Har efter många år fattat att vissa föräldrar för allt för att slippa hjälpa till med både laget och föreningen.
byter och fixar för körschema och kioskschema så att det aldrig blir deras tur. Eller helt enkelt bara skiter i att komma.
Det är samma familjer som aldrig är med på städdagar mm.
Har ni några tips på hur man ska komma åt detta? Jag hjälper själv gärna till men att hjälpa någon som bara smiter undan är jag inte så intresserad av...
byter och fixar för körschema och kioskschema så att det aldrig blir deras tur. Eller helt enkelt bara skiter i att komma.
Det är samma familjer som aldrig är med på städdagar mm.
Har ni några tips på hur man ska komma åt detta? Jag hjälper själv gärna till men att hjälpa någon som bara smiter undan är jag inte så intresserad av...
Är det uppenbart att man förväntas bidra med viss arbetsinsats? Om inte, se till att det är övertydligt. Sedan kan ni fundera på om det ska finnas ett sätt att låta bli arbetet genom att t.ex. betala en förhöjd medlemsavgift.
Jag har sett en tidningsartikel om att det blivit mycket populärt med "kommersiell barnidrott" där ett av säljargumenten är att ingen egen insats behövs.
Själv har jag ingen åsikt i frågan, men jag har lovat mig själv att aldrig tvinga mina barn sälja lika värdelösa bingolotter eller reselotter som jag var tvungen att sälja under mina idrottsår.
Jag har sett en tidningsartikel om att det blivit mycket populärt med "kommersiell barnidrott" där ett av säljargumenten är att ingen egen insats behövs.
Själv har jag ingen åsikt i frågan, men jag har lovat mig själv att aldrig tvinga mina barn sälja lika värdelösa bingolotter eller reselotter som jag var tvungen att sälja under mina idrottsår.
Det enda nämnvärda sättet är väl straffavgifter som skrivs in i stadgorna i föreningen, dvs ett årsmöte måste till följt av en ändring i stadgor.
Vi har samma problem i vägföreningar, tomtföreningar och båtklubben - Straffavgifter på 500-800 föreligger om man inte är delaktig på tex städdagar men detta till trots så är det ändå ett flertal som aldrig dyker upp och uppenbarligen hellre bara betalar... Sen finns det dem som dyker upp, städar i 10 minuter och sedan akut måste gå. Även dem som säger att dom fejjat vid ett tidigare tillfälle bara för att slippa delta samt slippa betala. Ursäkter och latmaskar finns det gott om!
Så det finns nog tyvärr ingen bra lösning på det hela.
Vi har samma problem i vägföreningar, tomtföreningar och båtklubben - Straffavgifter på 500-800 föreligger om man inte är delaktig på tex städdagar men detta till trots så är det ändå ett flertal som aldrig dyker upp och uppenbarligen hellre bara betalar... Sen finns det dem som dyker upp, städar i 10 minuter och sedan akut måste gå. Även dem som säger att dom fejjat vid ett tidigare tillfälle bara för att slippa delta samt slippa betala. Ursäkter och latmaskar finns det gott om!
Så det finns nog tyvärr ingen bra lösning på det hela.
Ja det är tydligt att man ska hjälpa till. Finns scheman för körning, kiosk och tvätt. I och med att det är många i laget så har det tagit många år innan jag sett och förstår att vissa alltid försöker komma undan.
Hatar också all försäljning av ren skit som man ska hålla på med. Men hjälper alla till så går det att hålla lägre avgifter.
Hatar också all försäljning av ren skit som man ska hålla på med. Men hjälper alla till så går det att hålla lägre avgifter.
Har ni ordnat så att den som har en tid själv får ordna ersättare till sin tid? Om inte så kan ni kanske börja där, så att det inte bara räcker att säga "jag kan inte då", utan man får säga "jag kan inte då, men kalle tar mitt pass"
Är bara de två senaste åren som jag har lagt scheman ett fotbolls lag och det funkar så att man får tider tilldelad och passar det inte så får man byta själv. Känns som det skulle bli onödig administration om nån mer skulle vara inblandad i ett byte.Anders243 skrev:
men nu när vi har varit med ett tag så ser jag mönster.
Enkelt. Ge oss en möjlighet att köpa oss fria. Jag har aldrig förstått varför det ska på något sätt ska sopas under mattan att vissa har mer pengar och mindre fritid än andra.P Parkeringsvakten skrev:Har efter många år fattat att vissa föräldrar för allt för att slippa hjälpa till med både laget och föreningen.
byter och fixar för körschema och kioskschema så att det aldrig blir deras tur. Eller helt enkelt bara skiter i att komma.
Det är samma familjer som aldrig är med på städdagar mm.
Har ni några tips på hur man ska komma åt detta? Jag hjälper själv gärna till men att hjälpa någon som bara smiter undan är jag inte så intresserad av...
Det finns flera vinklingar på problemet.
Enkel lösning att de som inte vill hjälpa till får ringa in seniorkraft eller liknande och betala för detta.
Problemet med en sådan lösning är att man missar vi känslan som är en del i att driva idiella föreningar. Något man gör gemensamt för att uppnå ett gemensamt mål.
Enkel lösning att de som inte vill hjälpa till får ringa in seniorkraft eller liknande och betala för detta.
Problemet med en sådan lösning är att man missar vi känslan som är en del i att driva idiella föreningar. Något man gör gemensamt för att uppnå ett gemensamt mål.
Är föreningen till för barnens eller föräldrarnas skull? Ska barn med idrottsintresse stängas ute på grund av föräldrarnas ointresse?S S009ov skrev:Det finns flera vinklingar på problemet.
Enkel lösning att de som inte vill hjälpa till får ringa in seniorkraft eller liknande och betala för detta.
Problemet med en sådan lösning är att man missar vi känslan som är en del i att driva idiella föreningar. Något man gör gemensamt för att uppnå ett gemensamt mål.
Det rimliga är väl att sportentusiasterna driver sin förening och sen ställer den till förfogande för barn i området. Kommunen skjuter till bidrag som stöd för att alla barn ska få tillgång. Det ska inte krävas att ens föräldrar är intresserade av sporten eller en massa ideellt arbete för att ett barn ska få tillgång till en förening. Finns det inte tillräckligt antal sportentusiaster som vill jobba ideellt för en förening så lägger man ned föreningen.
Jag tycker inte det är rimligt att ha den "vi och dem"-synen som medlem i en förening.Claes Sörmland skrev:
Som utomstående tycker jag inte att man kan begära att en ideell förening skall ställa sin verksamhet "till förfogande" mer än att det är öppet för var och en att bli medlem och därmed också dra sitt strå till stacken.
finns inte så många eldsjälar. Vi har ett par äldre herrar i fotbollsklubbens styrelse som lägger ner otroligt mycket tid. Men att någon ideellt skulle köra till bortamatcher eller tvätta en massa tvätt är nog att be om för mycket.Claes Sörmland skrev:
Det rimliga är väl att sportentusiasterna driver sin förening och sen ställer den till förfogande för barn i området. Kommunen skjuter till bidrag som stöd för att alla barn ska få tillgång. Det ska inte krävas att ens föräldrar är intresserade av sporten eller en massa ideellt arbete för att ett barn ska få tillgång till en förening. Finns det inte tillräckligt antal sportentusiaster som vill jobba ideellt för en förening så lägger man ned föreningen.
Ja vill man inte vara öppen för alla barn som medlemmar så blir det inga kommunbidrag. Det är en grundbult i regelverket. Skattepengar ska inte gå till slutna privata föreningar, sådana får man betala själv.C cpalm skrev:Jag tycker inte det är rimligt att ha den "vi och dem"-synen som medlem i en förening.
Som utomstående tycker jag inte att man kan begära att en ideell förening skall ställa sin verksamhet "till förfogande" mer än att det är öppet för var och en att bli medlem och därmed också dra sitt strå till stacken.
