32 856 läst ·
278 svar
33k läst
278 svar
Barnens idrottsföreningar
Det beror då mer på hur sporten bedrivs. Man kan göra alla sporter dyra om man jobbar på det. Betalda tränare är ett effektivt sätt att göra det dyrt. Men vissa sporter går inte utan betalda tränare, det är därför exempelvis konståkning blir dyrt.M maria01 skrev:
Jag tror tvärt om. Hugger vi de offentliga medlem och föreningarna måste köpa mark, bygga anläggningar och driva verksamheten helt själva så blir det inte mycket knattefotboll kvar.Nötegårdsgubben skrev:
Och jag å min sida tycker att du gör det för lätt för dig. Visst är ungdomsidrotten (likt föreningsverksamhet i stort) kraftigt subventionerad, men det är likafullt inte verksamhetens kärna. Föreningssverige skulle efter lite konvulsioner och mycket stora ansträngningar klara sig utan de offentliga bidragen, medan hela systemet skulle kollapsa utan de ideella insatserna.
Visst skulle vi kunna ha ett kommunalt ungdomsidrottsväsende, likt den kommunala musikskolan, men det är inte vad vi har idag.
Än en gång, det beror på hur sporten bedrivs. Jag har bekanta som är aktiva inom orientering, de utgår til 95% från sitt hus. Den enda större kostnad de harnär O-ringen, men den är ju inte nödvändig. Dit är det föräldrarna som åker, inte barnen.M maria01 skrev:
det finns massor av bra och dåliga sätt att lösa det på, grunden med lagkassan är ju att försöka ta bort betalningsmomentet där så är möjligt. Utöver det fyller dvs aktiviteter och insamlingar andra viktiga funktioner för ungdomarna, man lär sig jobba tillsammans utan för sin roll i laget osv.A Alexn72 skrev:
De flesta fotbolls anläggningar tror jag ägs och drivs av föreningen själva. Här där jag bor så är det ett par anläggningar som drivs av kommunen. De största två och en i ett ”utsatt” område.Claes Sörmland skrev:
hela min familj syslar med det så jag vett nog och att det krävs att man har har päron som har tid och råd att köra till tävlingen och betala start avgiften det pratas ofta hur man ska lösa problemet med få med nya som inte har familjen eller släktingar som utövar sporten på många tävlingar är det som en stor släktträff man utövar sport för att tävla då måste man ju åka runt på tävlingar inte kul att springa i samma skog varje helgpacman42 skrev:
räknade efter och tror vi la runt 6000 på sonens fotboll för två år sen. Då va han 12. Räknade med medlemsavgift, friköp av lotter, utrustning (fotbollsskor och träningskläder), cup och milersättningen för mina körningar.M maria01 skrev:
För mig är det nära smärtgränsen och skulle inget jobb göras ideellt så skulle det givetvis bli betydligt dyrare.
Att vissa anläggningar ägs och drivs av föreningarna står inte i motsättning till att de är finansiellt understödda både vad gäller byggnation och drift av offentliga medel. Ni är i praktiken en del av den offentliga sektorn.P Parkeringsvakten skrev:
Så om man tänker en ensamstående mamma som är undersköterska skulle aldrig ha råd med detP Parkeringsvakten skrev:räknade efter och tror vi la runt 6000 på sonens fotboll för två år sen. Då va han 12. Räknade med medlemsavgift, friköp av lotter, utrustning (fotbollsskor och träningskläder), cup och milersättningen för mina körningar.
För mig är det nära smärtgränsen och skulle inget jobb göras ideellt så skulle det givetvis bli betydligt dyrare.
En handfull mil är ju ingen större kostnad. Där jag bor har orienteringen bussar till alla närliggande klubbars banor. Man har lagt dessa i anslutning till kollektivtrafiken nämligen. Sedan kanske man inte bor så att man kan nyttja kollektivtrafik, men det är ensveget val (eller så har de tagit bort den som de gjorde där jag bor, men då får man flytta om man behöver den).M maria01 skrev:hela min familj syslar med det så jag vett nog och att det krävs att man har har päron som har tid och råd att köra till tävlingen och betala start avgiften det pratas ofta hur man ska lösa problemet med få med nya som inte har familjen eller släktingar som utövar sporten på många tävlingar är det som en stor släktträff man utövar sport för att tävla då måste man ju åka runt på tävlingar inte kul att springa i samma skog varje helg
När sonen spelade Bandy hade vi varannan helg resor på 20 mil eller mer. Då börjar både tid och pengar bli ett problem för vissa. Man kan alltid göra det dyrt att idrotta. I grunden så finns det idrotter och föreningar som håller nere kostnaderna. Sedan finns det de som alltid lyckas få allt att kosta. Mina barn har testat på båda varianterna.
I slutänden så är det du tillsammans med barnet som måste välja om det är OK med en dyr sport eller om man skall välja en billigare. För min del hamnade ena barnet i en jättedyrt sport och det andra i en väldigt billig sport. Innan dess hade de provat många sporter (jag tror sonen har varit aktiv i närmare tio sporter och provat ännu fler).
Det var biligt för prata med en gammal tränare i djurgården ungdomshockey han berätta att på 80talet var det flera av spelarna som hade ensamstående mammor med låga löner men dom hade fortfarande råd. men han mena det skulle aldrig funka idag
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 212 inlägg
Vi lär väl å andra sidan inte få svaret på vare sig den ena eller andra frågan – jag har oerhört svårt att se vare sig föreningsmodellen gå i kvav eller de kommunala bidragen upphöra.Claes Sörmland skrev: