32 856 läst ·
278 svar
33k läst
278 svar
Barnens idrottsföreningar
En fråga lite Off Topic
Hur mycket betalar ni i avgifter till era klubbar?
Vad ingår?
Jag kan börja
9-årig tjej och 7-årig kille i samma förening
Avgift, sommar: 1550 SEK
Avgift, vinter: 1550 SEK
Lagkläder tillkommer, ca 1000 SEK / vartannat år
Summa: ca 3 600
Vad ingår:
2 träningstillfällen/vecka
Västar, koner
Seriespel ca 1 gång per vecka under sommaren
Anmälningsavgifter till 2-3 cuper i närområdet
Matchtröjor
'
Tillkommer
Föräldraledda träningar, inga tränare från klubben. Tre pappor delar på detta.
Utrustning (skydd, skor, boll och extra träningskläder)
Bilresor till bortamatcher och cuper
eventuella läger på skollov, brukar kosta ca 300 / dag. (Helt frivilliga såklart)
Skulle gissa att vi lägger ca 6000-7000 per barn och år och 3-4 timmar i veckan (jag är tränare vid ett av träningstillfällena och med på de flesta matcher)
Detta är i en uttalad breddförening där alla ska få plats och kunna deltaga.
Hur mycket betalar ni i avgifter till era klubbar?
Vad ingår?
Jag kan börja
9-årig tjej och 7-årig kille i samma förening
Avgift, sommar: 1550 SEK
Avgift, vinter: 1550 SEK
Lagkläder tillkommer, ca 1000 SEK / vartannat år
Summa: ca 3 600
Vad ingår:
2 träningstillfällen/vecka
Västar, koner
Seriespel ca 1 gång per vecka under sommaren
Anmälningsavgifter till 2-3 cuper i närområdet
Matchtröjor
'
Tillkommer
Föräldraledda träningar, inga tränare från klubben. Tre pappor delar på detta.
Utrustning (skydd, skor, boll och extra träningskläder)
Bilresor till bortamatcher och cuper
eventuella läger på skollov, brukar kosta ca 300 / dag. (Helt frivilliga såklart)
Skulle gissa att vi lägger ca 6000-7000 per barn och år och 3-4 timmar i veckan (jag är tränare vid ett av träningstillfällena och med på de flesta matcher)
Detta är i en uttalad breddförening där alla ska få plats och kunna deltaga.
Jag skulle ifrågasätta varför föreningen ska stå för matchställ över huvud taget. Står de för matchskor också?P Parkeringsvakten skrev:Tvätt är en sak som jag också ifrågasatte i början. Men anledningen här är att det inte finns så många matchställ att alla kan ha ett eget och låna hem. Utan flera av de yngre lagen delar på någots stycken. Skulle alla tvätta sitt och sen ta med det tillbaka så skulle det snabbt bli slut på matchställ.
Nu är mina barn så gamla att de fått egna som vi själva tvättar. Jäkligt skönt.
yngre barn har inget serie spel utan kanske pool-spel ett par gånger på år. Och att köpa kläder som bara kan användas 3-4 gånger tycker jag är helt galet. Fotbollsskor använder man på varje träning.T tanaris skrev:
Det går även utmärkt att köpa begagnat, slits knappt när det är så små barn som har dom.
Känner igen detta. Altid är det någon familj som tror att de är så viktiga saker för sig att de minsann inte hinner hjälpa till. Samtligt finns det hur mycket tidsomställningen helst till att titta på TV eller hålla på med löjliga mobilspel.P Parkeringsvakten skrev:Har efter många år fattat att vissa föräldrar för allt för att slippa hjälpa till med både laget och föreningen.
byter och fixar för körschema och kioskschema så att det aldrig blir deras tur. Eller helt enkelt bara skiter i att komma.
Det är samma familjer som aldrig är med på städdagar mm.
Har ni några tips på hur man ska komma åt detta? Jag hjälper själv gärna till men att hjälpa någon som bara smiter undan är jag inte så intresserad av...
Låter som du själv aldrig varit med i en idrottsförening?Claes Sörmland skrev:
Det rimliga är väl att sportentusiasterna driver sin förening och sen ställer den till förfogande för barn i området. Kommunen skjuter till bidrag som stöd för att alla barn ska få tillgång. Det ska inte krävas att ens föräldrar är intresserade av sporten eller en massa ideellt arbete för att ett barn ska få tillgång till en förening. Finns det inte tillräckligt antal som vill jobba ideellt för en förening så lägger man ned föreningen.
Syftet med fotbollsklubbar är att barn och ungdomar ska spela fotboll. För att det ska funka måste alla hjälpa till och inte vara några sportentusiaster.
Har du ett stort hat mot idelltarbete?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 662 inlägg
Uttalar man inte tydligt att alla föräldrar behöver hjälpa till så är jag ganska säker på att alla inte förstår att det behövs.P Parkeringsvakten skrev:Tycker nog att har man inte tänkt ställa upp så ska man inte vara med. Det blir ju jag eller någon annan som får ta dina uppgifter för att du gör annat.
Undantagen är väl de som verkligen har skäl som gör det svårt att kunna hjälpa till. Men de flesta barn har ju två föräldrar och farfar mm som kan rycka in.
Sen tycker jag också att det går att vara tydligare med vad som gäller och vad som förväntas. Men samtligt är det få som försöker smita undan så de flesta fattar ju ändå.
Går jag in på lokala idrottsföreningen står det tydligt medlemsavgift + träningsavgift per ålder, men jag måste gräva mig ner under policys för att hitta att man förväntas aktivt hjälpa till.
Som jag försökte beskriva så hjälper vi kanske till på olika sätt och vi alla prioriterar olika, vissa tycker att fotbollsklubben är väldigt viktigt, många något annat.
Jag hade tyckt det var spännande att stå nere vid bryggan och stoppa alla som vill bada från den.
Sen en annan tanke, vill vi lämna barnen vars föräldrar som inte kan/vill engagera sig utanför?
Det är väldigt tydligt för mig att vi inte tycker lika här. Skillnaden är bara att jag inte försöker styra hur du lever ditt liv, men du försöker styra hur alla enligt dig inaktiva föräldrar styr sitt livP Parkeringsvakten skrev:
Nej absolut inte. Du måste ha läst slarvigt för att hamna i den tolkningen. Försök igen!R robban2012 skrev:
Jag tror inte de som är aktiva upplever det som att de försöker styra de inaktiva föräldrarnas liv. Det är trots allt frivilligt att vara medlem i en idrottsförening. Tvärtom upplever de nog att de inaktiva försöker styra deras liv, genom att kräva att de ställer upp även för den som inte vill vara med och bidra.harry73 skrev:
Som att gå på ett knytkalas och ta för sig utan att ha med sig något själv. Klart att det väcker känslor.
Och det är ett stort problem.C cpalm skrev:
Ett annat stort problem är att sportföreningar (=aktiva föräldrar?) tror att alla äldre barn vill satsa.
Min dotter spelade fotboll när hon var yngre och tyckte att det var jätteroligt, men hon ville (framförallt i början) inte spela matcher.
När de blev lite äldre, skulle de såklart träna mer och blev det ännu fler matcher, då blev det för mycket för henne och hon slutade med fotboll.
Varför ska man förutsätta att alla barn som spelar fotboll vill satsa och bli proffs. Varför kan det inte finnas lag som fortsätter att träna på motionsnivå. Det är lite samma problem som det vi diskuterar i tråden. En liten grupp aktiva vill lägga mer tid på sporten/föreningen och blir efter ett tag sura när de upptäcker att andra inte gör det.
Förmodligen upplever de aktiva det inte så men det är så det funkar i praktiken. Våra döttrar ville spela lite boll med sina kompisar typ. Men redan då de var 8-9 år så började det svamlas om cuper långt bort och att man måste göra en massa, håll det på lägsta möjliga nivå så länge som möjligt. Rätt bra sätt att döda intresset tidigt. Ja dom slutade direkt då, så vill man inte ha medlemmar så är det ju en bra lösning att kräva saker samt göra saker som ingen vill.C cpalm skrev:Jag tror inte de som är aktiva upplever det som att de försöker styra de inaktiva föräldrarnas liv. Det är trots allt frivilligt att vara medlem i en idrottsförening. Tvärtom upplever de nog att de inaktiva försöker styra deras liv, genom att kräva att de ställer upp även för den som inte vill vara med och bidra.
Som att gå på ett knytkalas och ta för sig utan att ha med sig något själv. Klart att det väcker känslor.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 662 inlägg
harry73 skrev:
Och det är ett stort problem.
Ett annat stort problem är att sportföreningar (=aktiva föräldrar?) tror att alla äldre barn vill satsa.
Min dotter spelade fotboll när hon var yngre och tyckte att det var jätteroligt, men hon ville (framförallt i början) inte spela matcher.
När de blev lite äldre, skulle de såklart träna mer och blev det ännu fler matcher, då blev det för mycket för henne och hon slutade med fotboll.
Varför ska man förutsätta att alla barn som spelar fotboll vill satsa och bli proffs. Varför kan det inte finnas lag som fortsätter att träna på motionsnivå. Det är lite samma problem som det vi diskuterar i tråden. En liten grupp aktiva vill lägga mer tid på sporten/föreningen och blir efter ett tag sura när de upptäcker att andra inte gör det.
Jag slutade simma i vad jag vill minnas var 11årsåldern när man började träna morgonträning samt att varje helg var det någon simtävling där man offrade en hel dag för att få köra två starter á 3min.
Ja simning är nog en väldigt dyr sport. Även om det inte behövs dyr utrustning så är det långt att åka till tävlingar. Fotboll och innebandyklubbar finns det i nästan varje buske men simklubbar är väl nästan bara en per ort.13th Marine skrev:
Troligtvis är det så att de som är ledare inom idrotten också har den som sitt intresse och vill att det ska gå framåt. De som har barn som bara vill spela ibland har nog föräldrar som inte heller är super intresserade. Och vem ska vara tränare för de barnen?V Ville_Vessla skrev:Förmodligen upplever de aktiva det inte så men det är så det funkar i praktiken. Våra döttrar ville spela lite boll med sina kompisar typ. Men redan då de var 8-9 år så började det svamlas om cuper långt bort och att man måste göra en massa, håll det på lägsta möjliga nivå så länge som möjligt. Rätt bra sätt att döda intresset tidigt. Ja dom slutade direkt då, så vill man inte ha medlemmar så är det ju en bra lösning att kräva saker samt göra saker som ingen vill.
Jag gör en lista över dyra sporter (baserat på info i tråden):
Ridsport
Ishockey
Konståkning
Orientering
Simning
...
Det känns som att det blir lättare att administrera listan om jag istället tar upp sporter som inte är dyra. Förslag?
Ridsport
Ishockey
Konståkning
Orientering
Simning
...
Det känns som att det blir lättare att administrera listan om jag istället tar upp sporter som inte är dyra. Förslag?
