32 856 läst ·
278 svar
33k läst
278 svar
Barnens idrottsföreningar
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Som max får man tvätta lagets matchkläder 2 ggr på en säsong hur man ens kan se det som en jobbig uppgift kan jag inte förstå. Bara slänga in i maskin och den gör jobbet. Sedan låter jag barnen hjälpa till att para strumpor och vika ihop max 15 minuters jobb.T tanaris skrev:Det är fortfarande mina barn som är med i föreningen och intresserade av att idrotta. Inte jag och absolut inte mina föräldrar.
(Nu låter det som att jag aldrig någonsin ställer upp, men så är det inte. Det jag vänder mig mot är att det sällan finns alternativ och att man förväntas ställa upp på saker som är totalt onödiga, som t ex att tvätta lagets kläder.)
Engagerad tråd minst sagt!
Sitter själv med i styrelsen för en ridsportklubb där vi inte har som krav att föräldrarna ska vara funktionärer på tävlingarna och det gnälls efter varje tävling om att det är för få som ställer upp.
Jag försöker få till en förändring så att det står klart och tydligt att man förväntas delta som funktionär vid ett visst antal tävlingar per år men får tyvärr inget gehör för detta hos övriga i styrelsen.
Istället gnälls det och det skapas små grupperingar som pratar skit om de som inte ställer upp och det är troligen sista året som jag sitter med i den styrelsen.
Försöker vara så engagerad som möjligt i grabbens fotboll och skjutsar mer än gärna till matcher mm, men all form av försäljning för att dryga ut lagets kassa är jag däremot starkt kritisk till. De få kronorna som klubben tjänar på försäljningen skulle jag gladeligen betala!
Skrattar alltid lite för mig själv när jag hör andra fotbollsföräldrar som tycker att fotboll är dyrt och tar mycket tid...
Vi lägger lätt 10000kr/mån (ja, 10 tusen) på dotterns hästintresse och tiden vill jag inte ens tänka på.
Idag gick tex familjen upp 0430 för att åka 20mil enkel resa för en start där själva tävlingsmomentet tar 3min...putsningen i stallet igårkväll avslutades 2230.
Även om jag förstår att alla inte vill/kan lägga all sin tid på barnens intressen så tycker jag att det är rätt tragiskt med föräldrar som inte vill engagera sig och stötta sina barns intressen - rör sig max om 10-15 år av sitt liv där man får sätta sina egna intressen på paus lite..
Att komma och kolla på en match eller skjutsa till en träning ingen större uppoffring när man ser hur mycket glädje det ger barnen.
Till trådstartaren - se till att det finns möjlighet att köpa sig loss från de olika aktiviteterna. Jag och många andra betalar gladeligen för att slippa klippa gräs, måla staket eller stå i kiosken så att vi hellre kan lägga tid på det som ger barnen ett utbyte.
Sitter själv med i styrelsen för en ridsportklubb där vi inte har som krav att föräldrarna ska vara funktionärer på tävlingarna och det gnälls efter varje tävling om att det är för få som ställer upp.
Jag försöker få till en förändring så att det står klart och tydligt att man förväntas delta som funktionär vid ett visst antal tävlingar per år men får tyvärr inget gehör för detta hos övriga i styrelsen.
Istället gnälls det och det skapas små grupperingar som pratar skit om de som inte ställer upp och det är troligen sista året som jag sitter med i den styrelsen.
Försöker vara så engagerad som möjligt i grabbens fotboll och skjutsar mer än gärna till matcher mm, men all form av försäljning för att dryga ut lagets kassa är jag däremot starkt kritisk till. De få kronorna som klubben tjänar på försäljningen skulle jag gladeligen betala!
Skrattar alltid lite för mig själv när jag hör andra fotbollsföräldrar som tycker att fotboll är dyrt och tar mycket tid...
Vi lägger lätt 10000kr/mån (ja, 10 tusen) på dotterns hästintresse och tiden vill jag inte ens tänka på.
Idag gick tex familjen upp 0430 för att åka 20mil enkel resa för en start där själva tävlingsmomentet tar 3min...putsningen i stallet igårkväll avslutades 2230.
Även om jag förstår att alla inte vill/kan lägga all sin tid på barnens intressen så tycker jag att det är rätt tragiskt med föräldrar som inte vill engagera sig och stötta sina barns intressen - rör sig max om 10-15 år av sitt liv där man får sätta sina egna intressen på paus lite..
Att komma och kolla på en match eller skjutsa till en träning ingen större uppoffring när man ser hur mycket glädje det ger barnen.
Till trådstartaren - se till att det finns möjlighet att köpa sig loss från de olika aktiviteterna. Jag och många andra betalar gladeligen för att slippa klippa gräs, måla staket eller stå i kiosken så att vi hellre kan lägga tid på det som ger barnen ett utbyte.
I hockey krävs en viss nivå på domare när spelarna är 16 år och det är helt normalt att dessa åker inom regionen. Det är ju en ganska tuff sits att vara domare i dessa åldrar och uppåt så många dömer hellre yngre barn, inte lika viktigt och inte samma press.P Parkeringsvakten skrev:Nivån är nog lite hög många gånger. De yngsta klarar sig fint med att bara spela mot de närmaste lagen.
mycket är nog dåligt skött också. Pratade med en kompis för ett tag sen och på hans sons hockeymatch hade de tagit in domare som hade 10 mil enkel resa. Detta va för 16 åringar. Vad kostar inte det?
Vad kostar "personal" per timme en helg? Vi skall på crossbanan jobba för att få den besiktad, arbetspassen är cirka 5h13th Marine skrev:
Eftersom det bara kommer i snitt 3-4st blir det många tillfällen. Vad är de som vill betala sig ur detta villiga att lägga extra 5000kr?.
Jag tror en del i det här grundar sig i att personerna som smiter undan inte förstått vad det innebär att vara medlem i en ideell förening. Det är inte nån tjänst man köper likt medlemskap på ett kommersiellt gym. Vi har samma utmaning men jag har insett att det är direktkontakt och ”utbildning” som gäller.
Att kunna köpa sig loss är ett gissel. Ska det tillåtas måste pengen motsvara vad det skulle innebära att handla upp motsvarande kommersiellt. Dvs för att slippa sitt pass i caféet, vad skulle det kosta att ha en anställd som stod där och fick avtalsenlig ersättning med sociala avgifter, arbetsgivaravgifter, inkomstskatt mm.
Jag som engagerad ledare är engagerad för att jag vill ge barn möjlighet att uppleva det underbara jag upplever idrotten gett mig. Jag vill åt människors tid, inte pengar.
Att kunna köpa sig loss är ett gissel. Ska det tillåtas måste pengen motsvara vad det skulle innebära att handla upp motsvarande kommersiellt. Dvs för att slippa sitt pass i caféet, vad skulle det kosta att ha en anställd som stod där och fick avtalsenlig ersättning med sociala avgifter, arbetsgivaravgifter, inkomstskatt mm.
Jag som engagerad ledare är engagerad för att jag vill ge barn möjlighet att uppleva det underbara jag upplever idrotten gett mig. Jag vill åt människors tid, inte pengar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Det beror väl på vad det är för personal man behöver, duger det med en tonåring i några timmar eller behöver du en vuxen med specialutbildning?imported_Robban skrev:
Och är ingen villig att engagera sig får man väl ta den kostnaden, under förutsättning att folk är villiga att betala då.
Personligen tror jag man kommer långt med att vara tydlig med att man förväntar sig eller kräver att föräldrarna engagerar sig. Det ska framgå tydligt när man går med i föreningen, företrädesvis i samband med att medlemsavgiften presenteras.
Man kanske också ska ta sig en funderare på om man ska ha alla dedär aktiviteterna som kräver engagerade och istället göra det man har tillräckligt med folk till?
Sen bör man kanske också fundera på om man vill stänga ute alla barn med oengagerade föräldrar.
Och tillsist kanske man kanske ska ta sig en funderare på vilka andra föreningar man drar nytta av utan att engagera sig.
Vägförening, villaägarförening, politiska föreningar, fackföreningar, bostadsrättsföreningar osv osv.
P Parkeringsvakten skrev:Ja det är tydligt att man ska hjälpa till. Finns scheman för körning, kiosk och tvätt. I och med att det är många i laget så har det tagit många år innan jag sett och förstår att vissa alltid försöker komma undan.
Hatar också all försäljning av ren skit som man ska hålla på med. Men hjälper alla till så går det att hålla lägre avgifter.
Varför behövs en kiosk? Vad är det för tvätt? Antar att vi pratar någon form av lagsport här.P Parkeringsvakten skrev:Har efter många år fattat att vissa föräldrar för allt för att slippa hjälpa till med både laget och föreningen.
byter och fixar för körschema och kioskschema så att det aldrig blir deras tur. Eller helt enkelt bara skiter i att komma.
Det är samma familjer som aldrig är med på städdagar mm.
Har ni några tips på hur man ska komma åt detta? Jag hjälper själv gärna till men att hjälpa någon som bara smiter undan är jag inte så intresserad av...
Är det nån som vett hur det funkar i andra länder med ungdomsföreningar?
Har en bekant i Ryssland vars ungar som spelar hockey och dom behöver inte göra nåt mer en att lämna av barnen.
Här nere är det som i Sverige fast nästan alla päronen är med på allt men har en lite annat syn på föreningslivet pengar dras in i stor del av festerna som klubbarna brukar ha senast festen jag var med på kom det lätt över 1000 personer i stora öl tält med live musik och käk drar in riktigt med pengar till klubben sen har klubben egen bar som är öppen under varje match ytligare ett sett att dra in pengar
man undrar hur det är i usa nån som vett ?
Har en bekant i Ryssland vars ungar som spelar hockey och dom behöver inte göra nåt mer en att lämna av barnen.
Här nere är det som i Sverige fast nästan alla päronen är med på allt men har en lite annat syn på föreningslivet pengar dras in i stor del av festerna som klubbarna brukar ha senast festen jag var med på kom det lätt över 1000 personer i stora öl tält med live musik och käk drar in riktigt med pengar till klubben sen har klubben egen bar som är öppen under varje match ytligare ett sett att dra in pengar
man undrar hur det är i usa nån som vett ?
Ja har man bara släkten på besök är det förstås ingen poäng med det, det är ju självklart. Vi körde när andra årskullar hade matcher från morgon till kväll och då blev det en bra inkomst. Det ingick oftast också att sköta grundservice i hallen under dagen. Öppna/stänga/sopa golv.