Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
L Lenamajan skrev:
Läste du överhuvudtaget mitt inlägg?? :thinking::thinking::crysmile::crysmile:
Japp, jag läste och du skrev att du blir full i skratt men inte förnärmad, så jag antog att du ändå är motståndare till dagens betydelse av d-ordet. Kanske fel av mig? Har alltid suckat när barnen har "rättat" mig när jag har sagt d-ordet. "Näe mamma, fröken har sagt att det inte heter så!"
Jag är lite av en språkvurmare och inga pedagoger ska förbjuda barnen att säga vanliga ord, som inte är svärord, rasistiska eller nedsättande. Varför tillåter de då ens barnen att säga fröken till dem? De kanske borde titulera dem "läraren"?

Jag kan förstå om de blir lite sura om jag har kommit och hämtat barnen med matkassar i barnvagnen eller om barnen har sagt att jag har byggt något när de har varit på dagis. Men jag har inget dåligt samvete för det, trots språksnurret hos vissa pedagoger är jag glad över att barnen - medan jag har snickrat något - har fått fram puppor och fjärilar eller varit i skogen och lärt sig om olika myror, mossor eller träd.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Jag tror Arbetsmiljöverket kan ha synpunkter på det, det kan ju vara en anledning till att ni befann er någon annanstans än Sverige. Det gör inte saken mindre kontroversiell, bara svårare för myndigheter att utreda.
Den enda anledningen ska väl vara att temperaturen var något högre. Har du några belägg för dina påståenden eller spyr du bara ut dina åsikter?

Rkarlsson skrev:
Så det är upp till arbetsgivaren och plats.
Ja, det här var ju helt på arbetsgivarens initiativ, och knappast något unikt för just min nuvarande arbetsgivare.

S scim skrev:
Om du aldrig hämtar efter schemat så har du schemalagt fel.
Vi har fritidstiden satt till 17:30 dom dagar frugan jobbar kväll, ganska ofta kommer jag till fritids vid ca 16:40, men ibland händer det att jag inte kommer förrän vid ca 17:10, några gånger har jag fått ringa å säga att jag kommer efter 17:30, jag kan nämligen aldrig veta om jag kan åka hem när jag egentligen ska sluta eller om jag måste slutföra det jag håller på med innan jag slutar för dagen.

Demmpa Demmpa skrev:
Vi har fritidstiden satt till 17:30 dom dagar frugan jobbar kväll, ganska ofta kommer jag till fritids vid ca 16:40, men ibland händer det att jag inte kommer förrän vid ca 17:10, några gånger har jag fått ringa å säga att jag kommer efter 17:30, jag kan nämligen aldrig veta om jag kan åka hem när jag egentligen ska sluta eller om jag måste slutföra det jag håller på med innan jag slutar för dagen.
Fast nu var fallet allt man alltid felplanerade hämtning med minst 30 minuter, alltså ej jämförbart.

ARJU ARJU skrev:
Du är löjlig när du insinuerar att det är ett rimligt antagande att du dricker alkohol under arbetstid. Jag är inte ens säker på att det skulle vara lagligt i Sverige,m det låter jag vara osagt.

Men visst, även dagistalibaner som mig har åkt på kickoff, seminarium etc. och konsumerat alkohol. Dock ej under arbetstid.
Olagligt? Haha du är rolig, team-building är inget olagligt, det är så man skapar bra företagskultur (efter man fryst ut nykteristerna på bolaget dvs).

Hela grejen med fasta scheman är så förlegat så det är galet, vem fan jobbar så fast nu för tiden? blåställ med stämpelklocka kanske

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hela grejen med fasta scheman är så förlegat så det är galet, vem fan jobbar så fast nu för tiden? blåställ med stämpelklocka kanske
Tja de flesta som går på schema i vård och omsorg, skola, butiker restauranger, tillverkningsindustri.. oj då. Troligen en klar majoritet;)

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Beror på din arbetsgivare och kollektivavtal, och det gäller på arbetsplatsen. Men din arbetsgivare kan kräva att du är nykter när du får betalt. Dvs om du sitter hemma och knapprar på datorn men dricker en öl så kan det kanske kvitta om du är produktiv.
Men om du är i en industri och arbetar med pressar, truckar eller med kamrater så blir du hemskjutsad och erbjuden hjälp för ditt beroende. Tackar du nej till hjälpen så är du antagligen arbetslös istället.
Kan nog garantera att de flesta seriösa byggföretag har nolltolerans idag mot alkohol på arbetsplatserna.

Så det är upp till arbetsgivaren och plats.
Om företaget är kollektivanslutet är det skäl nog att inte ta jobbet :)

john68 john68 skrev:
Tja de flesta som går på schema i vård och omsorg, skola, butiker restauranger, tillverkningsindustri.. oj då. Troligen en klar majoritet;)
Helt vanliga kontorsjobb är nog vanligare ändå, men jag batöra gissar. Beror ju på ort också

P
Om företaget är kollektivanslutet är det skäl nog att inte ta jobbet :)
Varför då? Tänk på vem de är som levererar din sprit och mat. Vem som byggt din lägenhet. Vilka som faktiskt sett till att vi har det som vi har det idag. Jag är ganska nöjd ändå att kollektivavtalet reglerar hur vi arbetar. Och att vi slipper ha fyllon innanför väggarna. Men sen jobbar du och jag helt olikt, du arbetar ju webbaserat medan jag arbetar i industrin.

Jag har kört taxi förr, där var inget kollektivavtal, jag avslutade det när den chefen fick storhetsvansinne och försökte få det till norm att sitta i bilen 300 timmar i månaden till en låg lön, synd för arbetet var kul.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Japp, jag läste och du skrev att du blir full i skratt men inte förnärmad, så jag antog att du ändå är motståndare till dagens betydelse av d-ordet. Kanske fel av mig? Har alltid suckat när barnen har "rättat" mig när jag har sagt d-ordet. "Näe mamma, fröken har sagt att det inte heter så!"
Jag är lite av en språkvurmare och inga pedagoger ska förbjuda barnen att säga vanliga ord, som inte är svärord, rasistiska eller nedsättande. Varför tillåter de då ens barnen att säga fröken till dem? De kanske borde titulera dem "läraren"?

Jag kan förstå om de blir lite sura om jag har kommit och hämtat barnen med matkassar i barnvagnen eller om barnen har sagt att jag har byggt något när de har varit på dagis. Men jag har inget dåligt samvete för det, trots språksnurret hos vissa pedagoger är jag glad över att barnen - medan jag har snickrat något - har fått fram puppor och fjärilar eller varit i skogen och lärt sig om olika myror, mossor eller träd.
Ja, du antog fel. Blir lite trött på alla antaganden och egentolkningar av vissa.
Sen kan jag försäkra alla om att diskussioner angående benämningar förskola / dagis Inte förekommer på mitt arbete. Vi har viktigare saker att prata om, när vi nu hinner prata. Vi har husmöten och APT, och där har vi massor av annat att göra.
Sen kallar inte barnen mig för "fröken".,eftersom de vet vad jag heter...

Oj. Se dig omkring, se utanför din lilla bubbla...

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
Nej, det är det inte.
I vissa branscher blir folk hejdlöst r*vkn*llade på ren svenska om man släpper det allra minsta på fasta scheman och arbetstider.
Tyvärr.
I grund och botten har jag däremot samma åsikt som du.

Staffans2000
(efter man fryst ut nykteristerna på bolaget dvs).
Ha ha!
Ibland skriver du, som om du vore en lustigkurre jag gärna skulle tagit en Backanal med. Men din tillbedjan av Narkissos, får mig att tappa lusten.

Att din ekonomi är god, beror inte på dig. Du råkar helt enkelt ha turen att jobba i ett bristyrke (precis som jag). Hade du fötts i Italien, hade din kompetens ansetts som medioker, med en lön därefter, eftersom landet är fullt av dina likasinnade. Därför har de uttrycket: -"rik som en rörläggare".

Lite utanför ämnet (of topic). Men väl värt att nämna.

Staffan

Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.