225 517 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Håller med. Absolut inte ok.Rkarlsson skrev:Nej du slipper ju ta jobb på sådana företag. Men utan sådana företag så hade du haft det relativt jobbigt just nu pga rådande läge. Att du sen snackar skit om de som även byggt upp landet och håller landet igång i detta nu är ju inte okej.
Jag skulle aldrig ta ett jobb där jag måste sitta framför en skärm hela dagarna och det är ju tur vi är olika.
Du och vi har många av dessa att tacka för mycket. Du kanske skulle lyfta på häcken, gå ut ur din tvåa, och se dig om. Världen består av så många fler än datanissar. Thank God.
Var en gnutta ödmjuk Anders, det kommer man långt med. Även om man har förmågan att vara empatisk.
Nu slipper du iallafall grabbresor och ev slipper du också passa hämtningstider på förskolan. Du jobbar väl hemma, så det är ju egentligen Inget problem för dig om förskolan slår igen/drar ned pga Corona.
Överdriver inte det minsta, det är ett flertal pedagoger som irriterat sig, dessutom grannar som påpekat för mig och mina barn vad de tycker att det ska heta, en släkting som pluggar till förskollärare, föräldrar i mamma-barngrupper som vi deltagit i, med flera, samt som sagt i forumtrådar. Exempelvis denna. Men det är väl positivt att du inte har stött på det.L Lenamajan skrev:Jag kan ju inte svara för "alla andra" förskolor. Det kan ju inte du heller. Hur många förskolor nyttjar du? Jag har väldigt svårt att tro att detta stämmer. Det är liksom inget vanligt samtalsämne vid hömtnung/lämning... Om just du har detta problem, ta upp det med berörd personal.
Tror faktiskt att du tenderar att överdriva lite nu.![]()
Om man googlar "det heter inte dagis" får man ett väldigt stort sökresultat, bland annat Helsingborgs stad bland de första resultaten som läxar upp sina hemsidesbesökare att det minsann inte heter dagis. Absurt.
Stackars dig.H Husbuset skrev:Överdriver inte det minsta, det är ett flertal pedagoger som irriterat sig, dessutom grannar som påpekat för mig och mina barn vad de tycker att det ska heta, en släkting som pluggar till förskollärare, föräldrar i mamma-barngrupper som vi deltagit i, med flera, samt som sagt i forumtrådar. Exempelvis denna. Men det är väl positivt att du inte har stött på det.
Om man googlar "det heter inte dagis" får man ett väldigt stort sökresultat, bland annat Helsingborgs stad bland de första resultaten som läxar upp sina hemsidesbesökare att det minsann inte heter dagis. Absurt.
Du måste verkligen tycka att detta är ett stort problem som är väldigt jobbigt, eftersom du tom tar dig tid att googla på det...
Slappna av.
Ah men jösses, det var du som skrev att jag överdrev. "Jag har väldigt svårt att tro att det stämmer". Jag googlade eftersom du skrev att detta inte är stort. Du har själv gått i försvarsposition i flera inlägg och påstått att jag överdriver. Dessutom härskarteknik, "stackars dig". Usch.L Lenamajan skrev:
H Husbuset skrev:
Jag har ju ett ganska stort kontaktnät inom barnomsorgen, både inom min kommun och ett par till. Umgås privat med många kollegor. Aldrig har någon antytt att de ser ner på någon som säger dagis istället för förskola.
Jag tror fortfarande att du gör en höna av en fjäder.
Tycker fortfarande att du ska slappna av. Av ren omtanke. Det finns annat att grunna på i dessa tider.
Godnatt.
Det är du som har gått i försvarsposition. Jag har ingen aning om vilka du umgås med, men om du googlade på det jag skrev, kunde du läsa själv. Det var någon annan i denna tråd som började tillrättavisa och du hängde på där lite grann. Tydligen var detta viktigt för dig eftersom du fortsatte diskussionen och skrev att jag överdrev.L Lenamajan skrev:Oj, trampade jag dig på tårna nu? Ber om ursäkt, men det jag skrev var så jag uppfattade dig.
Jag har ju ett ganska stort kontaktnät inom barnomsorgen, både inom min kommun och ett par till. Umgås privat med många kollegor. Aldrig har någon antytt att de ser ner på någon som säger dagis istället för förskola.
Jag tror fortfarande att du gör en höna av en fjäder.
Tycker fortfarande att du ska slappna av. Av ren omtanke. Det finns annat att grunna på i dessa tider.
Godnatt.
Jag har ingen aning om hur många utbildade förskollärare det finns i Sverige men ett flertal verkar tänka mycket på d-ordet, tillräckligt många i alla fall som skriver spaltmeter om ämnet och spammar sönder trådar på Familjeliv och andra forum och förfasar sig, samt tillrättavisat mina barn och mig. Urbota fånigt.
Mina barn går inte på dagis längre och jag hänger inte heller på Familjeliv längre, så jag måste säga att det var nog ett tag sedan jag stötte på dessa dagistalibaner, inte heller har jag tänkt på detta på länge förrän det kom upp i denna tråd. Det är snarare dessa rigida barnskötare och förskollärare som ska slappna av. Soråket är levande, jag håller inte heller på att rätta mina barn som säger najs, leava, pranka, joina, cringe, adda, lajka medmera, Språket är levande.
Men säger det igen, jag förstår att de kan bli sura om man har gjort annat än lönearbete under dagistiden, men det verkar vara ett avsevärt mycket mindre problem för dem än d-ordet. Nu skola jag sova. God natt.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
För att vara korrekt heter det förskola.
Mycket för visa att det är en del av skolan. Tidigare så hette motsvarigheten daghem i vardagligt tal vart det dagis. Så ska man vara petig är då dagis inte namn. Det är allmänt vedertaget att kalla det för dagis. Förskola är en utveckling av daghem/dagis.
Men om man envisas med att kalla det för dagis vilket jag själv gör så är det upp till var och en. Men att säga att det är en korrekt benämning. Då tycker jag att man har spårat ur. Samtidigt så har man spårat ur om man blir sur för att man säger dagis. Förskolelärare är en 3,5 årig högskoleutbildning yrket heter förskolärare. Men man får acceptera att man inte blir kallad för det. Kärt barn har många namn.
Den korrekta benämningen är alltså förskola.
Edit eftersom vi ska vara korrekta så hade jag skrivit förskolelärare när det heter förskollärare. Klart att det viktigt när man slåss om rätten att använda ett uttryck som egentligen försvann för över 20 år sedan
Mycket för visa att det är en del av skolan. Tidigare så hette motsvarigheten daghem i vardagligt tal vart det dagis. Så ska man vara petig är då dagis inte namn. Det är allmänt vedertaget att kalla det för dagis. Förskola är en utveckling av daghem/dagis.
Men om man envisas med att kalla det för dagis vilket jag själv gör så är det upp till var och en. Men att säga att det är en korrekt benämning. Då tycker jag att man har spårat ur. Samtidigt så har man spårat ur om man blir sur för att man säger dagis. Förskolelärare är en 3,5 årig högskoleutbildning yrket heter förskolärare. Men man får acceptera att man inte blir kallad för det. Kärt barn har många namn.
Edit eftersom vi ska vara korrekta så hade jag skrivit förskolelärare när det heter förskollärare. Klart att det viktigt när man slåss om rätten att använda ett uttryck som egentligen försvann för över 20 år sedan
Redigerat:
Tack.B Byggdjuret skrev:För att vara korrekt heter det förskola.
Men om man envisas med att kalla det för dagis vilket jag själv gör så är det upp till var och en. Men att säga att det är en korrekt benämning. Då tycker jag att man har spårat ur. Samtidigt så har man spårat ur om man blir sur för att man säger dagis. Förskolelärare är en 3,5 årig högskoleutbildning yrket heter förskolelärare. Men man får acceptera att man inte blir kallad för det. Kärt barn har många namn.
Nu slapp jag.
Bra skrivet!!!
Ja, självklart är förskola en korrekt benämning i språket. Dagis är liksom nattis, fritids, permis, lodis, munkis, pannkis, bamba och fjärren ett vardagsspråk, inget man skriver och säger i alla sammanhang.B Byggdjuret skrev:För att vara korrekt heter det förskola.
Men om man envisas med att kalla det för dagis vilket jag själv gör så är det upp till var och en. Men att säga att det är en korrekt benämning. Då tycker jag att man har spårat ur. Samtidigt så har man spårat ur om man blir sur för att man säger dagis. Förskolelärare är en 3,5 årig högskoleutbildning yrket heter förskolelärare. Men man får acceptera att man inte blir kallad för det. Kärt barn har många namn.
Ingen har påstått att det är annat än vardagsspråk.
Dagis är en korrekt benämning i vardagsspråk och lika korrekt är förskola i vardagsspråk.
Ska vi vara riktigt petiga heter yrket förskollärare.
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det är tydligt att du lever i en värld som inte längre finns kvar. Som bygger på fördomar. Men visst är familjen viktig.AndersMalmgren skrev:
Självfallet beror det på mig, samt min pappas spermie och min mammas ägg då deras DNA skapade något alldeles speciellt. Miljö har väldigt lite med framgång att göra, det är dock inget man pratar om i sozzesverige för där föds alla med lika förutsättningar och det skulle ju inte hålla om vissa är puckade pga arvsmassa
Men det har inte med dna att göra.
Att det gått bra för dig handlar inte om dna.
Sen funderar jag på vilket sätt man bidragsfuskar för att man är sjukskriven eller arbetslös?
Som sjukskriven för en psykisk sjukdom så kan det vara terapi att snickra. Men bara för att man orkar bygga på huset innebär det inte att man kan vara på jobbet det är en helt annan press. Jag vet väl inte om jag gillar benämningen utbrändhet. Men oavsett så är inte det den ända diagnosen.
Arbetslös. Om jag bygger mellan att man söker jobb så är väl inte det bidrags fusk. Men om jag skulle komma hem till dig och göra ett arbete och ta betalt då är det fusk. (Troligtvis skulle jag ändå inte få betalt då jag troligtvis inte lever upp till dina krav
Fusket är om man tar betalt för en tjänst och samtidigt bär full sjukersättning eller arbetslösersättning. Inte för att man snickrar lite hemma.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Sen måste jag säga att man är ganska förlegad när man säger dagis. Det var över 20 år sedan som det hetta daghem. Men det beror väl på att det hette daghem när jag var i den åldern.H Husbuset skrev:Ja, självklart är förskola en korrekt benämning i språket. Dagis är liksom nattis, fritids, permis, lodis, munkis, pannkis, bamba och fjärren ett vardagsspråk, inget man skriver och säger i alla sammanhang.
Dagis är en korrekt benämning i vardagsspråk och lika korrekt är förskola i vardagsspråk.
Jag har mött äldre människor som fortfarande säger kindergarten. Det var riktigt länge sedan det hette så.
Själv försöker jag lära mig att säga förskola till sonen.
Men det finns ingen anledning att slåss om rätten att säga dagis.
Jag tror du haft otur när du mött människor som blir förbannade för att du säger dagis att bli sur för att man inte får säga dagis eller bli sur för att någon blir sur... frågan är vem som är dagistaliban.
Nej, den nuvarande betydelsen av ordet dagis är just förskola. Detta är ur Svenska Akademins ordlista tryckår 2015:
SAOL
tryckår: 2015
dag·is [da´g‑] substantiv ~et; pl. ~ • ⟨vard.⟩ förskola
Definitivt inte förlegat. Däremot är det förlegat att tro att dagis i nutida språkbruk skulle betyda daghem. Diskuterar man om dagis på 70-talet, så ja, men nu är det år 2020.
SAOL
tryckår: 2015
dag·is [da´g‑] substantiv ~et; pl. ~ • ⟨vard.⟩ förskola
Definitivt inte förlegat. Däremot är det förlegat att tro att dagis i nutida språkbruk skulle betyda daghem. Diskuterar man om dagis på 70-talet, så ja, men nu är det år 2020.
Många säger numera "föris"!! Kärt barn har många namn. Ingen mening att hetsa upp sig.H Husbuset skrev:Ja, självklart är förskola en korrekt benämning i språket. Dagis är liksom nattis, fritids, permis, lodis, munkis, pannkis, bamba och fjärren ett vardagsspråk, inget man skriver och säger i alla sammanhang.
Självklart har miljön under uppväxten betydelse. Kolla forskning.AndersMalmgren skrev:
Självfallet beror det på mig, samt min pappas spermie och min mammas ägg då deras DNA skapade något alldeles speciellt. Miljö har väldigt lite med framgång att göra, det är dock inget man pratar om i sozzesverige för där föds alla med lika förutsättningar och det skulle ju inte hålla om vissa är puckade pga arvsmassa
Men jag undrar om du ännu förstått skillnaden på sorg och depression /utbrändhet? Du verkade dra allt över en kam. Möjligtvis beror även detta på okunskap och en konservativ inställning.