32 856 läst ·
278 svar
33k läst
278 svar
Barnens idrottsföreningar
Tror det är försäljningen av Bingolotter under 90-talet som gjort att standarden har höjts. Och nu är det svårt att backa.M maria01 skrev:
Jag har inget problem med att föreningen täcker upp för de som har det sämre ställt så grabbens kompisar kan vara med och sparka boll oavsett föräldrarnas ekonomiska status.MathiasS skrev:
Däremot slöseriet på tid och pengar på att t.ex. sälja något till överpris som bara blir outnyttjat. Det borde vara bättre ur alla synvinklar att man (får valet att) betalar hälften av vad de nu säljer direkt till föreningen om de nu skulle ha 50% avans. Borde bli enklare sälja också för de som ska springa runt till grannarna då konkurrensen minskar.
Tror starkt på att göra något tillsammans skapar bra sammanhållning, men att ett gäng sexåriga grabbar på varsit håll ska försöka tvinga på sina mor- o farföräldrar diverse lotter tror jag inte alls ger den effekten.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Men sen kan man ju också göra samma sport olika kostsam utifrån hur man driver den, träningar, tävlingar och träningsläger ofta och långt borta leder till mer tid och pengar som behövs läggas ner.
Sen kan man också spekulera i att det är de engagerade föräldrarna som är drivande även i hur "avancerad" verksamheten är, vilket är fullt förståeligt, men man måste också inse att en del föräldrar kanske vill ha en enklare verksamhet för att de kanske inte vill/kan/har råd och att det därmed blir en intressekonflikt.
Jag ser inte alls fram emot när mina barn eventuellt börjar idrotta då det inte alls engagerar mig.
Kommer själv ihåg när man blev tvungen att sälja bingolotter och söka sponsorer, hur jobbigt jag tyckte det var (man kan spekulera i att det är de som tycker det är sånt är lätt och roligt som tycker sådana lösningar är bra).
Då jag hade två syskon till med sina sporter var det inte så att min familj hade stora möjligheter eller för den delen intresse av att ställa upp på aktiviteter.
Sen kan man också spekulera i att det är de engagerade föräldrarna som är drivande även i hur "avancerad" verksamheten är, vilket är fullt förståeligt, men man måste också inse att en del föräldrar kanske vill ha en enklare verksamhet för att de kanske inte vill/kan/har råd och att det därmed blir en intressekonflikt.
Jag ser inte alls fram emot när mina barn eventuellt börjar idrotta då det inte alls engagerar mig.
Kommer själv ihåg när man blev tvungen att sälja bingolotter och söka sponsorer, hur jobbigt jag tyckte det var (man kan spekulera i att det är de som tycker det är sånt är lätt och roligt som tycker sådana lösningar är bra).
Då jag hade två syskon till med sina sporter var det inte så att min familj hade stora möjligheter eller för den delen intresse av att ställa upp på aktiviteter.
Nu har ämnet glidit från föräldrar som smiter från att dra sitt strå till stacken till föräldrar som inte har råd. Men på det temat tycker jag det skiljer väldigt mycket mellan olika idrotter. Ska man sova på hotell eller på luftmadrass på golvet i en lånad/hyrd föreningslokal? Är det avlönade tränare eller föräldrarna? Vad kostar utrustningen, vad kostar själva arenan? Det går att göra det mesta hur krångligt och dyrt som helst. Omvänt går det mesta att lösa enkelt och billigt. För de minsta förstår jag inte varför man ska krångla till det och låta det bli dyrt. De tycker inte det blir roligare för det. Men jag förstår att det finns de som har svårt att ha råd med även det enkla.
Orientering har nämnts, jag har sprungit själv. Kostar inte mycket, men ska det vara kontroller i skogen måste någon fixa banan. Numera mest löpning för egen del. Gå in i en specialbutik och säg att du ska börja springa. Du kommer att lämna med dyra skor, kläder, GPS klocka, pannlampa, coachningsprogram och anmälan till något stort och dyrt lopp och med 20000 kr mindre i fickan.
Eller så köper man billigare men tillräckligt bra utrustning och köper mer senare om man inte tröttnar. Vinnaren i ett lopp jag sprang i år sprang 16 mil i ett par foppatofflor från Lidl
Barnen har ju en förmåga att tröttna och vilja prova på nya sporter så dumt att köpa onödigt dyr utrustning. Finns begagnat också.
Orientering har nämnts, jag har sprungit själv. Kostar inte mycket, men ska det vara kontroller i skogen måste någon fixa banan. Numera mest löpning för egen del. Gå in i en specialbutik och säg att du ska börja springa. Du kommer att lämna med dyra skor, kläder, GPS klocka, pannlampa, coachningsprogram och anmälan till något stort och dyrt lopp och med 20000 kr mindre i fickan.
Barnen har ju en förmåga att tröttna och vilja prova på nya sporter så dumt att köpa onödigt dyr utrustning. Finns begagnat också.
Rätt billigt ändå, tror jag betalat 36000 i avgifter samt kanske 10-15000 i utrustning för mina döttrar(10 och 12) senaste året. Det handlar då om hästar.P Parkeringsvakten skrev:räknade efter och tror vi la runt 6000 på sonens fotboll för två år sen. Då va han 12. Räknade med medlemsavgift, friköp av lotter, utrustning (fotbollsskor och träningskläder), cup och milersättningen för mina körningar.
För mig är det nära smärtgränsen och skulle inget jobb göras ideellt så skulle det givetvis bli betydligt dyrare.
Det här tror jag är nyckel till förståelse av så många ideella organisationers interna konflikter. Det finns några enstaka riktigt engagerade aktiva som värderar föreningens verksamhet mycket högt. De vill att föreningen växer i storlek och komplexitet, mer verksamhet, större budget o s v. Men de har sällan föreningens medlemmar med sig på det tåget, men man låter de riktigt engagerade hållas för det är ju något fint med deras insatser. Nu börjar de överdrivet engagerade klaga på det bristande engagemanget i medlemskåren och funderar precis som TS på hur man ska straffa och kontrollera olika individer.13th Marine skrev:
Sen kan man också spekulera i att det är de engagerade föräldrarna som är drivande även i hur "avancerad" verksamheten är, vilket är fullt förståeligt, men man måste också inse att en del föräldrar kanske vill ha en enklare verksamhet för att de kanske inte vill/kan/har råd och att det därmed blir en intressekonflikt.
Bor endel på hotell i jobbet och om det är helg eller sommar så förvånas jag över hur ofta det är idrottsklubbar för barn där och inte så sällan ungar på kanske bara 10+. Funderat över hur de har råd, det var helt otänkbart när jag lirade hockey som grabb att vi skulle bo på hotell.P Pin skrev:
Luftmadrass på golvet i en gympahall var det självklara alternativet när det var cup eller så. Ja jag pulsade i djupsnö till skolan 2 mil enkel väg och uppför åt båda håll också
(Mardrömmen var när jag var i Göteborg och råkade hamna där under gothia cup, när jag skulle checka in var det säkert hundratals ungar i lobbyn och det stank som i ett dåligt ventilerat omklädningsrum).
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Man kan också tänka sig att de som inte engagerar sig lika mycket i just denna förening kanske engagerar sig i en annan förening?Claes Sörmland skrev:
Det här tror jag är nyckel till förståelse av så många ideella organisationers interna konflikter. Det finns några enstaka riktigt engagerade aktiva som värderar föreningens verksamhet mycket högt. De vill att föreningen växer i storlek och komplexitet, mer verksamhet, större budget o s v. Men de har sällan föreningens medlemmar med sig på det tåget, men man låter de riktigt engagerade hållas för det är ju något fint med deras insatser. Nu börjar de överdrivet engagerade klaga på det bristande engagemanget i medlemskåren och funderar precis som TS på hur man ska straffa och kontrollera olika individer.
Jag bor i ett område med vägförening och villaägarförening. Själv engagerar jag mig i villaägarföreningen som ser till att vi har badbyggor, midsommarfirande samt utifrån intresse andra aktiviteter under året, jag nöjer mig dock med att gå på vägföreningsmötet, inte hindrar jag vägföreningens styrelse från att bada från bryggan, för de har minsann inte varit med och lagt in och tagit upp den.
Min bättre hälft är inte engagerad i någon av föreningarna, men är däremot scoutledare (där de nu inte kan ta hand om fler barn på grund av för få ledare).
Andra engagerar sig i idrottsföreningen, vissa är med i förskolans föräldraråd, andra håller i träningspass på en lokal träningslokal.
En tanke skulle kanske vara att istället för att skriva "medlemskap 400kr" för föreningen skriver man:
Medlemskap:
Kontant 400kr
Försäljning av Bingolotter 5st i veckan.
Deltagande förälder som utför voluntärarbete 5ggr per år.
Deltagande förälder för transport 10ggr per år.
Tyvärr fattar ju företagen det och har därför massa extra bonusar och grejer baserat på hur mycket skräp som säljs.engs skrev:
Däremot slöseriet på tid och pengar på att t.ex. sälja något till överpris som bara blir outnyttjat. Det borde vara bättre ur alla synvinklar att man (får valet att) betalar hälften av vad de nu säljer direkt till föreningen om de nu skulle ha 50% avans. Borde bli enklare sälja också för de som ska springa runt till grannarna då konkurrensen minskar.
.
Nu senast var det lotter (fattar inte riktigt hur man kan koppla ihop träning och idrott med lotterier och all skit det kan innebära men det gäller förstås kakor ock godis också) där jag fann det enklast att köpa dem och lämna tillbaka oskrapade till föreningen...
Ja, för det är engagerade föräldrar som är problemet.Claes Sörmland skrev:
Det här tror jag är nyckel till förståelse av så många ideella organisationers interna konflikter. Det finns några enstaka riktigt engagerade aktiva som värderar föreningens verksamhet mycket högt. De vill att föreningen växer i storlek och komplexitet, mer verksamhet, större budget o s v. Men de har sällan föreningens medlemmar med sig på det tåget, men man låter de riktigt engagerade hållas för det är ju något fint med deras insatser. Nu börjar de överdrivet engagerade klaga på det bristande engagemanget i medlemskåren och funderar precis som TS på hur man ska straffa och kontrollera olika individer.
Om föräldrar inte vill ställa upp utan hellre betalar är det väl bara att skapa sina egna profesionella föreningar. Så kan de betala bäst de vill och aldrig titta på matcher/träningar etc.
Du kan skapa vilken förening du vill.
Men går du med i en så köper du reglerna son finns och vill du ändra dem finns det demokratiska vägar att göra det... att gnälla på internet är inte ett sätt.
/ATW
Tycker nog att har man inte tänkt ställa upp så ska man inte vara med. Det blir ju jag eller någon annan som får ta dina uppgifter för att du gör annat.13th Marine skrev:
Man kan också tänka sig att de som inte engagerar sig lika mycket i just denna förening kanske engagerar sig i en annan förening?
Jag bor i ett område med vägförening och villaägarförening. Själv engagerar jag mig i villaägarföreningen som ser till att vi har badbyggor, midsommarfirande samt utifrån intresse andra aktiviteter under året, jag nöjer mig dock med att gå på vägföreningsmötet, inte hindrar jag vägföreningens styrelse från att bada från bryggan, för de har minsann inte varit med och lagt in och tagit upp den.
Min bättre hälft är inte engagerad i någon av föreningarna, men är däremot scoutledare (där de nu inte kan ta hand om fler barn på grund av för få ledare).
Andra engagerar sig i idrottsföreningen, vissa är med i förskolans föräldraråd, andra håller i träningspass på en lokal träningslokal.
En tanke skulle kanske vara att istället för att skriva "medlemskap 400kr" för föreningen skriver man:
Medlemskap:
Kontant 400kr
Försäljning av Bingolotter 5st i veckan.
Deltagande förälder som utför voluntärarbete 5ggr per år.
Deltagande förälder för transport 10ggr per år.
Undantagen är väl de som verkligen har skäl som gör det svårt att kunna hjälpa till. Men de flesta barn har ju två föräldrar och farfar mm som kan rycka in.
Sen tycker jag också att det går att vara tydligare med vad som gäller och vad som förväntas. Men samtligt är det få som försöker smita undan så de flesta fattar ju ändå.
Engagerade föräldrar är inte problemet. Men överdrivna ambitioner hos vissa utan stöd i medlemskåren är ibland det.A ArneTW skrev:
Det står dem fritt att lämna föreningen och starta sin sin egen om de inte gillar medlemsmajoritetens ambitionsnivå. De kan skapa vilken förening de vill men de får underkasta sig den demokratiska majoritetens vilja.
Det är fortfarande mina barn som är med i föreningen och intresserade av att idrotta. Inte jag och absolut inte mina föräldrar.P Parkeringsvakten skrev:Tycker nog att har man inte tänkt ställa upp så ska man inte vara med. Det blir ju jag eller någon annan som får ta dina uppgifter för att du gör annat.
Undantagen är väl de som verkligen har skäl som gör det svårt att kunna hjälpa till. Men de flesta barn har ju två föräldrar och farfar mm som kan rycka in.
Sen tycker jag också att det går att vara tydligare med vad som gäller och vad som förväntas. Men samtligt är det få som försöker smita undan så de flesta fattar ju ändå.
(Nu låter det som att jag aldrig någonsin ställer upp, men så är det inte. Det jag vänder mig mot är att det sällan finns alternativ och att man förväntas ställa upp på saker som är totalt onödiga, som t ex att tvätta lagets kläder.)
Håller med. Har ni tydlig information om exakt vad man förväntas göra som vuxenmedlem i föreningen? Diskuteras detta vid inträde i föreningen så att ni inte accepterar ett medlemskap innan en överenskommelse har slutits? Hur gör ni med barn som blir medlemmar utan att deras föräldrar vill bli det?P Parkeringsvakten skrev:
Tvätt är en sak som jag också ifrågasatte i början. Men anledningen här är att det inte finns så många matchställ att alla kan ha ett eget och låna hem. Utan flera av de yngre lagen delar på någots stycken. Skulle alla tvätta sitt och sen ta med det tillbaka så skulle det snabbt bli slut på matchställ.T tanaris skrev:Det är fortfarande mina barn som är med i föreningen och intresserade av att idrotta. Inte jag och absolut inte mina föräldrar.
(Nu låter det som att jag aldrig någonsin ställer upp, men så är det inte. Det jag vänder mig mot är att det sällan finns alternativ och att man förväntas ställa upp på saker som är totalt onödiga, som t ex att tvätta lagets kläder.)
Nu är mina barn så gamla att de fått egna som vi själva tvättar. Jäkligt skönt.