R robban2012 skrev:
Troligtvis är det så att de som är ledare inom idrotten också har den som sitt intresse och vill att det ska gå framåt. De som har barn som bara vill spela ibland har nog föräldrar som inte heller är super intresserade. Och vem ska vara tränare för de barnen?
Värsta sorten är ju superintreserade föräldrar men måttligt intresserade barn. Såg ju det redan som 10-åring att vissa i laget som tyckte det var kul att spela men utan ambitioner pressades av sina föräldrar. Jag skulle annars mycket väl kunna träna ett lag utan ambitioner. Till skillnad från travsporten där mina barn numera håller hus så är ju inte det viktigaste att vinna i unga år. Där blir man avstängd om man gör för dåligt resultat.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Ja simning är nog en väldigt dyr sport. Även om det inte behövs dyr utrustning så är det långt att åka till tävlingar. Fotboll och innebandyklubbar finns det i nästan varje buske men simklubbar är väl nästan bara en per ort.
Problemet jag upplever det som är att det redan ska elitsatsas så tidigt, och att man effektivt sätt skrämmer bort de som inte är intresserade av en elitsatsning (nu och eventuellt i framtiden).
Tävlingarna tar lång tid, för att det finns otaliga kombinationer av simsätt och längder, vilket gör att man kan ha någon distans på förmiddagen, och sedan nästa på eftermiddagen.
Kunde inte hitta vad lokala klubben tar i medlems och träningsavgift, men tydligen betalar man för varje tävling man deltar i (100kr per gång), man får väl anse att utrustningskostnaden är försumbar i sammanhanget.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
harry73
De allra flesta sporter KAN utföras gratis om man vill.
Simning på sommaren i en sjö.
Orientering kan man träna i naturen
Hockey kan i alla fall i norr spelas på naturis
Etc

Det blir först dyrt, när man ska satsa och tävla.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Allt handlar om tydlighet. Det har nämnts tidigare i tråden att det inte tydligt anges att man förväntas hjälpa till vid ett eller två tillfällen per termin (vilket det i praktiken handlar om). När våra spelare anmäldes till klubben gjordes det via ett Webbformulär. I det formuläret fick föräldrarna även kryssa i vad de kunde tänka sig att hjälpa till med. Tydligt. Enkelt.

Vad det gäller matchkläder.
I föreningen jag var aktiv i stod föreningen för matchstället för de minsta spelarna. Undantaget var matchstrumpor.
Högre upp i åldrarna var det bara matchtröjor som föreningen stod för. Policyn var/är att man ärvde matchtröjor av de äldre lagen så tröjorna varade i flera år. När vi märkte att killarna klarade av att själva ansvara för sina matchtröjor slutade vi samla in dom och de ansvarade själva för att tröjan var ren inför match. Allt detta gjordes för att hålla nere kostnaderna och medlemsavgifterna. Att då ha synpunkter på att man tvingas tvätta matchställen en eller två ggr per säsong känns futtigt!

OT. men som en reflektion på ett tidigare inlägg.
Det finns föreningar som inte fokuserar på resultat. Vi var lyckligt lottade att ha så stor trupp att vi kunde ha två lag.
De som inte var så fokuserade på tävling i en trupp och de som var duktigare i en annan. Bara för att vi hade två lag så betydde inte det att vi spikade lagen. Man kunde spela i båda, eller bara i ett, eller bara komma på träningarna.
Vad vi märkte med den här setupen var att killarna som inte var så duktiga inte längre hölls tillbaka av de duktiga spelarna och utvecklades snabbare eftersom de fick mer boll. De fick bättre självförtroende och blev mer harmoniska. Så det går att kombinera resultat med spelglädje
 
  • Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
När barnen var små (4 år) ville jag hitta aktiviteter åt dem. Alla föreningar krävde massor av jobb, försäljning, städdagar och annat, och dessutom en hel del pengar. Allt för att 4-åringar skulle rulta rult och känna rörelseglädje.

Jag hoppade över föreningslivet och startade egen verksamhet. Hyrde en gympasal och ordnade aktiviteter för ett antal barn. Inga lotter, årsmöten, kakkartonger, fuktionärsuppdrag eller städdagar. Billigt var det också. Jäkligt skönt, tyckte både jag och föräldrarna. Jag höll på i 6,5 år.

Det finns alternativ bara man tänker till lite.
 
  • Gilla
MichelleW och 11 till
  • Laddar…
S
P Pin skrev:
Jag gör en lista över dyra sporter (baserat på info i tråden):
Ridsport
Ishockey
Konståkning
Orientering
Simning
...

Det känns som att det blir lättare att administrera listan om jag istället tar upp sporter som inte är dyra. Förslag?
Grabben som är 5 år spelar fotboll i en liten lokal idrottsförening. Kostar 2*200kr per år och sen kan vi köpa träningskläder subventionerat på stadium, typ 500kr för träningsställ som lätt räcker 2 år, fotbollsskor går att hitta för 2-300kr per år. Så säg max 800 kr per år.
Som kontrast rider storasyster 8 år och träningarna 1h per vecka ligger runt 3*4200 per år, lite småavgifter för "tävlingar" kanske 500kr, sköthäst 6000 per år, kläder/utrustning kanske 2-3000. Och vissa år ridläger en vecka på sommarn a 5k. Så säg 20-25k per år.
 
  • Gilla
  • Wow
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det känns som att det blir lättare att administrera listan om jag istället tar upp sporter som inte är dyra. Förslag?
Basket är rätt ok. Det elitsatsas inte extremt tidigt och största kostnaden utöver transporter (som i huvudsak är lokala givet hur seriespelet ser ut) är ett par skor varje år, helst två par när man kör 3 eller fler träningar per vecka. Fästet i skorna försvinner även om man inte växer ur pjucken.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
T
MathiasS MathiasS skrev:
Basket är rätt ok. Det elitsatsas inte extremt tidigt och största kostnaden utöver transporter (som i huvudsak är lokala givet hur seriespelet ser ut) är ett par skor varje år, helst två par när man kör 3 eller fler träningar per vecka. Fästet i skorna försvinner även om man inte växer ur pjucken.
...om man inte är kort. Verkar inte spela någon roll hur duktig man är eller hur inkluderande klubben påstår sig vara.
 
A andersmossing skrev:
När barnen var små (4 år) ville jag hitta aktiviteter åt dem. Alla föreningar krävde massor av jobb, försäljning, städdagar och annat, och dessutom en hel del pengar. Allt för att 4-åringar skulle rulta rult och känna rörelseglädje.

Jag hoppade över föreningslivet och startade egen verksamhet. Hyrde en gympasal och ordnade aktiviteter för ett antal barn. Inga lotter, årsmöten, kakkartonger, fuktionärsuppdrag eller städdagar. Billigt var det också. Jäkligt skönt, tyckte både jag och föräldrarna. Jag höll på i 6,5 år.

Det finns alternativ bara man tänker till lite.
Bra gjort... men var det verkligen både billigare och mindre "arbete".

Låter som du la några timmar på detta under de 6.5 åren.

/ATW
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Bra gjort... men var det verkligen både billigare och mindre "arbete".

Låter som du la några timmar på detta under de 6.5 åren.

/ATW
Vad gäller tiden så lade jag väl en 30-40 min extra varje vecka, för att planera "träningen" och lyfta fram utrustning (vi körde ofta redskapsbana). Under själva träningen, även om jag valt fotboll eller något annat, hade jag ändå funnits till hands för min tös, de var ju små och då behöver föräldrarna finnas närvarande (för övrigt ett krav jag hade). Första tiden var vi två, dessutom. Och så är det mycket roligare att vara aktiv i sina barns verksamheter än att sitta årsmöte, stå parkeringsvakt, sälja strumpor etc. Allt beror på hur man ser på saken.

Pengar? Tror varje unge(s föräldrar) fick betala 150 kr per termin, samma för mig. Jag tycker det var billigt.

Tid är inte pengar för mig.

//Anders
 
Redigerat:
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
...om man inte är kort. Verkar inte spela någon roll hur duktig man är eller hur inkluderande klubben påstår sig vara.
Det är faktiskt inte sant, men det blir för privat att ge ett exempel på det.
 
T
MathiasS MathiasS skrev:
Det är faktiskt inte sant, men det blir för privat att ge ett exempel på det.
Kanske inte överallt, men jag har också exempel.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Rörande elitsatsning, min sons innebandy har två lag för en och samma teöningsgrupp, ett mer elit och ett för de som spelar för att det är kul. Barnen rör sig mellan lagen utifrån hur de känner för tillfället.

Alla är nöjda med detta, både barn och föräldrar. På cuper så kommer vi med två jämn bra lag istället.
 
  • Gilla
mejeriet och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande elitsatsning, min sons innebandy har två lag för en och samma teöningsgrupp, ett mer elit och ett för de som spelar för att det är kul. Barnen rör sig mellan lagen utifrån hur de känner för tillfället.

Alla är nöjda med detta, både barn och föräldrar. På cuper så kommer vi med två jämn bra lag istället.
Kul att höra när ett sånt upplägg funkar.
 
P Pin skrev:
Jag gör en lista över dyra sporter (baserat på info i tråden):
Ridsport
Ishockey
Konståkning
Orientering
Simning
...

Det känns som att det blir lättare att administrera listan om jag istället tar upp sporter som inte är dyra. Förslag?
fins inga billiga sporter längre allt som kräver transport eller bedrivs i lokaler räknas till dyra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.