32 856 läst ·
278 svar
33k läst
278 svar
Barnens idrottsföreningar
skriv i kallelsen att samlingen är på arenan där ni ska spela.P Parkeringsvakten skrev:
hur barnen kommer dit är ett föräldrasnsvar
Jag är lagledare i ett hockeylag. Barn i 9 års åldern.
Har en underbar föräldragrupp ( 28 barn i gruppen )
vid match så samlas man vid den platsen man spelar.
vid hemmaareangemang så tilldelas de barnens föräldrar som spelar uppgifter
T ex cafe, sekket, funktionärer, ledare, bygga sarg etc ingen handuppräckning alltså.
däremellan står föräldrarna i cafet vid matcher och det ingår och står i stadgarna. Vill man köpa sig fri så finns det en cafepool.
Tröjor tvättas av materialare/ ledare
Övrig personlig utrustning tvättar föräldrar.
vi är 14 ledare totalt för laget.
Har en underbar föräldragrupp ( 28 barn i gruppen )
vid match så samlas man vid den platsen man spelar.
vid hemmaareangemang så tilldelas de barnens föräldrar som spelar uppgifter
T ex cafe, sekket, funktionärer, ledare, bygga sarg etc ingen handuppräckning alltså.
däremellan står föräldrarna i cafet vid matcher och det ingår och står i stadgarna. Vill man köpa sig fri så finns det en cafepool.
Tröjor tvättas av materialare/ ledare
Övrig personlig utrustning tvättar föräldrar.
vi är 14 ledare totalt för laget.
Jag har varit aktiv förälder i flera föreningar där man får köpa loss sig från arbetsuppgifterna, lottförsäljningarna mm. Inte hutlöst dyrt, men de flesta skäms för att ens tänka tanken. Det är skammen att inte vara där för sitt barn som gör att inte fler köper ut sig.
Till och med mannen som konstant gnäller på hur dålig hans son är när han sitter på läktaren väljer att jobba ideellt, detta trots att han har råd många gånger om att köpa loss sina pass.
Till och med mannen som konstant gnäller på hur dålig hans son är när han sitter på läktaren väljer att jobba ideellt, detta trots att han har råd många gånger om att köpa loss sina pass.
för att föräldrar idag uppträder så jävla dåligt och hotar till och med juniordomare. Ohållbart för kids att döma i sin hemstad då de kan bli påhoppade i Ica-kön etc. Inte alltid, inte överallt men på vissa håll händer det oftare än man tror. Helt sjuktP Parkeringsvakten skrev:Nivån är nog lite hög många gånger. De yngsta klarar sig fint med att bara spela mot de närmaste lagen.
mycket är nog dåligt skött också. Pratade med en kompis för ett tag sen och på hans sons hockeymatch hade de tagit in domare som hade 10 mil enkel resa. Detta va för 16 åringar. Vad kostar inte det?
för att det behövs en lagkassa för tävlingar etc och verkligheten är att det oftare än man tror finns familjer som inte kan betala dessa saker cash när det är dags eller öht. Därför blir lagkassan ett sätt att solidariskt se till att alla kan utöva sporten.A Alexn72 skrev:
I såna fall så är väl en transparent prislista lösningen.MathiasS skrev:
Spela boll 500kr per år.
Spela boll och tävling 800 kr per år.
Spela boll och sälja 20 lotter 400kr per år.
Spela boll.... löpande schema tvätt och körning 100kr.
Enstaka tävling 100kr.
I praktiken så har många föreningar det så redan.A Alexn72 skrev:
Åka konståkning 8000kr per år (plus skridskor mm, när de blir lite äldre runt 20000kr/år + omkostnader).
Om du inte säljer NewBody: Ytterligare 2000kr/år.
Om du inte arbetar på läger: ytterligare 1000kr/år.
Osv. Osv.
Jag tror du rör ihop hur du vill att det ska vara och hur det faktiskt är. Visst är grunden för den ideella sektorn de människor som är engagerade i verksamheten. Men utan offentliga bidrag skulle det inte spelas mycket knattefotboll i Sverige, systemet är idag fullständigt integrerat i den kommunala sektorn. Det är de facto en del av en kommunala servicen till barnfamiljer.Nötegårdsgubben skrev:
Jag blir bedrövad av den här tråden, inte främst för att alla inte vill/anser sig kunna ställa upp på frivilligarbete, utan på inställningen att den ideella sektorn egentligen bara är en del av den kommunala sektorn. Offentliga bidrag är inte grunden för föreningssverige, utan det är de människor som är med i och verkar i föreningarna.
fast så är det inte sport i Sverige är så dyrt idag att alla inte har råd alls då hjälper inte en lagkassa en dåMathiasS skrev:
Jag var involverad i en hockey föreningen för några år sen där var föräldrar förbjudna att vara i hallen om det inte var match och dom päronen som fick vara med hade arvode och bränsle ersättning när vi spelade bortamatch var det buss med chafför inhyrt tanterna i kiosken var från af med lönebidrag eller arbetsträning
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Och jag å min sida tycker att du gör det för lätt för dig. Visst är ungdomsidrotten (likt föreningsverksamhet i stort) kraftigt subventionerad, men det är likafullt inte verksamhetens kärna. Föreningssverige skulle efter lite konvulsioner och mycket stora ansträngningar klara sig utan de offentliga bidragen, medan hela systemet skulle kollapsa utan de ideella insatserna.Claes Sörmland skrev:
Jag tror du rör ihop hur du vill att det ska vara och hur det faktiskt är. Visst är grunden för den ideella sektorn de människor som är engagerade i verksamheten. Men utan offentliga bidrag skulle det inte spelas mycket knattefotboll i Sverige, systemet är idag fullständigt integrerat i den kommunala sektorn. Det är de facto en del av en kommunala servicen till barnfamiljer.
Visst skulle vi kunna ha ett kommunalt ungdomsidrottsväsende, likt den kommunala musikskolan, men det är inte vad vi har idag.