i en lyxig boutique i jämförelse. Dämpad ljudnivå och ett mer förfinat urval. Särskilt fönster var föredömligt representerat med Elit, Traryd/SP och så Bygg-Oles egna estniska märkte i en snygg utställning där det var lätt att vrida vända och jämföra. En mycket kunnig säljare svarade på säkert hundra detaljfrågor under en dryg halvtimmes tid och visade på för- och nackdelar med de olika märkenas konstruktioner. Kändes objektivt och "osäljigt"; mer som en privatlektion med en fönsternörd.
Dessutom en mycket tydlig och bra presentation av paneler från Norrlands trä och Baseco, samt olika massiva trägolv och behandlingar, vilket var precis vad vi var ute efter. Även badrumsutställningen som vi passerade igenom var riktigt snygg och välgjord, helt annan känsla för detaljer än på Bauhaus. Övrigt i butiken hann vi inte skapa oss någon åsikt om, men generellt kan man väl säga att ska man åka till ett ställe och framför allt är intresserad av att lära sig och inspireras, så är Bygg-Ole i Nacka en riktig fullträff.
Så efter lunch åkte vi vidare till Bygg-Ole i Nacka. Vilken skillnad! Som att komma in i en lyxig boutique i jämförelse. Dämpad ljudnivå och ett mer förfinat urval. Särskilt fönster var föredömligt representerat med Elit, Traryd/SP och så Bygg-Oles egna estniska märkte i en snygg utställning där det var lätt att vrida vända och jämföra. En mycket kunnig säljare svarade på säkert hundra detaljfrågor under en dryg halvtimmes tid och visade på för- och nackdelar med de olika märkenas konstruktioner. Kändes objektivt och "osäljigt"; mer som en privatlektion med en fönsternörd.
Dessutom en mycket tydlig och bra presentation av paneler från Norrlands trä och Baseco, samt olika massiva trägolv och behandlingar, vilket var precis vad vi var ute efter. Även badrumsutställningen som vi passerade igenom var riktigt snygg och välgjord, helt annan känsla för detaljer än på Bauhaus. Övrigt i butiken hann vi inte skapa oss någon åsikt om, men generellt kan man väl säga att ska man åka till ett ställe och framför allt är intresserad av att lära sig och inspireras, så är Bygg-Ole i Nacka en riktig fullträff.
Klicka här för att svara
