32 855 läst ·
278 svar
33k läst
278 svar
Barnens idrottsföreningar
Anpassa verksamheten till det intresse som finns för den. Bara för att du tycker en viss verksamhet är helt central är inget skäl för att den ska finnas om andra inte vill vara del av den.P Parkeringsvakten skrev:
I mitt fall handlar det om 2-3 familjer som jag känner försöker smita undan. Så det är inte många. Men det stör mig att folk kan smita undan och ingen gör något. Behöver tipps på hur andra gör.Claes Sörmland skrev:
Nu spelar mina ungar inte fotboll, men tvätta tvätt och köra till bortamatcher?? De kan väl tvätta sina egna grejer hemma och åka buss?P Parkeringsvakten skrev:
Självklart, men det är ju precis det jag säger. Öppet för alla att bli medlemmar, med de fördelar och nackdelar som följer av att man är en del av föreningen. Inte öppet för alla att skörda frukterna utan att bidra.Claes Sörmland skrev:
Mycket få föreningar är så pass stora att man inte behöver begära något av sina medlemmar och kan ha anställda som gör alla tråkiga saker. T.ex. fackföreningar eller Friskis & Svettis.
Förslag: Bygg inte system som kräver deras medverkan. Ni engagerade i föreningen, sluta försöka att kontrollera och sätta er över andra människor. Ideellt arbete bygger på frivilligt deltagande. Vill ni bestämma över någon så får ni skriva ett anställningskontrakt och betala lön.P Parkeringsvakten skrev:
Helt sant. På något sätt har det blivit så att det får inte kosta, för folk kan känna sig utpekade och "alla ska ha råd att idrotta", men det är helt OK att förutsätta att alla ska ha ha möjlighet att lägga ner en massa tid. Låt folk få välja istället.T tanaris skrev:
Nu får du nog vara lite realistisk med vad barn kan tänkas bidra med som föreningsmedlemmar. Knappast t ex att bila runt andra barn som det står i trådstarten.C cpalm skrev:Självklart, men det är ju precis det jag säger. Öppet för alla att bli medlemmar, med de fördelar och nackdelar som följer av att man är en del av föreningen. Inte öppet för alla att skörda frukterna utan att bidra.
Mycket få föreningar är så pass stora att man inte behöver begära något av sina medlemmar och kan ha anställda som gör alla tråkiga saker. T.ex. fackföreningar eller Friskis & Svettis.
Föreningar för vuxna är en annan sak och där är det också svårare att få kommunbidrag. Men en vuxen som inte är intresserad av verksamheten går heller inte med i föreningen.
Det är ju samma sak med medlemsavgifter och avgifter. Det är inget som är realistiskt att barnet ska betala utan det gör föräldrarna åt sina barn.Claes Sörmland skrev:
Nu får du nog vara lite realistisk med vad barn kan tänkas bidra med som föreningsmedlemmar. Knappast t ex att bila runt andra barn som det står i trådstarten.
Föreningar för vuxna är en annan sak och där är det också svårare att få kommunbidrag. Men en vuxen som inte är intresserad av verksamheten går heller inte med i föreningen.
Skulle ju inte gå att driva en vanlig fotbollsklubb om det ska vara gratis för alla under 18 och inga föräldrar som hjälper till.
He he, jo jag inser väl också att det finns en absurd sida av att man som förälder förväntas ställa upp för en förening som ens barn är medlem i. Det är ju barnen och inte föräldrarna som är medlemmar. Men så är det ju med föräldraskapet i allmänhet - man får ställa upp för sina barn. Servera mat, ge dem husrum och pengar, skjutsa dem fram och tillbaka, osv.Claes Sörmland skrev:
Är rätt glad att mina barn tappat fotbollsintresset och slutat, dom var där för att sparka lite boll och ha kul men tydligen förväntas det att hela familjen ska lägga ner hela sin tid i detta.
Att föräldrarna betalar för barnet är helt naturligt. Men från kommunal synvinkel är det barnets aktivitet i föreningen som vi stödjer med skattepengar, inte föräldrarnas. Naturligtvis måste föreningen lyckas engagera vuxna som ideellt vill ställa upp för föreningen och helt naturligt kommer detta ofta att vara föräldrar till barn som är aktiva i verksamheten. Men inte kan ni ställa krav på att föräldrar ska göra dagsverken för att deras barn ska kunna vara aktiva. Alla barn har inte föräldrar som kan eller vill göra detta men ni har trots detta en skyldighet att vara öppna för alla barn om ni tar emot kommunala bidrag.P Parkeringsvakten skrev:
Kan erkänna att jag är en sådan som slipper undan..
Har vänner och bekanta samt svågrar och svägerskor som spenderar varje helg med att köra runt på träningar och matcher mm.. Njae jag värderar min fritid mer än så..
Finns nog inget jag avskyr mer än sport och då framförallt fotboll.
I vår samhällighetsförening har vi så att man måste medverka mellan 10-15 på röjdagarna.
Man registrerar sig när man kommer och när man går vid 15 och då får man 1000kr i näven..
Man har helt enkelt en högre årsavgift..
Pensionärer osv som inte orkar eller klarar av att röja gör enklare saker som att vakta eldarna osv.
Nästan alla är med jämnt. Kul gäng samt mycket öl också kan tilläggas
Har vänner och bekanta samt svågrar och svägerskor som spenderar varje helg med att köra runt på träningar och matcher mm.. Njae jag värderar min fritid mer än så..
Finns nog inget jag avskyr mer än sport och då framförallt fotboll.
I vår samhällighetsförening har vi så att man måste medverka mellan 10-15 på röjdagarna.
Man registrerar sig när man kommer och när man går vid 15 och då får man 1000kr i näven..
Man har helt enkelt en högre årsavgift..
Pensionärer osv som inte orkar eller klarar av att röja gör enklare saker som att vakta eldarna osv.
Nästan alla är med jämnt. Kul gäng samt mycket öl också kan tilläggas
Har man flera barn som dessutom är med i flera föreningar var så är det faktiskt inte så lätt att hinna hjälpa till. Man förväntas dessutom sälja diverse olika saker konstant.
Tanken med en ideell förening är väl just att dom som har tid och vilja hjälper till?
Tanken med en ideell förening är väl just att dom som har tid och vilja hjälper till?
Vad skulle få dig att hjälpa till? Du tänker aldrig på att andra också värderar sin fritid högt, men ställer upp ändå för att det överhuvudtaget ska bli någon verksamhet.Myrstacken skrev:
Kan erkänna att jag är en sådan som slipper undan..
Har vänner och bekanta samt svågrar och svägerskor som spenderar varje helg med att köra runt på träningar och matcher mm.. Njae jag värderar min fritid mer än så..
Finns nog inget jag avskyr mer än sport och då framförallt fotboll.
I vår samhällighetsförening har vi så att man måste medverka mellan 10-15 på röjdagarna.
Man registrerar sig när man kommer och när man går vid 15 och då får man 1000kr i näven..
Man har helt enkelt en högre årsavgift..
Pensionärer osv som inte orkar eller klarar av att röja gör enklare saker som att vakta eldarna osv.
Nästan alla är med jämnt. Kul gäng samt mycket öl också kan tilläggas![]()
