32 856 läst ·
278 svar
33k läst
278 svar
Barnens idrottsföreningar
Värsta sorten är ju superintreserade föräldrar men måttligt intresserade barn. Såg ju det redan som 10-åring att vissa i laget som tyckte det var kul att spela men utan ambitioner pressades av sina föräldrar. Jag skulle annars mycket väl kunna träna ett lag utan ambitioner. Till skillnad från travsporten där mina barn numera håller hus så är ju inte det viktigaste att vinna i unga år. Där blir man avstängd om man gör för dåligt resultat.R robban2012 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 665 inlägg
Problemet jag upplever det som är att det redan ska elitsatsas så tidigt, och att man effektivt sätt skrämmer bort de som inte är intresserade av en elitsatsning (nu och eventuellt i framtiden).P Parkeringsvakten skrev:
Tävlingarna tar lång tid, för att det finns otaliga kombinationer av simsätt och längder, vilket gör att man kan ha någon distans på förmiddagen, och sedan nästa på eftermiddagen.
Kunde inte hitta vad lokala klubben tar i medlems och träningsavgift, men tydligen betalar man för varje tävling man deltar i (100kr per gång), man får väl anse att utrustningskostnaden är försumbar i sammanhanget.
De allra flesta sporter KAN utföras gratis om man vill.
Simning på sommaren i en sjö.
Orientering kan man träna i naturen
Hockey kan i alla fall i norr spelas på naturis
Etc
Det blir först dyrt, när man ska satsa och tävla.
Simning på sommaren i en sjö.
Orientering kan man träna i naturen
Hockey kan i alla fall i norr spelas på naturis
Etc
Det blir först dyrt, när man ska satsa och tävla.
Allt handlar om tydlighet. Det har nämnts tidigare i tråden att det inte tydligt anges att man förväntas hjälpa till vid ett eller två tillfällen per termin (vilket det i praktiken handlar om). När våra spelare anmäldes till klubben gjordes det via ett Webbformulär. I det formuläret fick föräldrarna även kryssa i vad de kunde tänka sig att hjälpa till med. Tydligt. Enkelt.
Vad det gäller matchkläder.
I föreningen jag var aktiv i stod föreningen för matchstället för de minsta spelarna. Undantaget var matchstrumpor.
Högre upp i åldrarna var det bara matchtröjor som föreningen stod för. Policyn var/är att man ärvde matchtröjor av de äldre lagen så tröjorna varade i flera år. När vi märkte att killarna klarade av att själva ansvara för sina matchtröjor slutade vi samla in dom och de ansvarade själva för att tröjan var ren inför match. Allt detta gjordes för att hålla nere kostnaderna och medlemsavgifterna. Att då ha synpunkter på att man tvingas tvätta matchställen en eller två ggr per säsong känns futtigt!
OT. men som en reflektion på ett tidigare inlägg.
Det finns föreningar som inte fokuserar på resultat. Vi var lyckligt lottade att ha så stor trupp att vi kunde ha två lag.
De som inte var så fokuserade på tävling i en trupp och de som var duktigare i en annan. Bara för att vi hade två lag så betydde inte det att vi spikade lagen. Man kunde spela i båda, eller bara i ett, eller bara komma på träningarna.
Vad vi märkte med den här setupen var att killarna som inte var så duktiga inte längre hölls tillbaka av de duktiga spelarna och utvecklades snabbare eftersom de fick mer boll. De fick bättre självförtroende och blev mer harmoniska. Så det går att kombinera resultat med spelglädje
Vad det gäller matchkläder.
I föreningen jag var aktiv i stod föreningen för matchstället för de minsta spelarna. Undantaget var matchstrumpor.
Högre upp i åldrarna var det bara matchtröjor som föreningen stod för. Policyn var/är att man ärvde matchtröjor av de äldre lagen så tröjorna varade i flera år. När vi märkte att killarna klarade av att själva ansvara för sina matchtröjor slutade vi samla in dom och de ansvarade själva för att tröjan var ren inför match. Allt detta gjordes för att hålla nere kostnaderna och medlemsavgifterna. Att då ha synpunkter på att man tvingas tvätta matchställen en eller två ggr per säsong känns futtigt!
OT. men som en reflektion på ett tidigare inlägg.
Det finns föreningar som inte fokuserar på resultat. Vi var lyckligt lottade att ha så stor trupp att vi kunde ha två lag.
De som inte var så fokuserade på tävling i en trupp och de som var duktigare i en annan. Bara för att vi hade två lag så betydde inte det att vi spikade lagen. Man kunde spela i båda, eller bara i ett, eller bara komma på träningarna.
Vad vi märkte med den här setupen var att killarna som inte var så duktiga inte längre hölls tillbaka av de duktiga spelarna och utvecklades snabbare eftersom de fick mer boll. De fick bättre självförtroende och blev mer harmoniska. Så det går att kombinera resultat med spelglädje
Medlem
· Sundsvall
· 106 inlägg
När barnen var små (4 år) ville jag hitta aktiviteter åt dem. Alla föreningar krävde massor av jobb, försäljning, städdagar och annat, och dessutom en hel del pengar. Allt för att 4-åringar skulle rulta rult och känna rörelseglädje.
Jag hoppade över föreningslivet och startade egen verksamhet. Hyrde en gympasal och ordnade aktiviteter för ett antal barn. Inga lotter, årsmöten, kakkartonger, fuktionärsuppdrag eller städdagar. Billigt var det också. Jäkligt skönt, tyckte både jag och föräldrarna. Jag höll på i 6,5 år.
Det finns alternativ bara man tänker till lite.
Jag hoppade över föreningslivet och startade egen verksamhet. Hyrde en gympasal och ordnade aktiviteter för ett antal barn. Inga lotter, årsmöten, kakkartonger, fuktionärsuppdrag eller städdagar. Billigt var det också. Jäkligt skönt, tyckte både jag och föräldrarna. Jag höll på i 6,5 år.
Det finns alternativ bara man tänker till lite.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Grabben som är 5 år spelar fotboll i en liten lokal idrottsförening. Kostar 2*200kr per år och sen kan vi köpa träningskläder subventionerat på stadium, typ 500kr för träningsställ som lätt räcker 2 år, fotbollsskor går att hitta för 2-300kr per år. Så säg max 800 kr per år.P Pin skrev:
Som kontrast rider storasyster 8 år och träningarna 1h per vecka ligger runt 3*4200 per år, lite småavgifter för "tävlingar" kanske 500kr, sköthäst 6000 per år, kläder/utrustning kanske 2-3000. Och vissa år ridläger en vecka på sommarn a 5k. Så säg 20-25k per år.
Basket är rätt ok. Det elitsatsas inte extremt tidigt och största kostnaden utöver transporter (som i huvudsak är lokala givet hur seriespelet ser ut) är ett par skor varje år, helst två par när man kör 3 eller fler träningar per vecka. Fästet i skorna försvinner även om man inte växer ur pjucken.P Pin skrev:
...om man inte är kort. Verkar inte spela någon roll hur duktig man är eller hur inkluderande klubben påstår sig vara.MathiasS skrev:
Bra gjort... men var det verkligen både billigare och mindre "arbete".A andersmossing skrev:När barnen var små (4 år) ville jag hitta aktiviteter åt dem. Alla föreningar krävde massor av jobb, försäljning, städdagar och annat, och dessutom en hel del pengar. Allt för att 4-åringar skulle rulta rult och känna rörelseglädje.
Jag hoppade över föreningslivet och startade egen verksamhet. Hyrde en gympasal och ordnade aktiviteter för ett antal barn. Inga lotter, årsmöten, kakkartonger, fuktionärsuppdrag eller städdagar. Billigt var det också. Jäkligt skönt, tyckte både jag och föräldrarna. Jag höll på i 6,5 år.
Det finns alternativ bara man tänker till lite.
Låter som du la några timmar på detta under de 6.5 åren.
/ATW
Medlem
· Sundsvall
· 106 inlägg
Vad gäller tiden så lade jag väl en 30-40 min extra varje vecka, för att planera "träningen" och lyfta fram utrustning (vi körde ofta redskapsbana). Under själva träningen, även om jag valt fotboll eller något annat, hade jag ändå funnits till hands för min tös, de var ju små och då behöver föräldrarna finnas närvarande (för övrigt ett krav jag hade). Första tiden var vi två, dessutom. Och så är det mycket roligare att vara aktiv i sina barns verksamheter än att sitta årsmöte, stå parkeringsvakt, sälja strumpor etc. Allt beror på hur man ser på saken.A ArneTW skrev:
Pengar? Tror varje unge(s föräldrar) fick betala 150 kr per termin, samma för mig. Jag tycker det var billigt.
Tid är inte pengar för mig.
//Anders
Redigerat:
Rörande elitsatsning, min sons innebandy har två lag för en och samma teöningsgrupp, ett mer elit och ett för de som spelar för att det är kul. Barnen rör sig mellan lagen utifrån hur de känner för tillfället.
Alla är nöjda med detta, både barn och föräldrar. På cuper så kommer vi med två jämn bra lag istället.
Alla är nöjda med detta, både barn och föräldrar. På cuper så kommer vi med två jämn bra lag istället.
Kul att höra när ett sånt upplägg funkar.pacman42 skrev:
Rörande elitsatsning, min sons innebandy har två lag för en och samma teöningsgrupp, ett mer elit och ett för de som spelar för att det är kul. Barnen rör sig mellan lagen utifrån hur de känner för tillfället.
Alla är nöjda med detta, både barn och föräldrar. På cuper så kommer vi med två jämn bra lag istället.
fins inga billiga sporter längre allt som kräver transport eller bedrivs i lokaler räknas till dyraP Pin skrev: